23948sdkhjf

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Antalet anmälningar mot bilbranschen växer lavinartat. Men i merparten av fallen dömer ARN till konsumentens nackdel.

En man från Västervik ville få ersättning för repor på sin bil. Han klagade på företaget där han köpt bilen och det slutade med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Läs också: Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

Företaget svarade att de bilder han bifogat visade skadorna var på en annan bil, inte på bilen i fråga. Det blev avslag, eftersom ARN ansåg att mannen, genom bilderna, inte kunnat bevisa att bilen var i sämre skick än vad han haft anledning att förvänta sig. Tro det!

Man kan ju bara undra hur mycket problem som bilfirman fått gå igenom fram till det friande beslutet. Att anmäla till ARN är väldigt enkelt, man fyller i ett formulär på hemsidan och vips är anmälan ett faktum.

På konsumenttidningen Råd & Röns svarta lista, där företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut hamnar, finns i dagsläget ca 450 företag varav en tredjedel är verksamma i motorbranschen.

Antalet ärenden inom området motor har också ökat snabbt de senaste åren. Mellan 2016 och 2018 växte antalet med nästan 50 procent. Många tvister handlar om köp av begagnade bilar, men också verkstadsjobb kan hamna i högen av anmälningar.

Läs också: Ledare #31: Brexit utan avtal ger fordonsbranschen skrämselhicka

Vid en hastig anblick kan det verka som om bilbranschen inte sköter sig, att den är grogrund för allmänt skumrask. Men i mer än hälften av fallen, ca 54 procent, dömer ARN till förmån för företaget. Konsumenten fick bara rätt eller delvis rätt i 46 procent av fallen under 2018, och den siffran har sett ungefär likadan ut de senaste åren.

Att ARN finns är förstås fantastiskt, en oberoende nämnd med företrädare från båda sidor som avgör i tvister utan att man ska behöva dra upp de i rätten. Besluten brukar också vara enhälliga, en indikation på att alla sidor brukar vara överens om vad som gäller. Tre fjärdedelar av företagen följer ARN:s beslut och för medlemsskap i branschorganisationerna MRF och SFVF är det ett krav, annars åker de ut.

Så det är klart att man som företagare och näringsidkare har all rätt att vara nervös om det kommer in en anmälan, även om man faktiskt tycker att man har skött sig. Så är inte alltid fallet. Det finns tveksamma aktörer som både missköter sig gentemot kunderna och struntar i följderna: vid den senaste uppdateringen ramlade ytterligare 44 företag in på motorbranschens svarta lista. Här har branschens olika aktörer ett enormt städarbete framför sig.

Men det finns också de som gör allt de kan för att sköta sig, och ändå blir de anmälda. I fjol handlade det om närmare 1 700 konsumenter som fick avslag. Det är 1 700 ärenden där företagen behövt lägga tid på att samla ihop och skicka in bevis för sin sak, ärenden där man våndats i månader tills utslaget kommit.

Kanske har det helt enkelt blivit lite för lätt att anmäla, när man är missnöjd som kund. För som statistiken visar är det inte alltid bilföretagets fel.

Mer om: ARN | Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Gymnasium i Ängelholm startar nytt fordonsprogram

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

1

SFVF vill se rutavdrag på bilreparationer i glesbygd

Ett utökat rutavdrag som även omfattar underhåll av underhåll och reparation av privatägda personbilar skulle stödja glesbygden och motverka svartarbete. Det menar SFVF i ett förslag till regeringens utredare.

Volvo Cars antar övergripande klimatplan

Plus

Tema Stötdämpare/Fjädrar: Karnag löser fjädringen på transportfordon

Trafiksäkerhet och komfort är två ord som står högt upp på listan när vi pratar med Karnag om deras fjädringslösningar för eftermarknaden.

Nyhetsbrev

Plus

Förfalskade tändstift vanligare än man kan tro

De kan förstöra en motor på ett ögonblick. Nu varnar australiska FCAI för att förfalskade tändstift är vanligt i internethandeln.

Arkiv

Volvo siktar högt med sin elbil

Recharge kommer att vara samlingsnamnet för alla laddbara Volvo-bilar med helt elektrisk drivlina eller laddhybrid-drivlina. Först ut är elbilen XC40 Recharge.

Så hanterar du riskerna med elfordon

SFVF och Rise släpper information och rekommendationer kring brandsäkerhet vid laddning och hur hanteringen av skadade elfordon ska skötas.

1

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

BMW 2-serie Gran Coupe delar teknik med Mini

Nytt samarbete för tester av bilbatterier

Plus

Nissan lär robotar forma karossplåt

Ny teknik kan forma karossdetaljer utan hydraulpressar. Därmed kan man tillverka karossplåt åt nedlagda bilmodeller.

BASF erbjuder ny metod för plaståtervinning

Ingenjörsjobb på spel när fordonsbranschen förändras

Däckverkstaden gjorde inte fel enligt Arbetsmiljöverket

Den däckverkstad i Umeå där en praktikant dog tidigare under hösten gjorde inget fel enligt Arbetsmiljöverket, rapporterar Västerbottens-kuriren.

Nya riktlinjer påverkar trafiken i urbana miljöer

VW skjuter på beslut om ny fabrik i Turkiet

Fler verkstäder ansluter sig till Däckpartner

Däck för en miljon kronor stulna

Uniti öppnar orderböckerna

Från och med i dag kan man beställa sitt exemplar av den svenska elbilen Uniti One. Leverans utlovas till mitten av 2020.

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Stulna bilar försvinner allt oftare

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Solenergi blir effektivt biobränsle

Konsumenterna mognar inför självkörande bilar

Debatt: Swedacs roll är ackreditering

Se alla Företagens egna nyheter

Marknadens kanske minsta arbetsljus

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

We are live!

Automässan 2020

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 septemb...

Snart på marknaden... Lazer Triple-R Elite 1250 smartview

Sänd till en kollega

0.137