23948sdkhjf

Komplicerat att bedöma fordonsärenden

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Fordons- och trafikskador som hanteras hos försäkringsbolag kan vara svåra att bedöma jämfört med andra kategorier. Därför har Trygg-Hansa sedan många år tillbaka en så kallad försäkringsnämnd som löser ärenden som någon vill överpröva.

De fyra största försäkringsbolagen Trygg-Hansa, Folksam, If och Länsförsäkringar har tillsammans hand om över 90 procent av alla fordonsärenden i Sverige. Många fall blir snabbt avklarade när försäkringsbolaget har fattat ett beslut om vem som är vållande vid till exempel en olycka eller hur en fordonsskada ska betalas. En liten andel överprövas dock, oftast handlar det om att konsumenten inte håller med bolaget och vill ha en ny bedömning.

Läs också: Antalet maskinskador varierar stort

Då gör de olika försäkringsbolagen på olika sätt. De flesta bolag, bland annat tre av de största (Folksam, If och Länsförsäkringar), har en så kallad kundombudsman som hanterar ärenden som går till överprövning. Denne ska vara neutral även om hon eller han är anställd av försäkringsbolaget. I vissa fall tar de hjälp av experter och specialister om de själva inte besitter all kunskap, men det är alltid gratis för konsumenten.

Trygg-Hansa har istället en så kallad försäkringsnämnd som inrättades 1976. Den består i dag av sex personer med olika bakgrunder och där samtliga är helt externa från bolaget, förutom Trygg-Hansas sekreterare. Bland annat finns branschkunniga och personer med domstolsbakgrund med i gruppen. Vid sammanträden där beslut fattas är det alltid sekreteraren, men endast tre av de övriga med.

Det är stor kompetens hos personerna i gruppen och den är helt opartisk eftersom ledamöterna inte har koppling till försäkringsbolaget, säger Bo Ericsson, vd för Svenska fordonsverkstäders förening som sitter med i nämnden sedan 17 år tillbaka.

Anledningen till att försäkringsnämnden startade var för att man ville erbjuda kunder en fristående beslutsinsats.

Läs också: Ytterligare försäkringsbolag ändrar betalningstid på e-fakturor

I händelse av att en kund inte är överens med oss kring ett beslut är det viktigt för oss att kunna reda ut frågan ordentligt tillsammans med kunden, förklarar Leif Holmberg, kundklagomålsansvarig på Trygg-Hansa.

Nämnden får in ungefär 150-200 fordonsärenden årligen. Dessa är mer komplexa att hantera om man jämför med andra kategorier där det framför allt finns tydligare villkor. Fordonsärenden styrs av fler faktorer, olika lagar och regler i trafiken som hastighetsbegränsningar och annat.

Det visar ju hur svårt det här är, när juridiken möter tekniken. Det har blivit färre ärenden hos oss över tid, men det är ändå inte enkelt eftersom tekniken i bilarna utvecklas och det blir svårt för försäkringsbolagen att hänga med, säger Bo Ericsson.

Försäkringsnämnden gör en juridisk prövning på samma sätt som till exempel Allmänna reklamationsnämnden, ARN, eller en domstol. Om kunden fortfarande inte skulle vara nöjd efter att försäkringsnämnden fattat ett beslut kan denne överklaga beslutet och då går det vidare till just ARN eller domstol.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Sveriges 10 bästa verkstäder

De bästa verkstäderna hittas utanför storstäderna. Här är listan på de verkstäder som är bäst online.

Plus

En verkstadsträff utöver det vanliga

Vassa sportbilar besökte trimfirman PBZ i Uppsala.

Kvinnliga bilister tar större hänsyn till klimatet

Nästan var femte svensk bilist har minskat sitt bilanvändande till förmån för klimatet och närmare sju av tio har vidtagit andra åtgärder för att minska klimatpåverkan från sitt bilkörande.

Elbilsägare vill ha däck med lägre motstånd

BMW börjar ”hyra ut” tillval i bilen

Digitaliseringen skapar nya affärsmöjligheter. Nu kan BMW-bilägare hyra tillval till sin bil vid behov.

Nyhetsbrev

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Arkiv

Jonas Kruse gästförare med Maja Bengtsson i kartläsarstolen

SVT:s bilsportexpert, Jonas Kruse, gör ännu ett gästspel i rally och kör tillsammans med den femtonåriga kartläsartalangen Maja Bengtsson från småländska Virestad.

Biltillverkarna missar utsläppsmålen

Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Svensk biltvätt blir dansk

Tatuera in företagslogga och få fyra fälgar

Plus

Pininfarina – 90 år av skönhet och funktion

Den 22 maj fyllde företaget Pininfarina 90 år. Det var det datum då Battista ”Pinin” Farina startade sitt eget Carozzeria Pinin Farina på 107 Corso Trapani i Turin.

Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Volvo återkallar 2,1 miljoner bilar

Volvo Cars återkallar drygt 2,1 miljoner äldre bilar över hela världen. I Sverige påverkas över fyrahundratusen bilägare.

Volvo och Waymo ska utveckla självkörande bilar

Volvo ökar samarbetet med Google och Waymo blir en partner i utvecklingen av autonom teknik.

Bentley släpper möbelkollektion

Ny Godkänd bilverkstad i Kumla

Ingen bilsalong i Genève nästa år – eventet säljs

Bilutställningen i Genève skjuts upp till 2022.

Toyota återkallar 20 000 personbilar i Sverige

Ett fel har upptäckts på Toyotas bilmodeller Prius och Auris hybrid och 19 808 personbilar återkallas.

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Yallotrade önskar Er alla en Glad Midsommar!

Har du Sveriges bästa garage?

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Dodge RAM

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Glad midsommar!

Sänd till en kollega

0.11