23948sdkhjf

Tidler vill hjälpa branschen hem till kunden

Omställningen från bilhallen till hemmet är en svår nöt för branschen att knäcka. Bilflyttarföretaget Tidler tror sig ha lösningen på hur branschen ska kunna ställa om.

Det går bra för Tidler, företaget som ser till att branschens bilar hamnar där de ska. Bara under det senaste året har man kunnat gå in som leverantör till flera tunga aktörer.

Läs också: Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

– Tillväxten är exponentiell, säger Isac Odqvist Goldman, företagets grundare och vd.

Efterfrågan på den till synes enkla tjänsten att köra en bil från en plats till en annan är alltså stor. Det har att göra med branschens utveckling, menar man, där allting handlar om att komma närmare kunden.

– Allting som du gör i dag, om du ska gå på banken eller träffa doktorn eller vad du vill, så sker det på dina villkor. Alla de stora, till och med bankerna och mäklarna som är de mest konservativa branscherna vi har, har blivit tvungna att möta kunden på kundens villkor. Bilbranschen gör det fortfarande inte, säger bolagets försäljningschef Martin Lundgren.

Det han syftar på är hur marknaderna flyttar ut från fysiska anläggningar och hem till kunden. Bankärendena och läkarbesöken sköter man i hemmet, när man har tid, och Martin Lundgren menar att bilbranschen måste ta samma kliv, ut från bilhallen och hem till kunden.

Läs också: Full fart på hämta-lämna-service i coronakrisen 

– Alla har samma utmaningar fast med lite olika infallsvinklar. Det spelar ingen roll om det är en tillverkare eller en begagnathandlare. Alla har samma typ av utmaning.

– Det är här vi kommer in. Vi hjälper till med övergången, säger Martin Lundgren.

Det gör man genom att låta sina förare köra hem till kunden, om det så är för en provkörning eller en leverans. Och för att det ska fungera måste förarna vara pålästa, så att de inte bara levererar bilen, utan också rätt information till kunden. Det kan handla om hur navigatorn fungerar, hur man kopplar upp mobilen eller till och med att ta hand om och arrangera värderingen av inbytesbilen.

Isac Odqvist Goldman trycker på hur viktigt det är att varje förare får rätt utbildning och stöd från huvudkontoret. Inte minst för att mötet med kunden ska gå så bra som möjligt och det handlar om kultur, utbildning, onboarding och så vidare.

Läs också: De löser billogistiken för branschen

– Vi är inte ett dugg bättre än vår sämsta förare, fyller Martin Lundgren i.

Bland kunderna finns redan i dag både bilföretag och fleet-bolag, företag, organisationer och myndigheter med bilflottor som titt som tätt behöver flyttas på. Om de ska in på service, till exempel. I förlängningen kan man också tänka sig att lösa billogistiken åt privatpersoner, för att sköta service eller besiktningar, till exempel. Men inte än.

– Där är vi faktiskt inte redo. Vår strategi är att vinna branschen och branschens kunder, förklarar Isac Odqvist Goldman.

Och det finns andra marknader att vinna. Det finns ett uppdämt behov för den typen av tjänster som Tidler erbjuder och Isac Odqvist Goldman utesluter inte en internationell expansion framöver, när affärsmodeller och processer har mognat tillräckligt.

– Vi har redan i dag ett ganska stort tryck på oss att lansera samma sak utanför Sveriges gränser. Vi är inte redo att göra det nu, vi skalar inte snabbare än att vi kan garantera kvaliteten. Men tanken är att göra det när vi är redo.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.284