23948sdkhjf

Godkänd Bilverkstad stor omställning för branschen

Projektet Godkänd Bilverkstad går sakta men säkert framåt, enligt alla inblandade. Det mål som sattes upp från början har fått justeras med tiden och nu finns inget konkret mål. Det alla är överens om är att projektet innebär stor omställning för motorbranschen.

För några år sedan ville dåvarande finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund (MP) att bilverkstäder skulle få en ny standard med lagstiftning. Branschförbunden Svenska Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Motorbranschens Riksförbund, MRF, bad istället att få ta tag i saken själva. Därefter startades projektet Godkänd Bilverkstad, GBV, på initiativ från de två förbunden.

Läs också: SFVF ger rekommendationer för coronaskydd

– Vi tycker att kravdokumentet GBV hjälper till med en bättre standard på många av våra verkstäder, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF.

Det finns de som anser att en lagstiftning skulle vara bättre för att det då skulle vara lika för alla. Men förbunden menar att det är för dyrt för framför allt mindre verkstäder och att vissa märken och kedjor som har enskilda krav på sina verkstäder skulle påverkas.

– Jag ser en fördel med att standarden är en självreglering inom branschen, lagstiftning kan bli både bra och dåligt. Men det här är ju en förtroendebransch och GBV är en ypperlig möjlighet att öka kundnöjdheten. Utmaningen ligger i att informera konsumenten, det måste kommuniceras ut, säger Thomas Engström, vd på Kontrollerad Bilverkstad, KBV.

KBV:s uppdrag är att göra stickprov och revisionen årlig kontroll. I mitten på oktober utfördes landets första årliga kontroll och Thomas Engström menar att de har fullt upp.

Läs också: Så hanteras Svarta listan av branschens aktörer

– Vi upplever att kedjorna driver på lanseringen av GBV med full kraft skulle jag säga. Vi har en ganska rask tillströmning av verkstäder där vi ska starta upp och det är en allt ökande takt, säger han.

När projektet startades var målet att de verkstäder som är kopplade till SFVF och/eller MRF skulle ha certifieringen Godkänd Bilverkstad innan årsskiftet 2019/20. Därefter har målet justerats till att man ska ha påbörjat certifieringen.

– Man ska kunna visa upp att man har bokat de tekniska kontrollerna och att man är på väg. Helt klar med certifieringen ska man vara 2020, säger Bo Ericsson, vd på SFVF.

Med lite drygt två månader till årsskiftet har strax över 110 verkstäder certifierats med GBV, av de över 5 000 som är kopplade till något av förbunden. Det är därmed lång väg kvar, men samtliga inblandade är överens om att det ändå går framåt.

Läs också: Garantiseger för fria verkstäder

Förbunden har också kontinuerlig dialog med Konsumentverket, som på uppdrag från regeringen ska agera bollplank, och även från myndighetens håll ser man positivt på projektet.

– Vi står bakom det här initiativet och kommer att bevaka hur det fortlöper. Det är fortfarande i uppstartsfas och vi hoppas att det blir bra för konsumenterna i slutändan, att missnöjet minskar. Vi vill ge branschen en chans att ta sitt ansvar, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.

Att det går långsamt verkar med andra ord inte störa någon och Konsumentverket kommer fortsätta ha kontakt med förbunden om GBV efter nyår oavsett hur många verkstäder som anslutit sig tills dess.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.11