23948sdkhjf

Nu ska fordonsbranschen utbilda i batteri- och elbilsteknik

Den svenska fordonsbranschen ska utbilda 10 000-tals svenska anställda för att inte Sverige ska hamna på efterkälken inom elbilar. Risken är att Kina och Tyskland konkurrerar ut Sverige, uppger Ekonomiekot.

 – Vi står inför ett stort teknikskifte. Det ställer ett enormt krav på ett kompetensskifte i bolaget. Vi kommer vidareutbilda de människor som vi har ombord, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson till Ekonomikot.

Elbilen spås vara på väg att ta över efter bilar med fossila förbränningsmotorer, enligt allt fler experter och bedömare. En stor del av den svenska ekonomin är beroende av att vi är konkurrenskraftiga inom fordonsbranschen. Men till stor del saknas kompetens inom batteri- och elbilsteknik.

Nu startas flera projekt för att Sverige inte ska bli frånåkta av till exempel Kina och Tyskland, enligt Ekonomiekot.

Volvo Cars, som lanserar sin första elbil i år, ska totalt utbilda 20 000 av företagets anställda. Andra anställda som inte går att skola om kommer att få sluta hos Volvo.

– Vi måste ha ingenjörer inom de nya områdena. Vi behöver ha betydligt fler inom batteriutveckling, till exempel. Vi pratar om avgångar och om att hjälpa människor till jobb utanför företaget på frivillig basis. Vi kan inte bara ta in ny kompetens utifrån ovanpå de vi redan har. Det blir för dyrt, säger Samuelsson till Ekot.

Skiftet till eldrift gör att 10 000-tals svenska anställda måste utbildas för att vi inte ska bli omsprungna av andra länder.

– Målsättningen är att bibehålla en stark svensk fordonsindustri. Vi är väldigt starka just nu och det är runt 17 till 20 procent av vår export som är kopplad till fordonsindustrin. Så vi är väldigt beroende av den. Vi måste bibehålla vår konkurrenskraft och ligga steget före till exempel Kina och Tyskland, säger säger Peter Bryntesson, senior rådgivare på underleverantörernas organisation FKG. till Ekot.

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109