23948sdkhjf

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

| Av Jens Trulsson | Tipsa redaktionen

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Knappt har nyheten om att Groupe PSA och FCA ska slå sina påsar ihop lagt sig innan spekulationerna på hemmaplan tar vid om vad det innebär för den svenska marknaden.

Läs också: Begagnatmarknaden backar – och växer

Och som av en händelse meddelar KW Bruun samtidigt att de tar ett helhetsgrepp om PSA-gruppens samtliga varumärken när de tar över importen av Citroën. Detta innebär att Citroëns nya huvudsäte blir i Malmö, precis som för de övriga i PSA-gruppen: DS, Peugeot och Opel.

För KW Bruuns del betyder detta att de får en starkare position på marknaden och kan positionera Citroën, DS, Opel och Peugeot så att de kompletterar varandra istället för att konkurrera.

Att KW Bruun nu tar över importen av Citroën har ingen som helst koppling till FCA-PSA-affären, förklarar Ola Martinsson, kommunikationsansvarig på Peugeot. Det handlar helt enkelt om att SC Motors och PSA har avslutat sitt samarbete och att KW Bruun då kliver in som importör.

Det var ett år sedan som det rapporterades att omorganisationen inom SC Motors skapat oro bland Citroën-handlarna och i våras beslutade man gemensamt med PSA att avsluta samarbetet.

Läs också: Stark bilmarknad i november

Till tidningen Motorbranschen sa då Anna Ulfvin, tf vd för Citroën Sverige, att det var ett ömsesidigt beslut och inte fråga om någon uppsägning från något håll.

På frågan om vad som händer på den svenska marknaden framöver är Ola Martinsson väldigt restriktiv:

– Rent generellt är det alldeles för tidigt att säga något om det. Såvitt jag vet är affären inte i hamn än även om styrelserna är överens. Sedan väntar en lång process och som det ser ut i dag har vi ingen information om vad som väntar framöver.

I dag är det FCA själva som ombesörjer importen av sina bilar till Sverige. Med samgåendet kanske det finns en marknad för KW Bruun att ta över även den importen?

Läs också: Försenad registrering kan leda till ersättningskrav

– Som generalagent har man väldigt lite att säga till om i detta sammanhang och vi har ingen direkt information om samgåendet, säger Ola Martinsson. Det är omöjligt att spekulera om eftersom det är en fråga som är helt upp till FCA och PSA att hantera. Och jag kan inte tänka mig att de är så långt gångna i tankarna att man sitter och diskuterar hur det ser ut i Sverige.

Affären måste först bli helt klar och sedan väntar ett stort processarbete innan det går att se hur ett framtida samarbete kommer att se ut, menar Ola Martinsson.

Kommer KW Bruun lägga upp en ny strategi för hur hanteringen av logistiken kring bilimporten och distributionen till återförsäljarna?

– Vi har ett ansvar för importen och distributionen ut till återförsäljarna men jag kan inte ens spekulera i hur detta skulle kunna påverka vår verksamhet i Sverige, kommenterar Ola Martinsson.

Läs också: Premiär för Lexus första elbil på Guangzhou auto show

När Motormagasinet frågar FCA:s svenska pr-manager Maria Johansson vad samgåendet betyder för dem säger hon att de ”ser väldigt positivt på det”:

– Det är två starka företag som nu ska gå samman. Vi blir den fjärde största tillverkaren i världen. Det är en stor koncern med massor av potential där vi bland annat kan dela plattformar och teknik.

I och med samgåendet får FCA också tillgång till elbilsteknik:

– Nästa år lanseras Fiat 500 som elbil. Det är en ikonisk och väldigt viktig modell för oss. Trots tolv år på nacken säljer den fortfarande väldigt bra och är mycket populär. Men det är klart att det är väldigt viktigt för oss att få in både el- och hybridversioner av modellerna.

Läs också: WLTP-hotet får försäljningstatistiken att skjuta i höjden

Även Jeep kommer med flera modeller med laddhybridteknik under 2020: Compass, Renegade och Wrangler. Det kommer att stärka FCA ytterligare i framtiden att kunna ha ett bra samarbete med andra aktörer; för det krävs att man ställer om och kan göra det snabbt.

FCA själva är ju ansvariga för importen av bilar till Sverige i nuläget. Är detta något som kommer att ändras framöver?

– Vad som kommer att hända på den nordiska marknaden är alldeles för tidigt att säga, berättar Maria Johansson. Det är en intressant marknad eftersom vi i Sverige är långt framme när det gäller efterfrågan på ny teknik och på miljöområdet. Jag tror att båda koncernerna nog ser den nordiska marknaden som viktig.

Antal nyregistreringar i Sverige 2018

FCA

Alfa Romeo 980
Chrysler 0
Fiat 8 216
Jeep 1 075
Lancia 0
Totalt 10 271

Marknadsandel i Sverige: 2,91 procent.

PSA

Citroën 4 438
DS 38
Opel 5 763
Peugeot 10 751

Marknadsandel i Sverige: 5,94 procent.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Nyhetsbrev

Morris gör el-comeback

Arkiv

Volvo investerar i autonom mobilitet

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Begagnatmarknaden backar – och växer

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Bilägare får inte tillbaka sin bil från verkstaden

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

Stark bilmarknad i november

Bilmarknaden fortsätter att gå starkt, visar Bil Swedens statistik. Det förklaras till stor del av fordonsskattehöjningen som väntar vid årsskiftet.

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Hankooks vd gripen misstänkt för mutbrott

Audi ska minska personalstyrkan

Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

Försenad registrering kan leda till ersättningskrav

Se alla Företagens egna nyheter

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Subaru XV dragkrok det nye T60 system från GDW

BLACK FRIDAY! Passa på att köpa en bra 50 Amp-laddare.

NYTT: Mer än 60 referenser i EGR-kylare

Cirkulär Skadereglering

Brett sortiment av bromsserviceutrustning

Audi A7 Sportback dragkrok det nye T60 system från GDW

Dags att digitalisera bilhallar & showrooms

ACTIA 3D4C: en premiumhjulmätare från Actia

Varför är CRC Brakleen bromsrengöring så bra?

Nya specifikationer för hjulinställare

Black Friday = fri frakt på webben!

BMW X5 dragkrok det nye T60 system från GDW

Låt oss locka fram barnet i dig..

Sänd till en kollega

0.153