23948sdkhjf

Shipman tror på luftfjädring

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Det började med renovering av franska bakaxlar och nu handlar det lika mycket om luftfjädring. Shipman Bildelar levererar det ingen annan vågar.

Att Shipman Bildelar alls finns till har de franska biltillverkare att tacka. Under ett par modellgenerationer tillverkade man nämligen usla torsionsbakaxlar med bärarmslager som rostar ihop. Verksamheten startade i blygsam skala i Storbritannien 2009, med renovering av just bakaxlar från PSA. I dag levererar man till de stora reservdelsgrossisterna och omsätter i runda tal motsvarande 100 miljoner kronor. Och nu för tiden handlar det inte bara om bakaxlar längre, utan också om länkarmar, framvagnsbalkar och allting annat som kan tänkas rosta i bilens underrede.

Läs också: Bosch framtidsprognos i coronatider

Alltjämt är huvuddelen av verksamheten koncentrerad till Storbritannien, men man har också sedan 2013 ett bolag i Sverige, i Haninge söder om Stockholm. Här tar Richard Shipman emot på det kombinerade lagret och kontoret. Det var Richards pappa som efter 40 år med egen bilverkstad startade verksamheten hemma i England och dit hade Richard också tänkt flytta tillbaka, när verksamheten väl var igång i Sverige.

– Den ursprungliga planen var att anställa några personer och sedan åka tillbaka till England. Men det blev inte så.

Nu delar han i stället sin tid mellan det svenska kontoret och koncernens verksamhet i Polen. Där har man byggt ett nytt distributionscenter för att ta hand om den europeiska marknaden, så att verksamheten kan fortsätta även om och när brexit är ett faktum. Det brittiska bolaget får då koncentrera sig på hemmamarknaden och exporten västerut, till Nordamerika.

Till sin hjälp har han Paul Woolford, som hamnade här av en slump. Det började med att Paul, som är halvbritt, hade köpt en fransk bil för att övningsköra med barnen, och bakaxeln gick naturligtvis sönder. Han googlade efter en lösning.

Läs också: Konkurrensverket nobbar SFVF:s Tesla-anmälan

– Då hittade jag det här bolaget i England. Jag skickade ett mejl, och fick tillbaka några frågor kring den svenska marknaden. Det var så det började.

Det blev början på en relation som från början var privat. Familjerna hade kontakt och Paul, som var mellan två jobb, hjälpte till med översättningar och liknande.

– Sedan gick jag in som partner och anställd i det här för snart ett år sedan. Jag kände att jag ville göra någonting nytt i livet, och Richard behövde förstärkning.

Under det senaste året har man jobbat mycket med hygienfaktorer, som Paul Woolford uttrycker det. Man har bytt ekonomisystem, lanserat en ny hemsida och krattat manegen för att kunna öka volymen. Men alltjämt är man bara två, något som Paul uppskattar.

Läs också: Meca skriver avtal med Göteborgs Stad

– Framför allt är beslutsvägarna ungefär två meter, säger han och pekar på Richard på andra sidan skrivbordet.

Från kontoret i Haninge sköter man, utöver den svenska marknaden, också de finska och norska. Det mesta expedieras från den nya anläggningen i Polen, men man har också ett litet servicelager här för att kunna lösa akuta problem. Och det handlar bara om sådant man är bra på.

– Vi säljer inte bromsskivor, filter och liknande. Det går inte att konkurrera med. Men man kan konkurrera med unika produkter, förklara Richard.

Alltjämt handlar det huvudsakligen om bakaxlar, men bärarmar och hjälpramar går starkt och i framtiden tror både Paul och Richard på luftfjädring.

– Vi har ett komplett sortiment med luftfjädring, kompressorer, hela fjäderben och bälgar. De bilar som fick det tidigt, de börjar bli lite till åren komna och nu börjar problemen komma, avslutar Paul Woolford.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Nyhetsbrev

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Arkiv

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.109