23948sdkhjf

Personlig servicetekniker ger lyft för Hallands-verkstad

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Rejmes Bil i Halland satsar stort på Personlig servicetekniker för att utveckla den personliga relationen mellan bilverkstadskund och tekniker.

Vad innebär konceptet Personlig servicetekniker? Vad ingår i er tjänst?

– Det innebär att kunden får en och samma kontaktyta att vända sig till, oavsett om hen vill boka service eller ställa en fråga. Inga mellanhänder som kan störa utan bara en personlig relation mellan kund och tekniker, berättar Johan Karlsson, Personlig Servicetekniker på Rejmes Bil.

I Rejmes verkstad arbetar ni alltid i team om två. Vilka är fördelarna? 

– Att vi halverar tiden på de flesta servicejobben, ofta löser vi de på under en timma. Det finns alltid en kollega på plats under exempelvis lunch och storhelger, och kunden får tillfälle att prata med sin tekniker eftersom att dennes kollega kan fortsätta med pågående jobb, berättar Douglas Ballenthin,Personlig Servicetekniker på Rejmes Bil.

Varför bör man som Volvoägare lämna sin bil för service hos Rejmes? 

– Det går snabbt; kunden behöver inte vara utan sin bil en hel dag, utan kan i samråd med tekniker lämna och hämta bilen vid en förutbestämd tidpunkt, säger Johan.

– Dessutom är vi proffs på Volvo, fyller Douglas i.

Hur ser ni till att teknikerna är uppdaterade gällande arbetsmetoder, tillvägagångssätt och produktnyheter? 

– Vi bokar utbildningar som släpps från serviceskolan, är aktiva på VCPA – Volvo Cars Performance Academy – och ser till att ny information når ut till alla, säger Douglas.

Rejmes verkstad jämförs ofta vid ett restaurangkök i renlighet. Vad innebär det? 

– Varje dag städar vi runt och på våra arbetsplatser, ofta mellan varje utfört jobb. Det leder till att det alltid är rent och snyggt när nästa arbete ska påbörjas, berättar Johan.

Hur ser ni till att anpassa er och möta kunden i dennes vardag? Hur gör ni verkstadsbesöket så smidigt som möjligt? 

– Vi bokar in jobbet så som det passar kunden och håller den tid vi lovat att bilen ska stå klar, säger Douglas.

– Dessutom satsar vi på flexibilitet och försöker att i mångt och mycket tillgodose kundens önskemål, berättar Johan.

Avslutningsvis, berätta mer om LDC! 

– LDC är vår dagliga reservdelsleverantör. Vi får leveranser tre gånger om dagen, vilket innebär att vi snabbt kan få hem de delar som kunden är i behov av, avslutar Douglas. 

Pressinfo: Rejmes Bil

 

Bildtext: Personlig Servicetekniker Johan Karlsson på Rejmes Bil

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Holmström Bil tar in Peugeot

Tuffare tull-tag mot stöldligor

Plus 1

Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

I de flesta fall försämras elbilsbatteriers kapacitet mycket långsamt. Men det finns faktorer som accelererar processen. Det visar data från kanadensiska Geotab.

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Nyhetsbrev

Fler indragna körkort

I fjol återkallades nästan 37 000 körkort i Sverige, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med året innan. Den största procentuella ökningen sker i kategorin rattfylleri eller drograttfylleri. M Sverige vill därför se alkolås i alla nya bilar.

Arkiv

Planerar testbana på land för Porsches vintertester

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Mer jämställdhet i ackrediteringsvärlden

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Mazda firar 100 år av finurlighet

Biltillverkaren vi i dag känner som Mazda Motor Company såg dagens ljus för 100 år sedan. Men från början handlade det inte om bilar.

Plus

Tema Reservdelar: Så arbetar verkstäderna med hållbarhet

När kraven på hållbarhet i verkstäder ökar råder det delade meningar på olika arbetsplatser. En del tycker att det är en självklarhet medan andra är mer kluvna.

Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

I de flesta kategorier gäller det att sticka ut för att vinna pris, men för Årets Hållbarhetsprofil är inte det ett särskilt viktigt mål. Det handlar istället om att brinna för saken och att göra det man tycker är rätt.

Ford utvecklar unika 3D-printade låsmuttrar

Plus

MRF och SFVF utvecklar elsäkerhetsstandard – på var sitt håll

En säkerhetsstandard för arbeten på eldrivna fordon är hett efterfrågad. Både MRF och SFVF arbetar med frågan, på var sitt håll.

Plus 1

Tema Reservdelar: Kraven på begagnade bildelar ökar

Allt fler försäkringsbolag ställer krav på att bilverkstäder ska använda begagnade bildelar vid reparationer. Det är både bättre för miljön och kostar mindre. Det kan samtidigt innebära att bilägaren inte får en bättre bil efter reparationen.

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Mercedes nya framtidsanläggning finns i Nyköping

Kan elbilar bli bra business för verkstäderna?

Alla i branschen känner till de dystra utsikterna: elbilar innebär mindre arbete för verkstäderna, eftersom elbilarna består av färre mekaniska delar och som inte behöver bytas i samma grad som på en traditionell bil. Men den senaste tiden har vi sett att elbilar oftare krockskadas och det kan innebära intäkter för verkstäderna.

4

Fortsatt minskat antal bilverkstäder

Antalet bilverkstäder fortsätter att minska i Sverige, enligt färsk statistik som Motorbranschens Riksförbund, MRF, har tagit fram. Man konstaterar att cirka 1 000 verkstäder har försvunnit de senaste åren och att det beror på flera faktorer.

Volvo Cars och Geely kan gå samman

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Härnösand får ny besiktningsstation

Opel bygger batterifabrik i Tyskland

Hedin diskuterar samgående med holländska Stern

Antal återkallade personbilar ökade 2019

If tar förstaplats i MRF-enkät

Klart: de Meo tar över Renault

Se alla Företagens egna nyheter

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

Få 10% rabatt på installationsmaterial

Nu rullar vi mot en ny däcksäsong

Jaguar E-Pace Dragkrok frän GDW

Få tillgång till bils servicehäfte digitalt i e-Boks Plus

Sänd till en kollega

0.11