23948sdkhjf

Tema Bildemontering: Karstorp ger skrotbilen nytt liv

Det mesta på en förbrukad bil kan både återvinnas och återanvändas. Karstorps bildemontering hjälper till att förse marknaden med begagnade originaldelar med kontrollerad kvalitet, funktion och spårbarhet för varje del.

Den primära källan till demonteringsobjekt för Karstorp är inte den vanliga typen av skrotbil som har nått sitt livs slut, utan bilar som har lösts in av försäkringsbolag som Karstorp sedan köper loss. Som en del i denna affär måste Karstorp då avregistrera fordonet och sedan även tillgodose behovet av begagnade delar på marknaden för försäkringsreparationer. Så klart är de även bundna av producentansvaret för återvinning av bilen.

I princip allt som inte är krockskadat på bilen går att återbruka som reservdelar i den mån det finns en marknad för det.

– För nya bilar blir det en del spekulation i reservdelar som sparas utan att vi faktiskt vet att det finns en marknad för dem, säger Eddie Jonsson, vd för Karstorps Bildemontering.

När det gäller äldre bilar finns det statistik på efterfrågan så där går man på ren data.

Karstorps Bildemontering ingår i nätverket Märkesdemo vars funktion är att tillhandahålla begagnade originaldelar med kontrollerad kvalitet, funktion och spårbarhet för varje del. Varje såld återanvänd reservdel innebär att en reservdel mindre behöver nytillverkas. På så sätt bidrar man tillsammans med biltillverkare, återförsäljare, verkstäder, försäkringsbolag och bilister till att spara resurser.

Begagnade originaldelar är ett klart smartare alternativ till piratdelar. Inte minst, med tanke på att en begagnad originaldel aldrig säljs för mer än halva priset jämfört med en nytillverkad del.

Marknaden för begagnade hybridbatterier är inte stor och det har sin förklaring i att de har en hög vikt i förhållande till effekt, förklarar Eddie Jonsson. Och de har för låg effekt för att kunna användas i andra former av energilagring. För rena elbilsbatterier ser marknaden däremot mycket bättre ut.

Men Karstorp har ändå ett lager av hybridbatterier som är redo att skickas iväg för återmontering i en behövande hybridbil.

Men plasten då?

– Vi separerar plasten från fordonen men det finns ingen riktig avsättning för den, berättar Eddie Jonsson.

Problemet är dels sammansättningen av flera blandade plastsorter och så är det plastens renhet. Det blir energiutvinning av det avfallet eftersom processen för återvinning är för dyr i dagsläget.

– Vi har försökt driva frågan men det finns tyvärr ingen marknad för det än så länge, säger Eddie Jonsson. Men vi har processen igång för den dag då det finns en marknad.

Allt som går att återbruka och som det finns en begagnatmarknad för ser man till att demontera och lagerföra. Kabelstammar innehåller koppar och blir därför värdefullt i egenskap av det.

Och när man har plockat av allt värdefullt från bilen är det dags att skicka den vidare i återvinningsprocessen. Men innan bilen skickas iväg för fragmentering måste man plocka bort allt glas, katalysator, partikelfilter, batteri, vätskor och pyroteknik.

– Det kanske borde införas en skrotningspremie så att bilar kunde återvinnas ännu mer effektivt än vi har ekonomiska möjligheter att göra i dag, avslutar Eddie.

En del i detta är att återföra begagnade reservdelar på marknaden i så stor utsträckning att de demonterade bilarna får ett nytt liv på vägarna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047