23948sdkhjf

Thatcham Research släpper riktlinjer för självkörande fordon

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Bilförsäkringsbolagens forskningscenter Thatcham Research i Storbritannien har släppt en rapport om riktlinjer för självkörande fordon på motorväg. Riktlinjerna innefattar tolv principer som de anser viktiga. Rapporten välkomnas av Veoneer.

Under september har Thatcham Research lanserat rapporten ”Defining Safe Automated Driving – Insurer Requirements for Highway Automation”. I rapportens förord skriver de om att framtidens bilar kommer vara självkörande och att det därför är viktigt att det tas fram riktlinjer för hur det ska fungera. Anledningen är solklar: det ska vara säkert. Trafiksäkerhetsföretaget Venoeer välkomnar riktlinjerna.

Läs också: Assistanssystemen som samarbetar med föraren

Det finns stora utmaningar att lösa innan man med säkerhet kan säga att självkörande bilar kommer höja trafiksäkerheten, säger Ola Boström, forskningschef på Veoneer.

Thatcham Research har i sin rapport plockat fram tolv principer som ska ligga till grund för riktlinjerna. Principerna omfattar utbildning så att föraren förstår fordonets automatiska funktioner och geofencing så att det autonoma systemet bara ska fungera på motorväg.

När självkörande bilar diskuteras kommer ofta frågor om säkerhet upp och om huruvida det blir föraren eller bilen som står till svars för eventuella olyckor. Därför är detta en annan viktig aspekt för Thatcham Research att en tydlig indikation ska finnas i varje självkörande bil – så att föraren kan se om det är bilen eller föraren som ansvarar för körningen vid ett givet tillfälle.

Under en period kommer gamla bilar, bilar med aktiva säkerhetsfunktioner och helt självkörande bilar samsas på vägarna. Då är det viktigt att de teknologier som installeras i de första autonoma bilarna kompletterar människan. De ska inte bara reagera och kommunicera på ett säkert sätt utan detta måste ske så att människor verkligen förstår, säger Ola Boström.

Läs också: Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Kort fakta om varje princip:

User Support – Information och manualer måste vara lätta att förstå för användaren/föraren.

Location Specific – Det autonoma systemet ska bara fungera där det är programmerat att fungera, och systemet måste själv kunna känna igen såna områden.

Safe Driving – Fordonet ska vara uppdaterat med rådande trafikregler så att hastighetsbegränsningar och skyltar följs.

Läs också: Ledare #35: Den långsamma revolutionen

User Monitoring – Systemet ska övervaka förarens uppmärksamhetstillstånd så att överlämning mellan förare och bil går rätt till.

Secondary Tasks – Att kunna skicka mejl med mobilen eller liknande så kallade sekundära uppgifter bör vara lagligt.

Starting Automation – Autonom körning ska bara vara möjlig när alla kriterier för det är uppfyllda.

Using Automation – Föraren ska alltid vara uppmärksam och redo att ta över fordonet om förhållandena kräver det.

Läs också: Ledare #34: Självkörande bilar är fortfarande långt borta

Ending Automation – Det ska finnas flera sätt att ta över körningen på, både planerade och oplanerade, och samtliga ska användas genom ett ”begära och bekräfta”-system.

Collision Protection – Fordonet måste ha fungerande teknik för att olyckor ska förhindras automatiskt.

Cyber resilience – Systemet måste ha skydd för att minska risken för dataintrång.

Collision data – Systemet måste kunna skicka information om varje kollision, framför allt för att föra statistik över om det varit föraren eller bilen som ansvarat för bilen vid kollisionen.

Sustainability – Tekniken för det automatiska antikollisionssystemet måste fungera och kunna uppdateras i tio års tid.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

CAB stödjer skadeverkstäderna under coronakrisen

Fordonsbudgivning på nätet

Volkswagen tror på förbränningsmotorn

Plus

Stora oenigheter kring ersättningsstorlek för reklamerad bil

M Sverige anklagar Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Blocket för att inte värna om konsumentskyddet efter att ett beslut från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) inte följts. MRF motsätter sig kritiken och ifrågasätter i stället myndighetens trovärdighet när man går emot gällande branschöverenskommelse.

Ytterligare försäkringsbolag ändrar betalningstid på e-fakturor

Volvos produktion i Kina igång

Volvo Cars har återupptagit sin produktion i Kina. Samtidigt syns tecken på att även bilhandeln börjar komma igång.

Nyhetsbrev

Stor affär mellan J Bil och Holmgrens

Arkiv

Polestar Space öppnar i sommar

I sommar öppnar Polestar Space i Stockholm och Göteborg. De är bland de första av de 50 stycken som är planerade att öppna på centrala platser i storstäder i världen under 2020.

Bil Sweden chocksänker försäljningsprognos

Spår att coronakrisen får drastiska följdverkningar på bilförsäljningen.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

It-bolag ger pandemi-rabatt

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Se alla Företagens egna nyheter

Formac önskar en Glad Påsk!

Luftfjädring | Fjäderben Arnott | Mercedes ML & GL Class

Våra varningsljus - Håll dig och dina medtrafikanter säkra!

Däcketiketter och skrivare

Nyckelkiosken underlättar för både kund och personal

Glad Påsk

Vattenpump till VAG 1.4 bensinmotorer i ny design

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Land Rover

Tryggare arbetsmiljö - ett viktigt arbete

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Sänd till en kollega

0.11