23948sdkhjf

Tidler vill hjälpa branschen hem till kunden

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Omställningen från bilhallen till hemmet är en svår nöt för branschen att knäcka. Bilflyttarföretaget Tidler tror sig ha lösningen på hur branschen ska kunna ställa om.

Det går bra för Tidler, företaget som ser till att branschens bilar hamnar där de ska. Bara under det senaste året har man kunnat gå in som leverantör till flera tunga aktörer.

Läs också: De löser billogistiken för branschen

– Tillväxten är exponentiell, säger Isac Odqvist Goldman, företagets grundare och vd.

Efterfrågan på den till synes enkla tjänsten att köra en bil från en plats till en annan är alltså stor. Det har att göra med branschens utveckling, menar man, där allting handlar om att komma närmare kunden.

– Allting som du gör i dag, om du ska gå på banken eller träffa doktorn eller vad du vill, så sker det på dina villkor. Alla de stora, till och med bankerna och mäklarna som är de mest konservativa branscherna vi har, har blivit tvungna att möta kunden på kundens villkor. Bilbranschen gör det fortfarande inte, säger bolagets försäljningschef Martin Lundgren.

Det han syftar på är hur marknaderna flyttar ut från fysiska anläggningar och hem till kunden. Bankärendena och läkarbesöken sköter man i hemmet, när man har tid, och Martin Lundgren menar att bilbranschen måste ta samma kliv, ut från bilhallen och hem till kunden.

– Alla har samma utmaningar fast med lite olika infallsvinklar. Det spelar ingen roll om det är en tillverkare eller en begagnathandlare. Alla har samma typ av utmaning.

– Det är här vi kommer in. Vi hjälper till med övergången, säger Martin Lundgren.

Det gör man genom att låta sina förare köra hem till kunden, om det så är för en provkörning eller en leverans. Och för att det ska fungera måste förarna vara pålästa, så att de inte bara levererar bilen, utan också rätt information till kunden. Det kan handla om hur navigatorn fungerar, hur man kopplar upp mobilen eller till och med att ta hand om och arrangera värderingen av inbytesbilen.

Isac Odqvist Goldman trycker på hur viktigt det är att varje förare får rätt utbildning och stöd från huvudkontoret. Inte minst för att mötet med kunden ska gå så bra som möjligt och det handlar om kultur, utbildning, onboarding och så vidare.

– Vi är inte ett dugg bättre än vår sämsta förare, fyller Martin Lundgren i.

Bland kunderna finns redan i dag både bilföretag och fleet-bolag, företag, organisationer och myndigheter med bilflottor som titt som tätt behöver flyttas på. Om de ska in på service, till exempel. I förlängningen kan man också tänka sig att lösa billogistiken åt privatpersoner, för att sköta service eller besiktningar, till exempel. Men inte än.

– Där är vi faktiskt inte redo. Vår strategi är att vinna branschen och branschens kunder, förklarar Isac Odqvist Goldman.

Och det finns andra marknader att vinna. Det finns ett uppdämt behov för den typen av tjänster som Tidler erbjuder och Isac Odqvist Goldman utesluter inte en internationell expansion framöver, när affärsmodeller och processer har mognat tillräckligt.

– Vi har redan i dag ett ganska stort tryck på oss att lansera samma sak utanför Sveriges gränser. Vi är inte redo att göra det nu, vi skalar inte snabbare än att vi kan garantera kvaliteten. Men tanken är att göra det när vi är redo.

Mer om: logistik | Tidler
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Nyhetsbrev

Bilhandlarnas vardag hettar till

Arkiv

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Begagnatmarknaden backar – och växer

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Bilägare får inte tillbaka sin bil från verkstaden

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

Stark bilmarknad i november

Bilmarknaden fortsätter att gå starkt, visar Bil Swedens statistik. Det förklaras till stor del av fordonsskattehöjningen som väntar vid årsskiftet.

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Hankooks vd gripen misstänkt för mutbrott

Audi ska minska personalstyrkan

Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

Se alla Företagens egna nyheter

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Subaru XV dragkrok det nye T60 system från GDW

BLACK FRIDAY! Passa på att köpa en bra 50 Amp-laddare.

NYTT: Mer än 60 referenser i EGR-kylare

Cirkulär Skadereglering

Brett sortiment av bromsserviceutrustning

Audi A7 Sportback dragkrok det nye T60 system från GDW

Dags att digitalisera bilhallar & showrooms

ACTIA 3D4C: en premiumhjulmätare från Actia

Varför är CRC Brakleen bromsrengöring så bra?

Nya specifikationer för hjulinställare

Black Friday = fri frakt på webben!

BMW X5 dragkrok det nye T60 system från GDW

Låt oss locka fram barnet i dig..

Sänd till en kollega

0.129