23948sdkhjf

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Antalet anmälningar mot bilbranschen växer lavinartat. Men i merparten av fallen dömer ARN till konsumentens nackdel.

En man från Västervik ville få ersättning för repor på sin bil. Han klagade på företaget där han köpt bilen och det slutade med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Läs också: Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Företaget svarade att de bilder han bifogat visade skadorna var på en annan bil, inte på bilen i fråga. Det blev avslag, eftersom ARN ansåg att mannen, genom bilderna, inte kunnat bevisa att bilen var i sämre skick än vad han haft anledning att förvänta sig. Tro det!

Man kan ju bara undra hur mycket problem som bilfirman fått gå igenom fram till det friande beslutet. Att anmäla till ARN är väldigt enkelt, man fyller i ett formulär på hemsidan och vips är anmälan ett faktum.

På konsumenttidningen Råd & Röns svarta lista, där företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut hamnar, finns i dagsläget ca 450 företag varav en tredjedel är verksamma i motorbranschen.

Antalet ärenden inom området motor har också ökat snabbt de senaste åren. Mellan 2016 och 2018 växte antalet med nästan 50 procent. Många tvister handlar om köp av begagnade bilar, men också verkstadsjobb kan hamna i högen av anmälningar.

Läs också: Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Vid en hastig anblick kan det verka som om bilbranschen inte sköter sig, att den är grogrund för allmänt skumrask. Men i mer än hälften av fallen, ca 54 procent, dömer ARN till förmån för företaget. Konsumenten fick bara rätt eller delvis rätt i 46 procent av fallen under 2018, och den siffran har sett ungefär likadan ut de senaste åren.

Att ARN finns är förstås fantastiskt, en oberoende nämnd med företrädare från båda sidor som avgör i tvister utan att man ska behöva dra upp de i rätten. Besluten brukar också vara enhälliga, en indikation på att alla sidor brukar vara överens om vad som gäller. Tre fjärdedelar av företagen följer ARN:s beslut och för medlemsskap i branschorganisationerna MRF och SFVF är det ett krav, annars åker de ut.

Så det är klart att man som företagare och näringsidkare har all rätt att vara nervös om det kommer in en anmälan, även om man faktiskt tycker att man har skött sig. Så är inte alltid fallet. Det finns tveksamma aktörer som både missköter sig gentemot kunderna och struntar i följderna: vid den senaste uppdateringen ramlade ytterligare 44 företag in på motorbranschens svarta lista. Här har branschens olika aktörer ett enormt städarbete framför sig.

Men det finns också de som gör allt de kan för att sköta sig, och ändå blir de anmälda. I fjol handlade det om närmare 1 700 konsumenter som fick avslag. Det är 1 700 ärenden där företagen behövt lägga tid på att samla ihop och skicka in bevis för sin sak, ärenden där man våndats i månader tills utslaget kommit.

Kanske har det helt enkelt blivit lite för lätt att anmäla, när man är missnöjd som kund. För som statistiken visar är det inte alltid bilföretagets fel.

Mer om: ARN | Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Nyhetsbrev

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Arkiv

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.125