23948sdkhjf

Nevs välkomnar branschsamtal om elbilar

Elbilsbränder är inte farligare än andra fordonsbränder, det menar Lars Hoffmann på elbilstillverkaren Nevs. Därför är han delaktig i de branschsamtal som framöver ska hållas av just Nevs, och även forskningsinstitutet Rise och branschorganisationen SFVF.

På Inspirationsdagen 100% Verkstad som anordnades i Stockholm i slutet av september föreläste Tommy Carnebo, brandman på Södertörns brandförsvarsförbund. Han belyste riskerna med elbilsbränder och att många brandmän har för dålig kunskap och därför är rädda för dessa bränder. Han tog också upp exempel på vilka farliga ämnen som släpps ut vid en elbilsbrand.

Läs också: Ny generalagent blir medlem hos SFVF

Lars Hoffmann på Nevs tycker att rädslan för elbilar har blåsts upp för stort i proportion till hur stora riskerna faktiskt är.

Det har gått lite långt anser jag. Det finns större risker med till exempel gasfordon, det har vi sett inte minst vad gäller bussar som brunnit det senaste året. Och när en vanlig bil brinner så bildas rökgaser som inte är nyttiga heller. Vi kan ju förstöra framtiden för elbilar och det kan skada industrin i stort, när man blåser upp det här i orimliga nivåer, säger Lars Hoffmann.

I början av september meddelade Svenska Fordonsverkstäders Förening, SFVF, att man bjuder in fordonsbranschen till samtal om risken med elbilar. Syftet är att diskutera fram en slags standard för hur verkstäder ska arbeta med elbilar. De kommer att hållas på Nevs i Trollhättan och Lars Hoffmann välkomnar samtalen så att kunskapen ska kunna öka. Hans roll blir att förklara hur man på Nevs tänker kring riskerna och hur man ska förebygga dem.

Vi kommer prata om utbildningsnivåer för att jobba med elfordon. Problemet industrin står inför är hur man ska hitta folk med rätt kompetens. Vi har fyra olika utbildningsnivåer som vi kommer ta upp, därefter måste verkstäderna själva fundera över hur de ska säkerställa en god arbetsmiljö. Det är ju det det hela handlar om.

Läs också: Yrkesplugget byter namn

De fyra nivåerna anger kompetensen hos enskilda medarbetare i våra verkstäder, där den lägsta nivån bara innebär att personalen har koll på att verkstaden i fråga sysslar med elbilar, och den högsta nivån faktiskt innebär att den enskilda personen har kunskap nog att hantera ett elbilsbatteri.

Alla ska ha rätt att komma hem med fem fingrar på handen och vi vill visa att det är säkert att arbeta med elbilsbatterier och att man kan göra det utan gummihandskar, säger Lars Hoffmann.

Förutom Lars Hoffmann kommer Bo Ericsson, vd på SFVF, och Max Rosengren från Rise också att medverka i branschsamtalen, som är till för hela fordonsbranschen. Det är forskningsunderlag från både Nevs och Rise som ligger till grund för samtalen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.069