23948sdkhjf

Thatcham Research släpper riktlinjer för självkörande fordon

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Bilförsäkringsbolagens forskningscenter Thatcham Research i Storbritannien har släppt en rapport om riktlinjer för självkörande fordon på motorväg. Riktlinjerna innefattar tolv principer som de anser viktiga. Rapporten välkomnas av Veoneer.

Under september har Thatcham Research lanserat rapporten ”Defining Safe Automated Driving – Insurer Requirements for Highway Automation”. I rapportens förord skriver de om att framtidens bilar kommer vara självkörande och att det därför är viktigt att det tas fram riktlinjer för hur det ska fungera. Anledningen är solklar: det ska vara säkert. Trafiksäkerhetsföretaget Venoeer välkomnar riktlinjerna.

Läs också: Ledare #35: Den långsamma revolutionen

Det finns stora utmaningar att lösa innan man med säkerhet kan säga att självkörande bilar kommer höja trafiksäkerheten, säger Ola Boström, forskningschef på Veoneer.

Thatcham Research har i sin rapport plockat fram tolv principer som ska ligga till grund för riktlinjerna. Principerna omfattar utbildning så att föraren förstår fordonets automatiska funktioner och geofencing så att det autonoma systemet bara ska fungera på motorväg.

När självkörande bilar diskuteras kommer ofta frågor om säkerhet upp och om huruvida det blir föraren eller bilen som står till svars för eventuella olyckor. Därför är detta en annan viktig aspekt för Thatcham Research att en tydlig indikation ska finnas i varje självkörande bil – så att föraren kan se om det är bilen eller föraren som ansvarar för körningen vid ett givet tillfälle.

Under en period kommer gamla bilar, bilar med aktiva säkerhetsfunktioner och helt självkörande bilar samsas på vägarna. Då är det viktigt att de teknologier som installeras i de första autonoma bilarna kompletterar människan. De ska inte bara reagera och kommunicera på ett säkert sätt utan detta måste ske så att människor verkligen förstår, säger Ola Boström.

Läs också: Ledare #34: Självkörande bilar är fortfarande långt borta

Kort fakta om varje princip:

User Support – Information och manualer måste vara lätta att förstå för användaren/föraren.

Location Specific – Det autonoma systemet ska bara fungera där det är programmerat att fungera, och systemet måste själv kunna känna igen såna områden.

Safe Driving – Fordonet ska vara uppdaterat med rådande trafikregler så att hastighetsbegränsningar och skyltar följs.

Läs också: Volvo AB öppnar nytt affärsområde för autonoma transporter 

User Monitoring – Systemet ska övervaka förarens uppmärksamhetstillstånd så att överlämning mellan förare och bil går rätt till.

Secondary Tasks – Att kunna skicka mejl med mobilen eller liknande så kallade sekundära uppgifter bör vara lagligt.

Starting Automation – Autonom körning ska bara vara möjlig när alla kriterier för det är uppfyllda.

Using Automation – Föraren ska alltid vara uppmärksam och redo att ta över fordonet om förhållandena kräver det.

Läs också: Hyundai storsatsar på autonoma fordon

Ending Automation – Det ska finnas flera sätt att ta över körningen på, både planerade och oplanerade, och samtliga ska användas genom ett ”begära och bekräfta”-system.

Collision Protection – Fordonet måste ha fungerande teknik för att olyckor ska förhindras automatiskt.

Cyber resilience – Systemet måste ha skydd för att minska risken för dataintrång.

Collision data – Systemet måste kunna skicka information om varje kollision, framför allt för att föra statistik över om det varit föraren eller bilen som ansvarat för bilen vid kollisionen.

Sustainability – Tekniken för det automatiska antikollisionssystemet måste fungera och kunna uppdateras i tio års tid.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Nyhetsbrev

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Arkiv

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Bilen med en miljon stygn

Rolls-Royce fick en order från Sverige och tog fram symaskinen. Sedan broderade man blommor för glatta livet.

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Begagnatförsäljningen ökade i december

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Haldex vice vd invald i inflytelserik branschorganisation

Dekra i ännu ett kvalitetssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Sänd till en kollega

0.109