23948sdkhjf

Tidler vill hjälpa branschen hem till kunden

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Omställningen från bilhallen till hemmet är en svår nöt för branschen att knäcka. Bilflyttarföretaget Tidler tror sig ha lösningen på hur branschen ska kunna ställa om.

Det går bra för Tidler, företaget som ser till att branschens bilar hamnar där de ska. Bara under det senaste året har man kunnat gå in som leverantör till flera tunga aktörer.

Läs också: De löser billogistiken för branschen

– Tillväxten är exponentiell, säger Isac Odqvist Goldman, företagets grundare och vd.

Efterfrågan på den till synes enkla tjänsten att köra en bil från en plats till en annan är alltså stor. Det har att göra med branschens utveckling, menar man, där allting handlar om att komma närmare kunden.

– Allting som du gör i dag, om du ska gå på banken eller träffa doktorn eller vad du vill, så sker det på dina villkor. Alla de stora, till och med bankerna och mäklarna som är de mest konservativa branscherna vi har, har blivit tvungna att möta kunden på kundens villkor. Bilbranschen gör det fortfarande inte, säger bolagets försäljningschef Martin Lundgren.

Det han syftar på är hur marknaderna flyttar ut från fysiska anläggningar och hem till kunden. Bankärendena och läkarbesöken sköter man i hemmet, när man har tid, och Martin Lundgren menar att bilbranschen måste ta samma kliv, ut från bilhallen och hem till kunden.

– Alla har samma utmaningar fast med lite olika infallsvinklar. Det spelar ingen roll om det är en tillverkare eller en begagnathandlare. Alla har samma typ av utmaning.

– Det är här vi kommer in. Vi hjälper till med övergången, säger Martin Lundgren.

Det gör man genom att låta sina förare köra hem till kunden, om det så är för en provkörning eller en leverans. Och för att det ska fungera måste förarna vara pålästa, så att de inte bara levererar bilen, utan också rätt information till kunden. Det kan handla om hur navigatorn fungerar, hur man kopplar upp mobilen eller till och med att ta hand om och arrangera värderingen av inbytesbilen.

Isac Odqvist Goldman trycker på hur viktigt det är att varje förare får rätt utbildning och stöd från huvudkontoret. Inte minst för att mötet med kunden ska gå så bra som möjligt och det handlar om kultur, utbildning, onboarding och så vidare.

– Vi är inte ett dugg bättre än vår sämsta förare, fyller Martin Lundgren i.

Bland kunderna finns redan i dag både bilföretag och fleet-bolag, företag, organisationer och myndigheter med bilflottor som titt som tätt behöver flyttas på. Om de ska in på service, till exempel. I förlängningen kan man också tänka sig att lösa billogistiken åt privatpersoner, för att sköta service eller besiktningar, till exempel. Men inte än.

– Där är vi faktiskt inte redo. Vår strategi är att vinna branschen och branschens kunder, förklarar Isac Odqvist Goldman.

Och det finns andra marknader att vinna. Det finns ett uppdämt behov för den typen av tjänster som Tidler erbjuder och Isac Odqvist Goldman utesluter inte en internationell expansion framöver, när affärsmodeller och processer har mognat tillräckligt.

– Vi har redan i dag ett ganska stort tryck på oss att lansera samma sak utanför Sveriges gränser. Vi är inte redo att göra det nu, vi skalar inte snabbare än att vi kan garantera kvaliteten. Men tanken är att göra det när vi är redo.

Mer om: logistik | Tidler
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omvänd vinstvarning från Bilia

Tesla har gått om VW i värde

GM presenterar sitt första självkörande fordon

Fordonsforskning har lett till ökad kompetens

En fordonsrelaterad forskning- och innovationssatsning har utvärderats efter att den startade för tio år sedan. Det konstateras att den har stärkt fordonsindustrins konkurrenskraft, fördjupat samverkan och ökat kompetensförsörjningen, det framgår av ett pressmeddelande från Vinnova.

Forsbergs Fritidscenter blir Certifierad Verkstad Husvagnar & Husbilar

Sveriges största försäljare av husbilar och husvagnar, Forsbergs Fritidscenter, blir en av de första att ansluta sig till den nya certifieringen Certifierad Verkstad Husvagnar & Husbilar.

Meca-priserna på Automässan

Nyhetsbrev

Ledare #3: Skandalen som fortsätter att ge

Arkiv

Bilförsäljningen i Europa ökade 2019

Årets Innovation sparar ryggen på däckverkstaden

Däckbytarsäsong brukar vara likvärdigt med hårt slit. Då är utrustning som underlättar arbetet viktigt. Det tog danska Flex1One fasta på.

Försäkringsbranschen granskar bilbränder

Under året kommer försäkringsbranschen genomföra en kontroll av bilbränder, det skriver Larmtjänst på sin hemsida. Man kommer utreda om det är vanligt att försäkringsbedrägerier är orsaken till bilbränder.

Allt i Plåt i Åseda får Ford-certifiering

Fords Qualified Vehicle Modifier (QVM), är en kvalitetsäkring för att säkerställa att byggnationer av fordon görs på rätt sätt. Nu har Allt i Plåts anläggning i Åseda blivit godkänd för byggnation av färdtjänstbuss på Ford Transit.

100 000 laddbara fordon i trafik i Sverige

Begagnatmarknaden 2019: försäljningsras och prisboom

Den totala försäljningen av begagnade bilar i Sverige minskade med 3,1 procent under 2019, enligt utdrag från Bilregistret som Kvdbil sammanställt via Vroom. Samtidigt ökade priserna med 13 procent.

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Begagnatförsäljningen ökade i december

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Se alla Företagens egna nyheter

8 nya referenser i programmet av extra vattenpumpar

Dragkrok BMW X4 nyheter från GDW

Vårstädning på Yallotrade!

Tack för ditt besök på Automässan!

Dragkrok Kia Niro PHEV MY20 fron Dansk Anhængertræk GDW

Ny inspiration till arbetet med aktivering av arbetslösa

Full fart på Automässan 2020

Varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Sänd till en kollega

0.11