23948sdkhjf

Godkänd Bilverkstad stor omställning för branschen

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Projektet Godkänd Bilverkstad går sakta men säkert framåt, enligt alla inblandade. Det mål som sattes upp från början har fått justeras med tiden och nu finns inget konkret mål. Det alla är överens om är att projektet innebär stor omställning för motorbranschen.

För några år sedan ville dåvarande finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund (MP) att bilverkstäder skulle få en ny standard med lagstiftning. Branschförbunden Svenska Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Motorbranschens Riksförbund, MRF, bad istället att få ta tag i saken själva. Därefter startades projektet Godkänd Bilverkstad, GBV, på initiativ från de två förbunden.

Läs också: Nya gymnasiekurser på förslag

– Vi tycker att kravdokumentet GBV hjälper till med en bättre standard på många av våra verkstäder, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF.

Det finns de som anser att en lagstiftning skulle vara bättre för att det då skulle vara lika för alla. Men förbunden menar att det är för dyrt för framför allt mindre verkstäder och att vissa märken och kedjor som har enskilda krav på sina verkstäder skulle påverkas.

– Jag ser en fördel med att standarden är en självreglering inom branschen, lagstiftning kan bli både bra och dåligt. Men det här är ju en förtroendebransch och GBV är en ypperlig möjlighet att öka kundnöjdheten. Utmaningen ligger i att informera konsumenten, det måste kommuniceras ut, säger Thomas Engström, vd på Kontrollerad Bilverkstad, KBV.

KBV:s uppdrag är att göra stickprov och revisionen årlig kontroll. I mitten på oktober utfördes landets första årliga kontroll och Thomas Engström menar att de har fullt upp.

Läs också: Bilhandlarnas vardag hettar till

– Vi upplever att kedjorna driver på lanseringen av GBV med full kraft skulle jag säga. Vi har en ganska rask tillströmning av verkstäder där vi ska starta upp och det är en allt ökande takt, säger han.

När projektet startades var målet att de verkstäder som är kopplade till SFVF och/eller MRF skulle ha certifieringen Godkänd Bilverkstad innan årsskiftet 2019/20. Därefter har målet justerats till att man ska ha påbörjat certifieringen.

– Man ska kunna visa upp att man har bokat de tekniska kontrollerna och att man är på väg. Helt klar med certifieringen ska man vara 2020, säger Bo Ericsson, vd på SFVF.

Med lite drygt två månader till årsskiftet har strax över 110 verkstäder certifierats med GBV, av de över 5 000 som är kopplade till något av förbunden. Det är därmed lång väg kvar, men samtliga inblandade är överens om att det ändå går framåt.

Läs också: M Sveriges påstående är "raljerande"

Förbunden har också kontinuerlig dialog med Konsumentverket, som på uppdrag från regeringen ska agera bollplank, och även från myndighetens håll ser man positivt på projektet.

– Vi står bakom det här initiativet och kommer att bevaka hur det fortlöper. Det är fortfarande i uppstartsfas och vi hoppas att det blir bra för konsumenterna i slutändan, att missnöjet minskar. Vi vill ge branschen en chans att ta sitt ansvar, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.

Att det går långsamt verkar med andra ord inte störa någon och Konsumentverket kommer fortsätta ha kontakt med förbunden om GBV efter nyår oavsett hur många verkstäder som anslutit sig tills dess.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Nyhetsbrev

Bilhandlarnas vardag hettar till

Arkiv

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Begagnatmarknaden backar – och växer

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Bilägare får inte tillbaka sin bil från verkstaden

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

Stark bilmarknad i november

Bilmarknaden fortsätter att gå starkt, visar Bil Swedens statistik. Det förklaras till stor del av fordonsskattehöjningen som väntar vid årsskiftet.

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Hankooks vd gripen misstänkt för mutbrott

Audi ska minska personalstyrkan

Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

Se alla Företagens egna nyheter

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Subaru XV dragkrok det nye T60 system från GDW

BLACK FRIDAY! Passa på att köpa en bra 50 Amp-laddare.

NYTT: Mer än 60 referenser i EGR-kylare

Cirkulär Skadereglering

Brett sortiment av bromsserviceutrustning

Audi A7 Sportback dragkrok det nye T60 system från GDW

Dags att digitalisera bilhallar & showrooms

ACTIA 3D4C: en premiumhjulmätare från Actia

Varför är CRC Brakleen bromsrengöring så bra?

Nya specifikationer för hjulinställare

Black Friday = fri frakt på webben!

BMW X5 dragkrok det nye T60 system från GDW

Låt oss locka fram barnet i dig..

Sänd till en kollega

0.103