23948sdkhjf

Komplicerat att bedöma fordonsärenden

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Fordons- och trafikskador som hanteras hos försäkringsbolag kan vara svåra att bedöma jämfört med andra kategorier. Därför har Trygg-Hansa sedan många år tillbaka en så kallad försäkringsnämnd som löser ärenden som någon vill överpröva.

De fyra största försäkringsbolagen Trygg-Hansa, Folksam, If och Länsförsäkringar har tillsammans hand om över 90 procent av alla fordonsärenden i Sverige. Många fall blir snabbt avklarade när försäkringsbolaget har fattat ett beslut om vem som är vållande vid till exempel en olycka eller hur en fordonsskada ska betalas. En liten andel överprövas dock, oftast handlar det om att konsumenten inte håller med bolaget och vill ha en ny bedömning.

Läs också: M Sveriges påstående är "raljerande"

Då gör de olika försäkringsbolagen på olika sätt. De flesta bolag, bland annat tre av de största (Folksam, If och Länsförsäkringar), har en så kallad kundombudsman som hanterar ärenden som går till överprövning. Denne ska vara neutral även om hon eller han är anställd av försäkringsbolaget. I vissa fall tar de hjälp av experter och specialister om de själva inte besitter all kunskap, men det är alltid gratis för konsumenten.

Trygg-Hansa har istället en så kallad försäkringsnämnd som inrättades 1976. Den består i dag av sex personer med olika bakgrunder och där samtliga är helt externa från bolaget, förutom Trygg-Hansas sekreterare. Bland annat finns branschkunniga och personer med domstolsbakgrund med i gruppen. Vid sammanträden där beslut fattas är det alltid sekreteraren, men endast tre av de övriga med.

Det är stor kompetens hos personerna i gruppen och den är helt opartisk eftersom ledamöterna inte har koppling till försäkringsbolaget, säger Bo Ericsson, vd för Svenska fordonsverkstäders förening som sitter med i nämnden sedan 17 år tillbaka.

Anledningen till att försäkringsnämnden startade var för att man ville erbjuda kunder en fristående beslutsinsats.

Läs också: SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

I händelse av att en kund inte är överens med oss kring ett beslut är det viktigt för oss att kunna reda ut frågan ordentligt tillsammans med kunden, förklarar Leif Holmberg, kundklagomålsansvarig på Trygg-Hansa.

Nämnden får in ungefär 150-200 fordonsärenden årligen. Dessa är mer komplexa att hantera om man jämför med andra kategorier där det framför allt finns tydligare villkor. Fordonsärenden styrs av fler faktorer, olika lagar och regler i trafiken som hastighetsbegränsningar och annat.

Det visar ju hur svårt det här är, när juridiken möter tekniken. Det har blivit färre ärenden hos oss över tid, men det är ändå inte enkelt eftersom tekniken i bilarna utvecklas och det blir svårt för försäkringsbolagen att hänga med, säger Bo Ericsson.

Försäkringsnämnden gör en juridisk prövning på samma sätt som till exempel Allmänna reklamationsnämnden, ARN, eller en domstol. Om kunden fortfarande inte skulle vara nöjd efter att försäkringsnämnden fattat ett beslut kan denne överklaga beslutet och då går det vidare till just ARN eller domstol.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

Nyhetsbrev

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Arkiv

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Se alla Företagens egna nyheter

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Sänd till en kollega

0.218