23948sdkhjf

Nevs välkomnar branschsamtal om elbilar

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Elbilsbränder är inte farligare än andra fordonsbränder, det menar Lars Hoffmann på elbilstillverkaren Nevs. Därför är han delaktig i de branschsamtal som framöver ska hållas av just Nevs, och även forskningsinstitutet Rise och branschorganisationen SFVF.

På Inspirationsdagen 100% Verkstad som anordnades i Stockholm i slutet av september föreläste Tommy Carnebo, brandman på Södertörns brandförsvarsförbund. Han belyste riskerna med elbilsbränder och att många brandmän har för dålig kunskap och därför är rädda för dessa bränder. Han tog också upp exempel på vilka farliga ämnen som släpps ut vid en elbilsbrand.

Läs också: Uniti öppnar orderböckerna

Lars Hoffmann på Nevs tycker att rädslan för elbilar har blåsts upp för stort i proportion till hur stora riskerna faktiskt är.

Det har gått lite långt anser jag. Det finns större risker med till exempel gasfordon, det har vi sett inte minst vad gäller bussar som brunnit det senaste året. Och när en vanlig bil brinner så bildas rökgaser som inte är nyttiga heller. Vi kan ju förstöra framtiden för elbilar och det kan skada industrin i stort, när man blåser upp det här i orimliga nivåer, säger Lars Hoffmann.

I början av september meddelade Svenska Fordonsverkstäders Förening, SFVF, att man bjuder in fordonsbranschen till samtal om risken med elbilar. Syftet är att diskutera fram en slags standard för hur verkstäder ska arbeta med elbilar. De kommer att hållas på Nevs i Trollhättan och Lars Hoffmann välkomnar samtalen så att kunskapen ska kunna öka. Hans roll blir att förklara hur man på Nevs tänker kring riskerna och hur man ska förebygga dem.

Vi kommer prata om utbildningsnivåer för att jobba med elfordon. Problemet industrin står inför är hur man ska hitta folk med rätt kompetens. Vi har fyra olika utbildningsnivåer som vi kommer ta upp, därefter måste verkstäderna själva fundera över hur de ska säkerställa en god arbetsmiljö. Det är ju det det hela handlar om.

Läs också: OKQ8 satsar på elbilsladdning

De fyra nivåerna anger kompetensen hos enskilda medarbetare i våra verkstäder, där den lägsta nivån bara innebär att personalen har koll på att verkstaden i fråga sysslar med elbilar, och den högsta nivån faktiskt innebär att den enskilda personen har kunskap nog att hantera ett elbilsbatteri.

Alla ska ha rätt att komma hem med fem fingrar på handen och vi vill visa att det är säkert att arbeta med elbilsbatterier och att man kan göra det utan gummihandskar, säger Lars Hoffmann.

Förutom Lars Hoffmann kommer Bo Ericsson, vd på SFVF, och Max Rosengren från Rise också att medverka i branschsamtalen, som är till för hela fordonsbranschen. Det är forskningsunderlag från både Nevs och Rise som ligger till grund för samtalen.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Däck för en miljon kronor stulna

Uniti öppnar orderböckerna

Från och med i dag kan man beställa sitt exemplar av den svenska elbilen Uniti One. Leverans utlovas till mitten av 2020.

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Tinder för kunder och verkstäder

MyMechanic är det nystartade företaget som ska ta verkstaden hem till kunden. Det ska ske via en digital plattform och båda parterna ska kunna hitta varandra – ungefär som på mötesplatsen Tinder.

Nyhetsbrev

Upplands Motor satsar på digitalisering

Upplands Motor har tagit fram en tjänst för röststyrning som gör att kunder via en Google-assistent kan boka provkörning av nya bilar. Det är bara en del av satsningen på digitalisering som företaget håller på med.

Arkiv

OKQ8 satsar på elbilsladdning

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Så anpassar sig branschen när kunderna ställer nya krav

Att fordonsbranschen befinner sig i en enorm förändring är inget nytt. Digitalisering och elektrifiering står högt på tillverkarnas, verkstädernas och återförsäljarnas agendor. Samtidigt ökar kundernas krav på framför allt snabbhet, men vad gör olika aktörer för att spara på kundens tid?

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ekot avslöjar fusk med bilars återvinning

Sveriges Radios Ekot har rapporterat att tusentals ton bildelar malts ner och lagts på stängda soptippar och sedan redovisats som materialåtervinning. Enligt Naturvårdsverket strider det mot regelverket, men Bil Sweden anser att branschen klarar återvinningskraven.

Vätgasbilen Toyota Mirai blir snygg och bakhjulsdriven

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Holmström Bil först att certifiera sin arbetsmiljö

När Holmström Bil hade certifierat sitt arbetsmiljöarbete enligt den nya ISO-standarden, förstod man att man var först i branschen att göra så.

Ny tjänst bevakar servicebehovet

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Stulna bilar försvinner allt oftare

Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

Shipman tror på luftfjädring

Det började med renovering av franska bakaxlar och nu handlar det lika mycket om luftfjädring. Shipman Bildelar levererar det ingen annan vågar.

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Fusk på bilverkstad avslöjat

Flera aktörer har kontrollerat ett antal bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka i början av oktober, det rapporterar tidningen Mitt i. På en bilverkstad hittade polisen flera personer som saknade arbetstillstånd.

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Solenergi blir effektivt biobränsle

Konsumenterna mognar inför självkörande bilar

Debatt: Swedacs roll är ackreditering

M Sverige välkomnar Konsumentverkets varning

Ledare #31: Brexit utan avtal ger fordonsbranschen skrämselhicka

Utbildningspris går till transportskola i Skåne

Polestar 2 går nu att beställa

Regeländringar bakom stark uppgång i september

Massiv insats mot kemiska risker

Debatt: Swedac missbrukar sin ställning

Tesla öppnar för privatleasing av Model 3

Continental lanserar framtidens smarta däck

Se alla Företagens egna nyheter

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

We are live!

Automässan 2020

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 septemb...

Snart på marknaden... Lazer Triple-R Elite 1250 smartview

Smörjfett för elmotorer – Så väljer du rätt

Sänd till en kollega

0.112