23948sdkhjf

Kampen om guldet hårdnar i TCR Scandinavia

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Mattias Andersson och Tobias Brink tog hand om varsin seger i två tuffa TCR Scandinavia-tävlingar på Gelleråsen Arena, där incidenter påverkade båda titelrivalerna Andreas Wernersson och Robert Dahlgren.


Medan PWR Racing – SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren tog täten i kvalet var det Honda Racing Sweden-föraren Andersson som tog hand om första tävlingen med en stark start och ledningen in i första kurvan framför Dahlgren. Andersson höll sedan ledningen hela vägen in i mål.

Dahlgren fick istället kämpa hårt för att hålla Kågered Racing Volkswagen-föraren Andreas Ahlberg bakom sig medan Mikaela Åhlin-Kottulinsky höll fjärdeplatsen.

Medan topp fyra platser höll sig statiska kämpade Tobias Brink för att hålla Volkswagen-föraren Tomas Engström bakom sig. De båda slog samman i Ejes-kurvan med tre varv kvar av tävlingen och senare även i depåkurvan där Brink tappade både Engström och Wernersson.

Wernersson gjorde sedan ett misstag i tröskurvan och körde på Engström som gick av banan och tappade ned till åttonde plats.

Medan Wernersson korsade mållinjen som femma blev han senare bestraffad av domarna som gav honom tio sekunders tidstillägg medan Engström fick fem sekunders tidstillägg för sin incident med Brink. Bestraffningarna gjorde att Brink klättrade till femte plats och Albin Wärnelöv tog sitt bästa resultat för säsongen med sjätte plats.

I andra tävlingen startade Brink från pole position framför Åhlin-Kottulinsky och båda förarna jagar sin andra seger för säsongen.

Ahlberg och Andersson gjorde starka starter från tredje och femte plats respektive. Ahlberg lyckades ta sig förbi både stallkollega Engström och Åhlin-Kottulinsky till andra plats.

Andersson lyckades däremot inte nyttja sin starka start och försökte gå på insidan av Engström, en manöver som gjorde att de båda slog samman. Engström snurrade av banan och in i mästerskapsledare Dahlgrens Cupra. Volkswagen-föraren bröt direkt med ett skadat hjul medan Dahlgren bröt på grund av en skadad kylare.

I täten höll Brink ledningen framför Ahlberg och Åhlin-Kottulinsky medan Wernersson lyckades ta sig förbi startkaoset till en fjärdeplats för att rädda poäng till mästerskapet efter en misslyckad första tävling.

Brink tog hand om segern med knappt en sekunds marginal till Ahlberg medan Åhlin-Kottulinsky säkrade sista pallplatsen. 

Dahlgren leder mästerskapet med 15 poäng över Brink medan Wernersson har tappat till tredje plats, tre poäng bakom sin teamkollega.

PWR Racing – SEAT Dealer Team ledde teammästerskapet efter första tävlingen, men med Dahlgrens brutna andra tävling tappar de tillbaka till samma placering som de var inför helgens tävlingar – 19 poäng bakom Brink Motorsport inför årets två sista tävlingar.

Nästa tävling körs i Danmark på Jyllandsringen den 6-8 september.

 

Resultat Race 1 – Gelleråsen Arena 1 – Mattias Andersson – Honda Racing Sweden – Honda Civic Type R FK2 TCR – 17 varv 2 – Robert Dahlgren – PWR Racing – Cupra TCR – 1.939 3 – Andreas Ahlberg – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 6.563 4 – Mikaela Åhlin-Kottulinsky – PWR Racing – Cupra TCR – 8.846 5 – Tobias Brink – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 14.239 6 – Albin Wärnelöv – Experion Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 14.590 7 – Hannes Morin – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 18.723 8 – Tomas Engström – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 21.069 9 – Andreas Wernersson – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 23.302 10 – Tobias Johansson – Brovellen Design – Audi RS 3 LMS – 28.931 11 – Peter ‘Poker’ Wallenberg – Poker Racing For Charity – Cupra TCR – 34.241 12 – Louise Frost – Insight Racing – Alfa Romeo Giulietta TCR – DNS

Resultat Race 2 – Gelleråsen Arena 1 – Tobias Brink – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 17 varv 2 – Andreas Ahlberg – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 0.710 3 – Mikaela Åhlin-Kottulinsky – PWR Racing – Cupra TCR – 1.671 4 – Andreas Wernersson – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 2.143 5 – Mattias Andersson – Honda Racing Sweden – Honda Civic Type R FK2 TCR – 2.578 6 – Albin Wärnelöv – Experion Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 9.707 7 – Hannes Morin – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 12.901 8 – Tobias Johansson – Brovellen Design – Audi RS 3 LMS – 21.801 9 – Peter ‘Poker’ Wallenberg – Poker Racing For Charity – Cupra TCR – 41.817 10 – Louise Frost – Insight Racing – Alfa Romeo Giulietta TCR – 1 Lap 11 – Tomas Engström – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – DNF 12 – Robert Dahlgren – PWR Racing – Cupra TCR – DNF

Förarmästerskapet 1 – Robert Dahlgren – PWR Racing – Cupra TCR – 176 2 – Tobias Brink – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 161 3 – Andreas Wernersson – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 158 4 – Andreas Ahlberg – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 152 5 – Mattias Andersson – Honda Racing Sweden – Honda Civic Type R FK2 TCR – 127 6 – Mikaela Åhlin-Kottulinsky – PWR Racing – Cupra TCR – 125 7 – Tomas Engström – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 50 8 – Hannes Morin – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 40 9 – Albin Wärnelöv – Experion Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 28 10 – Jessica Bäckman – Target Competition – Hyundai i30 N TCR – 21 11 – Peter ‘Poker’ Wallenberg – Poker Racing For Charity – Cupra TCR – 21 12 – Jonas Lynge – Insight Racing – Honda Civic Type R FK2 TCR – 7 13 – Tobias Johansson – Brovellen Design – Audi RS 3 LMS – 5 14 – Louise Frost – Insight Racing – Alfa Romeo Giulietta TCR – 3 15 – Andre Kiil – Brovellen Design – Audi RS 3 LMS – 0 16 – Kim Lund – Madbull Racing – Cupra TCR DSG – 0 17 – Alex Andersson – Brovellen Design – Audi RS 3 LMS – 0

Teammästerskapet 1 – Brink Motorsport – 321 2 – PWR Racing – SEAT Dealer Team – 302 3 – Micke Kågered Racing – 204 4 – Honda Racing Sweden – 129 5 – Experion Racing – 32 6 – Poker Racing For Charity – 31 7 – Target Competition – 21 8 – Insight Racing – 16 9 – Brovallen Design – 9

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Holmström Bil tar in Peugeot

Tuffare tull-tag mot stöldligor

Plus 1

Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

I de flesta fall försämras elbilsbatteriers kapacitet mycket långsamt. Men det finns faktorer som accelererar processen. Det visar data från kanadensiska Geotab.

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Nyhetsbrev

Fler indragna körkort

I fjol återkallades nästan 37 000 körkort i Sverige, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med året innan. Den största procentuella ökningen sker i kategorin rattfylleri eller drograttfylleri. M Sverige vill därför se alkolås i alla nya bilar.

Arkiv

Planerar testbana på land för Porsches vintertester

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Mer jämställdhet i ackrediteringsvärlden

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Mazda firar 100 år av finurlighet

Biltillverkaren vi i dag känner som Mazda Motor Company såg dagens ljus för 100 år sedan. Men från början handlade det inte om bilar.

Plus

Tema Reservdelar: Så arbetar verkstäderna med hållbarhet

När kraven på hållbarhet i verkstäder ökar råder det delade meningar på olika arbetsplatser. En del tycker att det är en självklarhet medan andra är mer kluvna.

Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

I de flesta kategorier gäller det att sticka ut för att vinna pris, men för Årets Hållbarhetsprofil är inte det ett särskilt viktigt mål. Det handlar istället om att brinna för saken och att göra det man tycker är rätt.

Ford utvecklar unika 3D-printade låsmuttrar

Plus

MRF och SFVF utvecklar elsäkerhetsstandard – på var sitt håll

En säkerhetsstandard för arbeten på eldrivna fordon är hett efterfrågad. Både MRF och SFVF arbetar med frågan, på var sitt håll.

Plus 1

Tema Reservdelar: Kraven på begagnade bildelar ökar

Allt fler försäkringsbolag ställer krav på att bilverkstäder ska använda begagnade bildelar vid reparationer. Det är både bättre för miljön och kostar mindre. Det kan samtidigt innebära att bilägaren inte får en bättre bil efter reparationen.

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Mercedes nya framtidsanläggning finns i Nyköping

Kan elbilar bli bra business för verkstäderna?

Alla i branschen känner till de dystra utsikterna: elbilar innebär mindre arbete för verkstäderna, eftersom elbilarna består av färre mekaniska delar och som inte behöver bytas i samma grad som på en traditionell bil. Men den senaste tiden har vi sett att elbilar oftare krockskadas och det kan innebära intäkter för verkstäderna.

4

Fortsatt minskat antal bilverkstäder

Antalet bilverkstäder fortsätter att minska i Sverige, enligt färsk statistik som Motorbranschens Riksförbund, MRF, har tagit fram. Man konstaterar att cirka 1 000 verkstäder har försvunnit de senaste åren och att det beror på flera faktorer.

Volvo Cars och Geely kan gå samman

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Härnösand får ny besiktningsstation

Opel bygger batterifabrik i Tyskland

Hedin diskuterar samgående med holländska Stern

Antal återkallade personbilar ökade 2019

If tar förstaplats i MRF-enkät

Klart: de Meo tar över Renault

Se alla Företagens egna nyheter

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

Få 10% rabatt på installationsmaterial

Nu rullar vi mot en ny däcksäsong

Jaguar E-Pace Dragkrok frän GDW

Få tillgång till bils servicehäfte digitalt i e-Boks Plus

Sänd till en kollega

0.297