23948sdkhjf

Företag slarvar med ångerrätten

Flera företag inom fordonsindustrin slarvar eller fuskar med ångerrätten vid onlineförsäljning visar en granskning som Konsumentverket gjort. Det slarvas mest inom mindre företag som säljer reservdelar till bilar.

Konsumentverket har gjort en granskning av ett 50-tal företag som säljer bilar, cyklar, båtar och fyrhjulingar samt nya som begagnade reservdelar. Granskningen har gått ut på att se vilka som följer reglerna kring ångerrätten vid onlineförsäljning. Det har visat sig förekomma en hel del slarv eller till och med fusk och det sker mest hos mindre företag som arbetar med att sälja reservdelar till bilar.

Det vanligaste är att man hänvisar fel regler, tar ut en returavgift på till exempel 20 procent för att kunna ångra köpet, även att man har undantag från ångerrätten, berättar Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.

Företag får inte ta ut en returavgift, men har möjlighet att tvinga konsumenter betala frakten för en vara de returnerar om det finns tydligt angivet i villkoren. Företag kan i vissa fall få göra avdrag på returbeloppet om varan undersökt på ett sätt som lett till att varans värde har minskat.

Tanken med reglerna är att man ska ha samma möjlighet att undersöka varan som i butik, och i butiker så kan du ju känna på varan och se om den ser bra ut. Men om man till exempel köpt ett par skor och provat dem utomhus i ett par dagar så har ju skornas värde minskat. Det är lite svårare när det gäller bildelar så där blir det en bedömning från fall till fall och företaget måste kunna bevisa att varan minskat i värde, säger Charlotte Söderlund.

Lagen som reglerar ångerrätten heter Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, förkortat DAL. Lagen ändrades och bytte namn 2014 och Charlotte Söderlund menar att vissa företag bland annat hänvisar till den gamla lagen. Hon tror att orsaken sällan är avsiktlig utan oftast handlar om att företagen helt enkelt inte vet vad som gäller.

Det måste grundas i någon typ av okunskap, men det går inte att hitta på egna regler, säger hon.

Konsumentverket förutsätter nu enligt ett pressmeddelande att företagen med brister ändrar sina regler och informationen till kunderna.

Vi ser ju allvarligt på att man gör begränsningar i ångerrätten, den här lagen är ju till för att skydda konsumenter, man kan inte göra inskränkningar på det här sättet, det är såklart inte bra, säger Charlotte Söderlund.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109