23948sdkhjf

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

| Av Jens Trulsson | Tipsa redaktionen

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Motormagasinet har tagit del av mejlkorrespondens mellan en anonym källa som är bilhandlare och Blockets kundservice där handlaren presenterar en lista på företag som finns med på svarta listan men som också har handlarbutiker på Blocket.

Läs också: Urstark prisbild i begagnathandeln

Det uppstår frustration när handlaren inser att Blocket struntar i den lista som presenterats utan hänvisar till att de endast agerar på en konsuments anmälan. ”Får vi in en anmälan från en konsument följer vi givetvis upp det", skriver Blocket.

Daniel Mars är kundsäkerhetschef på Blocket och berättar att anledningen till att Blocket tar så stark ställning för konsumentens rätt är inte att hjälpa handlare att attackera sina konkurrenter.

Syftet med vår rutin är att hjälpa konsumenten att få sina problem lösta, förklarar Daniel Mars. För att detta ska fungera på ett vettigt och hanterbart sätt så behöver konsumenten vara aktiv i sitt ärende.

Den anonyme tipsaren finner det irriterande att Blocket går ut i Plus i tv och säger att de tar bort handlare så fort de får vetskap att den inte följer ARN:s rekommendationer.

Läs också: Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

– Men när de får en komplett lista av oss struntar de i det!

Som utomstående kan man dra slutsatsen att Blocket gömmer sig bakom teknikaliteter för att kunna behålla handlare som står på ARN:s svarta lista.

– Jag förstår att man kan tänka så men det är inte fallet, förklarar Daniel Mars. Hade vårt mål varit att behålla handlare som inte sköter sina åtaganden mot sina kunder så hade vi förstås inte haft någon rutin för att agera på dessa fall alls. Nu har vi haft detta villkor i handlarnas kontrakt i flera år och har haft rutinen i flera år innan dess.

Även när Motormagasinet har kontrollerat handlarna på Blocket återfinns över 30 stycken på ARN:s svarta lista. Varför är det så att Blocket agerar när en konsument hör av sig men inte annars?

Läs också: BCA: Liten minskning av begagnatmarknaden

– Att konsumentens aktiva deltagande behövs har helt att göra med att uppföljningen ska kunna skötas på ett rimligt och effektivt vis, berättar Daniel Mars. Normalt är dessa ärenden lösta inom några dagar från det att konsumenten kontaktat oss. Vi agerar på närmare tio ärenden varje månad i snitt, ofta i fall där företaget inte hunnit hamna på svarta listan. Det är ett bra upplägg för alla inblandade.

Blocket vill att konsumenten ska delta eftersom det annars blir svårt att följa upp fallen på ett konstruktivt vis. Målet är att konsumenten ska få en lösning på sitt problem.

– Att stänga av handlares annonsering är en metod som används i de få fall där det är nödvändigt, säger Daniel Mars. Det är inget självändamål för oss att stänga av handlare.

Det händer att företag hamnar på svarta listan där Råd & Rön inte har kunnat konstatera att ärendet är löst. Daniel Mars berättar att detta inte nödvändigtvis betyder att ärendet är olöst. Det kan också vara så att konsumenten inte är intresserad av att ärendet ska lösas.

– Vi har haft några sådana fall genom åren där det visar sig att handlaren erbjudit en fullgod lösning men att konsumenten kräver mer än vad ARN rekommenderat eller att konsumenten blivit så upprörd att denne av princip nekar alla lösningsförslag, säger Daniel Mars. Detta är inte vanligt men det händer och det innebär att vi måste ha kontakt med båda parterna under processen för att säkerställa att båda sidor är mån om att lösa problemet.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fira Motorhistoriska dagen – på distans

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Plus

Tema Verkstads-/Reservdelskedjor: Nytt gruppundantag utmaning för kedjorna

Cybersäkerhet och ett nytt gruppundantag innebär en osäkerhet för kedjornas framtid. Christer Liljenberg på SBF ska säkerställa att även morgondagens marknad ska fungera fritt.

1

Tid för bilbesiktning förlängs

Inställelsetiden för kontrollbesiktning förlängs med sju månader. Förändringen gäller alla fordon som är besiktningspliktiga.

Plus

Tema Bildemontering: Tjugo kronor om året för att motverka bildumpningen

Allt färre bilar demonteras och fler ställs av. Flera olika intresse- och branschorganisationer har tagit fram en gemensam långsiktig lösning på hur samhället skulle kunna stävja dumpning och illegal skrotning av bilar.

Urstark prisbild i begagnathandeln

Nyhetsbrev

Porsche 911 får nummercirklar

Arkiv

Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Plus

Så går det för Godkänd bilverkstad

Top Gear Sverige tillägnas Adam Alsing

3

Debatt: Varför begränsar Volvo hastigheten?

Northvolt och Hydro samarbetar kring batteriåtervinning

Scania planerar stora personalminskningar

Det blir svemester i sommar

Inzile anställer ett helt arbetslag

Skoda Sverige får ny märkeschef

1

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Kraftig nedgång i nybilsregistreringarna

Coronakrisen drabbade bilhandeln hårt i maj.

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Ny chef för Audi Sverige

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Se alla Företagens egna nyheter

Upptäck cyklister och gångtrafikanter i tid!

Transportföretagen får medel till språkutbildning

En spännande ny produkt har kommit in i lager!

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Vad bör du tänka när du köper arbetsbelysning?

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Sänd till en kollega

0.125