23948sdkhjf

Så hanterar du riskerna med elfordon

SFVF och Rise släpper information och rekommendationer kring brandsäkerhet vid laddning och hur hanteringen av skadade elfordon ska skötas.

Med allt fler elbilar på väg ut på marknaden kommer också frågetecknen kring hur de ska hanteras. Nu släpper Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF tillsammans med forskningsinstitutet Rise rekommendationer för hur elfordon ska hanteras vid laddning, olyckor och på verkstaden.

Läs också: Ny generalagent blir medlem hos SFVF

Bland annat går man igenom vilka risker som är specifikt förknippade med just elfordon och till rekommendationerna hör hur man ska placera laddstolpar, hur bärgningstjänsten bör agera vid omhändertagande av elfordon och vilka rutiner man bör ha på verkstäder som hanterar skadade elbilar.

– I Sverige utför vi cirka 600 000 skadereparationer årligen och då är riskerna större för en olycka eftersom batteriet kan vara skadat, säger Bo Ericsson, vd SFVF, som en kommentar till varför verkstäderna bör ta del av materialet.

Rekommendationerna är ett resultat av ett projekt där SFVF tillsammans med Rise har studerat vilka risker som föreligger i samband med såväl drift som vid laddning av elfordon, samt tagit fram rutiner för hur skadade elfordon och batterier ska hanteras. Syftet är att skapa större förtroende för fordonsindustrin överlag, genom minskad risk för allvarliga bränder.

Rekommendationerna finns att läsa i sin helhet här.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.11