23948sdkhjf

De ska bli lastbilschaufförer

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

På Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG, ökar andelen tjejer. På transportinriktningen är de flest, i årskurs två går åtta tjejer och 14 killar. Fyra av tjejerna berättade varför de valde utbildningen.

Moa Lindell, Sophie Stengård, Jennifer Mähl och Eveline Bäckstrand är fyra tjejer som går andra året på STFG:s transportutbildning. Alla sökte utbildningen för att de på ett eller annat sätt haft närhet till motorer och lastbilar i uppväxten och alla har samma mål: att bli lastbilschaufförer.

Läs också: Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Det verkar vara ett kul och skönt jobb, säger Jennifer Mähl.

Fordonsbranschen har länge varit, och är fortfarande, mansdominerad även om det blir ett ökat intresse bland tjejer och kvinnor. Det har resulterat i att tjejerna fick en och annan kommentar när de berättat för omgivningen att de sökt linjen.

Vissa sa ”Va? Ska du bli lastbilschaufför? Du är ju tjej!” De trodde att bara för att man gillar smink och naglar så passar det liksom inte. Men man kan ju gilla båda! berättar Eveline Bäckstrand.

Alla fyra är nöjda med sina val och framför allt skolan.

Läs också: Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Det finns alltid något kul att göra, det blir inte tråkigt. Jag vill göra saker och inte bara sitta still. Och så är lärarna väldigt hjälpsamma, säger Sophie Stengård.

Att de informerats om att det är en riskfylld bransch där olyckor ofta förekommer har inte avskräckt dem, inte heller fördomarna om att det skulle finnas en grabbig kultur.

Här är vi välkomna, killarna bryr sig inte om att vi är tjejer. De tänker att vi alla ska bli lastbilschaufförer, säger Moa Lindell.

De tror också att fler tjejer är bra för branschen på längre sikt.

Läs också: Promeister startar livesänd utbildning

Jag tror att det kommer bli mer accepterat med kvinnor, och att det kommer bli vanligt, säger Moa Lindell.

Jag tror det kommer bli mer jämställt, säger Sophie Stengård.

Men de tror att det kommer ta tid och de tror att det finns tjejer som inte vågar söka utbildningen på grund av grupptryck eller att man söker trygghet genom att välja utbildningar som kompisar väljer.

Jag tycker inte att man ska bry sig så mycket om vad andra tycker. Kör på. Nu börjar man ju få mer kommentarer om att det är coolt att vara lastbilschaufför som tjej. Och vi gör ju jätteroliga saker med skolan, vi får åka på mässor och köra gokart och sådant, säger Jennifer Mähl.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Nyhetsbrev

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Arkiv

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.125