23948sdkhjf

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Enligt Teknikföretagens konjunkturbarometer ligger vi risigt till. Affärsläget mattas av allt mer och de positiva signalerna lyser med sin frånvaro. Under tredje kvartalet minskade företagens orderingång "i hög omfattning". Företagssverige är pressat.

Särskilt nämner Teknikföretagen att leverantörer till fordonsindustrin har ett klart försämrat affärsläge. Bakom ligger "en traditionell avmattning i den cykliska, långsiktiga efterfrågan på motorfordon".

Läs också: Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

I lägen som dessa bör man naturligtvis eftersträva stabilitet, inte minst från politiskt håll. Sitt ner i båten och rör inte om i grytan. Men sitter ner gör man inte. Regeringen meddelade nyligen att den nya testmetoden för att mäta utsläpp från bilar, WLTP, införs i bonus malus från och med årsskiftet.

WLTP är bra. WLTP speglar bilars verkliga utsläpp bättre än den gamla mätnormen NEDC. Problemet är att bonus malus utformades efter den gamla utsläppsnormen och när bilarna nu bedöms släppa ut mer innebär det också att nybilsköparna får ta en orimlig skattesmäll.

Och tajmingen är urusel. Att lägga ytterligare bördor på bilköparna i ett läge när efterfrågan mattas av är att trycka på konjunkturens avstängningsknapp. Inte nog med det, utan som Bil Sweden pekar på är de utsläppsfria alternativen allt för få. Inom de närmaste åren kommer marknaden att erbjuda ett smörgåsbord av bilar som kvalificerar sig för klimatbonus även i den nya modellen. Men i dag är de fortfarande försvinnande få. Pratar vi lätta lastbilar är de i princip obefintliga.

Inte heller tjänstebilsförarna förskonas. Numera ingår fordonsskatten i beräkningen av förmånsvärdet och när skatten höjs skjuter månadskostnaden i höjden. Enligt en uträkning från tjänstebilsrådgivarna Ynnor kan det handla om upp till 2 500 kronor i månaden. Vilken tjänstebilspolicy tillåter det, frågar sig vd Ronny Svensson.

Hade man från regeringshåll bara väntat lite med införandet, eller om man helt enkelt räknat om skattesatserna efter de nya utsläppsnivåerna, hade branschen kunnat sova lite bättre. I grunden ska vårt samhälle naturligtvis vara långsiktigt hållbart, men ett sådant bygger man inte över en natt och ingen är hjälpt av att vi lägger krokben för ekonomin. Vi behöver ha alternativen på plats innan vi börjar straffa ut en hel bransch, särskilt om det handlar om en bransch som drabbats av en traditionell avmattning i den cykliska, långsiktiga efterfrågan på motorfordon.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Däck för en miljon kronor stulna

Uniti öppnar orderböckerna

Från och med i dag kan man beställa sitt exemplar av den svenska elbilen Uniti One. Leverans utlovas till mitten av 2020.

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Tinder för kunder och verkstäder

MyMechanic är det nystartade företaget som ska ta verkstaden hem till kunden. Det ska ske via en digital plattform och båda parterna ska kunna hitta varandra – ungefär som på mötesplatsen Tinder.

Nyhetsbrev

Upplands Motor satsar på digitalisering

Upplands Motor har tagit fram en tjänst för röststyrning som gör att kunder via en Google-assistent kan boka provkörning av nya bilar. Det är bara en del av satsningen på digitalisering som företaget håller på med.

Arkiv

OKQ8 satsar på elbilsladdning

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Så anpassar sig branschen när kunderna ställer nya krav

Att fordonsbranschen befinner sig i en enorm förändring är inget nytt. Digitalisering och elektrifiering står högt på tillverkarnas, verkstädernas och återförsäljarnas agendor. Samtidigt ökar kundernas krav på framför allt snabbhet, men vad gör olika aktörer för att spara på kundens tid?

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ekot avslöjar fusk med bilars återvinning

Sveriges Radios Ekot har rapporterat att tusentals ton bildelar malts ner och lagts på stängda soptippar och sedan redovisats som materialåtervinning. Enligt Naturvårdsverket strider det mot regelverket, men Bil Sweden anser att branschen klarar återvinningskraven.

Vätgasbilen Toyota Mirai blir snygg och bakhjulsdriven

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Holmström Bil först att certifiera sin arbetsmiljö

När Holmström Bil hade certifierat sitt arbetsmiljöarbete enligt den nya ISO-standarden, förstod man att man var först i branschen att göra så.

Ny tjänst bevakar servicebehovet

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Stulna bilar försvinner allt oftare

Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

Shipman tror på luftfjädring

Det började med renovering av franska bakaxlar och nu handlar det lika mycket om luftfjädring. Shipman Bildelar levererar det ingen annan vågar.

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Fusk på bilverkstad avslöjat

Flera aktörer har kontrollerat ett antal bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka i början av oktober, det rapporterar tidningen Mitt i. På en bilverkstad hittade polisen flera personer som saknade arbetstillstånd.

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Solenergi blir effektivt biobränsle

Konsumenterna mognar inför självkörande bilar

Debatt: Swedacs roll är ackreditering

M Sverige välkomnar Konsumentverkets varning

Ledare #31: Brexit utan avtal ger fordonsbranschen skrämselhicka

Utbildningspris går till transportskola i Skåne

Polestar 2 går nu att beställa

Regeländringar bakom stark uppgång i september

Massiv insats mot kemiska risker

Debatt: Swedac missbrukar sin ställning

Tesla öppnar för privatleasing av Model 3

Continental lanserar framtidens smarta däck

Se alla Företagens egna nyheter

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

We are live!

Automässan 2020

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 septemb...

Snart på marknaden... Lazer Triple-R Elite 1250 smartview

Smörjfett för elmotorer – Så väljer du rätt

Sänd till en kollega

0.138