23948sdkhjf

Ny premie kan sänka utsläppen från befintliga bilar

Nyligen presenterade Per Bolund (MP) ett förslag om premie för konvertering av bensinbilar till etanol eller gas. Det så kallade 2030-sekretariatet, som drivit frågan under hösten, ser förslaget som ett viktigt steg.

En gaskonvertering kostar omkring 50 000 kronor, medan en etanolkonvertering kostar under 10 000 kronor. I Per Bolunds förslag ges ett högre bidrag till konvertering av gasfordon. I dag finns det närmare tre miljoner bensinbilar på vägarna. Många kommer rulla hela 2020-talet och miljövinsten av en konvertering är direkt och varar bilens livslängd.

– Konvertering ger klimatnytta så fort bilen rullar ut ur verkstaden och tankas med det nya bränslet. Det ger dubbel nytta eftersom en fossilbil byggs om till förnybar drift, kommenterar Anna Lindén, 2030-sekretariatet.

I Sverige finns redan en fungerande konverteringsindustri för gasbilar, och flera hundra bilar konverteras varje år. Både nya och gamla fordon kan konverteras, med en minskad klimatpåverkan med upp till 90 procent för biogasfordon. Etanolkonverteringen är något mer begränsad, men verkstäderna står beredda så fort regelverket uppdateras.

– Vi vill vara ett alternativ för alla som vill minska sin klimatpåverkan utan att behöva köpa en ny, dyr, bil. Vi är beredda på att investera i den teknik som behövs bara riktlinjerna från Transportstyrelsen blir tydligare, säger Malin Möller på Autoexperten, partner till 2030-sekretariatet.

I Frankrike har 70 000 fordon konverterats till E85 under de senaste åren. Klimatnyttan med dagens importerade etanol är cirka 50 procent, men om svensktillverkad etanol används istället skulle klimatnyttan närma sig 90 procent.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125