23948sdkhjf

KGK: Branschens förändring mer möjlighet än hot

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

När bilbeståndet ska bli fossilfritt väntar elektrifiering. Det kommer att påverka bilverkstäderna och hos KGK ser man nya affärsmöjligheter.

För en utomstående kan KGK:s verksamhet vara svår att överblicka. Man driver verkstadskedjan Autoexperten, man säljer utrustning och tillbehör till originalhandeln och man erbjuder verktyg genom Kamasa Tools, bland mycket annat. Här finns bilvärmare, takboxar, alkolås och – bilstereo.

Läs också: Northvolt och Hydro samarbetar kring batteriåtervinning

– Visste du att vi fortfarande säljer bilstereo, frågar bolagets vd Johan Regefalk när Motormagasinet träffar honom på huvudkontoret i Sollentuna.

För även om den huvudsakliga marknaden för bilstereo i princip raderades ut för 20 år sedan finns det fortfarande en efterfrågan, inte minst till olika typer av arbetsfordon. Att KG Knutsson fortfarande ser en affär i bilstereo är symptomatiskt på hur företaget fungerar: det finns en långsiktighet i allt man tar för sig.

– Långsiktigheten finns i handlingen, i det sätt vi agerar och inte lika mycket i hur vi skriver långtgående affärsplaner, förklarar Johan Regefalk.

Han pekar på att företaget visat svarta siffror i över 70 år, samtidigt som man har höga lojalitetsvärden hos kunder och personal. Samtidigt måste han och företaget utmana sig själv och ställa sig frågan om man gör rätt, om det här är det bästa sättet att driva företaget för framtiden.

Läs också: Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

– Min uppgift, det är att se till att vi är snabbrörliga. Att vi fortsätter att vara snabba att flytta oss och ställa om till nya kundbehov.

Med det menar han att branschen står inför en enorm omstrukturering och att landskapet förändras hela tiden. Omställningen till ett fossilfritt samhället ställer nya krav och ett företag som KGK kan inte stå still.

– Vår mobilitet måste bli mer hållbar. Vi tror verkligen att vi och vår bransch har mycket att bidra med.

För företagets sju olika affärsområden kommer omställningen att innebära olika typer av utmaningar.

Läs också: KGK arbetar vidare för en hållbar fordonsbransch

– Autoexperten-affären, den kommer att vara lysande i många år framöver, säger Johan Regefalk. Bilarna behöver servas, den delen kommer inte att försvinna.

Det beror inte minst på att Autoexperten är starkast på bilar som är några år gamla, så det kommer att ta ett tag innan den nya generationen el- och hybridbilar blir en betydande del av de bilar som når kedjans verkstäder. Men Johan Regefalk ser att även elbilarna kommer att behöva service i framtiden – och att verkstäderna måste välkomna dem även om de ännu inte ger stora intäkter.

– På reservdelssidan är bromsområdet det största hos oss i dag. Och elbilarna, de bromsar med motorerna, så antagligen kommer det att gå åt mindre bromsbelägg. Men varför säljer vi så mycket bromsok i Sverige?

Svaret som Johan Regefalk far efter är vägsalt och det, i kombination med att bromsarna används sällan, kommer att innebära att många kärvande ok och rostiga skivor kommer att behöva bytas på elbilsbeståndet.

Läs också: Automechanika Frankfurt flyttar till 2021

– De flesta kan ju inte ens bromsa med dagens bilar så att skivorna håller sig blanka, säger Johan Regefalk med glimten i ögat.

Men samtidigt som affären för Autoexperten spås en lysande framtid ser man en snabbare förändring hos en annan stor kundgrupp: bilhandeln.

– Där vi först kommer att se skillnad hos oss, det är hos bilhandlarna. Om fem till sju år, då kommer antagligen de flesta nya bilar att ha en elmotor av något slag. Då kommer de produkter vi säljer till bilhandeln att påverkas. För har du en elbil så har du en app för att värma upp bilen när den står på laddning och då blir det helt plötsligt en annan efterfrågan på Webasto- och Calix-värmare.

För att möta den nya verkligheten har KGK tagit in lösningar för elbilsladdning i sortimentet och man utvecklar också affären kring olika tjänster som rör bilanvändning.

Läs också: Fossilbilar brinner fem gånger oftare än elbilar

– Vi kan hitta på hur mycket som helst: Det gäller bara att vi är öppna för det.

Men samtidigt som man omfamnar det nya slår man vakt om det man har.

– Vi får inte glömma de affärer vi gör i dag med sådant som olja, filter och tillbehör. Om vi ökar våra marknadsandelar och gör det fortsatt skickligt, då kan det vara hur bra som helst för oss. Vi måste utveckla befintliga affärer samtidigt som vi hänger på nya kundbehov.

Just olja ser Johan Regefalk som intressant och man har nyligen tagit in ännu ett oljemärke i sortimentet, Shell. Där ser han en fortsatt marknad, för även om elbilar inte kommer att behöva oljebyten så kommer förbränningsmotorer inte att försvinna från vägarna över en natt. Med hybridteknik och biobränslen kan de leva länge än.

– Även en bil som går på fossilfria bränslen måste byta olja. Om vi är skickliga kommer affären olja bli större för oss än vad den har varit tidigare.

Så Johan Regefalk ser på olja som på bilstereo: ryktet om dess död är betydligt överdriven. Och hos KGK ser man en långsiktighet även i den affären.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fira Motorhistoriska dagen – på distans

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Plus

Tema Verkstads-/Reservdelskedjor: Nytt gruppundantag utmaning för kedjorna

Cybersäkerhet och ett nytt gruppundantag innebär en osäkerhet för kedjornas framtid. Christer Liljenberg på SBF ska säkerställa att även morgondagens marknad ska fungera fritt.

1

Tid för bilbesiktning förlängs

Inställelsetiden för kontrollbesiktning förlängs med sju månader. Förändringen gäller alla fordon som är besiktningspliktiga.

Plus

Tema Bildemontering: Tjugo kronor om året för att motverka bildumpningen

Allt färre bilar demonteras och fler ställs av. Flera olika intresse- och branschorganisationer har tagit fram en gemensam långsiktig lösning på hur samhället skulle kunna stävja dumpning och illegal skrotning av bilar.

Urstark prisbild i begagnathandeln

Nyhetsbrev

Porsche 911 får nummercirklar

Arkiv

Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Plus

Så går det för Godkänd bilverkstad

Top Gear Sverige tillägnas Adam Alsing

3

Debatt: Varför begränsar Volvo hastigheten?

Northvolt och Hydro samarbetar kring batteriåtervinning

Scania planerar stora personalminskningar

Det blir svemester i sommar

Inzile anställer ett helt arbetslag

Skoda Sverige får ny märkeschef

1

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Kraftig nedgång i nybilsregistreringarna

Coronakrisen drabbade bilhandeln hårt i maj.

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Ny chef för Audi Sverige

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Se alla Företagens egna nyheter

Fruktbar dialog för moderna utbildningar

Upptäck cyklister och gångtrafikanter i tid!

Transportföretagen får medel till språkutbildning

En spännande ny produkt har kommit in i lager!

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Vad bör du tänka när du köper arbetsbelysning?

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Sänd till en kollega

0.156