23948sdkhjf

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Regeringens utredning om hur reseavdragen ska utformas har presenterats – och det är inga goda nyheter. Cirka 200 000 personer, som i dag behöver bilen för att kunna ta sig till jobbet och sköta sin vardag, kommer att falla ur reseavdragssystemet till följd av de förändringar som föreslås.

De som drabbas är framför allt de som bor utanför innerstadskärnorna där kollektivtrafiken är sämre och de som har obekväma arbetstider. Företagen får det svårare att rekrytera och för en del kommer det inte att löna sig att jobba överhuvudtaget. 

Reseavdraget för arbetspendling ändras så att det baseras på avstånd istället för tid. Alla som kör kortare sträcka än tre mil drabbas, oavsett var i landet och när på dygnet de jobbar. Tillhör du de som betalar statlig inkomstskatt blir dessutom avdraget mindre värt. 

- Miljönyttan i förslaget är försumbar om man jämför med de samhällsekonomiska kostnaderna, så det är uppenbart att förslaget handlar om två helt andra saker: att staten ska få ”behålla” mer pengar och att försvåra för de som behöver bilen. Med andra ord – detta är ett helt ideologiskt förslag, säger Charlie Magnusson, ansvarig för opinion och samhälle på MRF.

Inte bara den enskildes privatekonomi drabbas om detta förslag genomförs, utan även arbetsmarknaden i stort. För att en del överhuvudtaget ska ha möjlighet ta ett arbete som ligger en bit bort är det helt avgörande att det inte tar för lång tid att pendla. Att bort kopplingen till tidsvinst gör att det för många överhuvudtaget inte längre lönar sig att arbeta. Bilen ger en oersättlig möjlighet till individuell mobilitet och goda möjligheter till pendling kompenserar mot våra regleringar av både arbetsmarknaden och bostadsmarknaden. 

- Att kunna ta bilen till jobbet är därför i praktiken en lösning för många svenskar för att kunna ta ett nytt jobb och ändå kunna bo kvar. Försämrade reseavdrag för bil kan få mycket stora konsekvenser för arbetsmarknaden – något denna utredning inte verkar finna vara av intresse, säger Charlie Magnusson.

En SKOP-undersökning, gjord på uppdrag av MRF, visar också att det finns ett mycket starkt stöd för att behålla dagens reseavdrag. Varannan svensk vill behålla dagens regler och 33 procent vill dessutom öka möjligheterna att göra avdrag för bilresor till och från arbete. De är bara 15 procent som stödjer förslag om minskade reseavdrag för bilresor. 

- Istället för att försämra reseavdraget borde systemet göras enklare och fördelaktigare för att stimulera matchningen på arbetsmarknaden och göra det enklare att få privatekonomin att gå ihop även om man bor på landsbygden. Dagens nivå på 18,50 kr per mil har inte ändrats på över tio år och är långt under vad det kostar att ha en modern, säker och miljöanpassad bil. Därför borde detta förslag begravas långt ner i en byrålåda och aldrig genomföras, avslutar Charlie Magnusson.

 

Pressinformation MRF

Bild Riksbanken

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Nyhetsbrev

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Arkiv

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Bilen med en miljon stygn

Rolls-Royce fick en order från Sverige och tog fram symaskinen. Sedan broderade man blommor för glatta livet.

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Begagnatförsäljningen ökade i december

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Haldex vice vd invald i inflytelserik branschorganisation

Dekra i ännu ett kvalitetssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Sänd till en kollega

0.109