23948sdkhjf

Undantagen om skattefria miljöbränslen kan slopas

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Sveriges undantag om skattefria miljöbränslen kan slopas vid årsskiftet 2020/21, rapporterar Ekot. Det skulle kunna göra det svårare att uppnå klimatmålen och dessutom påverkar det eventuella framtida konverteringar till etanol och gas, som Motormagasinet har berättat om upprepade gånger.

Det är nya EU-regler som kan sätta stopp för skattebefrielsen på biodrivmedel. Det pratas mycket om klimatmålen och senast på tapeten har just biodrivmedel figurerat. Därför skulle skatt på etanol, biodiesel och gas som drivmedel kunna göra det svårare att nå målen enligt Energimyndigheten.

Läs också: Nytt forum för hållbar mobilitet

– Det kommer bli svårare. Skulle skattebefrielsen försvinna så skulle utsläppen inte minska i den takt som behövs för att nå 70 procent minskade utsläpp från inrikes transporter till 2030, säger Jenny Näslund, handläggare på Energimyndigheten, till Ekot.

Biodrivmedel kan minska utsläppen av koldioxid med uppemot 95 procent om man konverterar befintliga bilar som drivs av fossila bränslen.

I Sverige är biodrivmedel i dag skattebefriade tack vare tillstånd från EU, men EU-regler som väntas träda i kraft vid årsskiftet 2020/21 skulle förbjuda en sådan skattebefrielse. Det skulle leda till att biobränslet blir ännu dyrare.

– Det ser vi som väldigt allvarligt, eftersom vi använder väldigt mycket biodrivmedel. Det blir enormt mycket ökade kostnader eller i värsta fall att vi måste gå tillbaka till fossila drivmedel, säger Leif Magnusson, som jobbar med kollektivtrafik på Västra Götalandsregionen, till Ekot.

Läs också: Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

En av anledningarna till de nya EU-reglerna är att man inte vill att produktionen av biobränsle ska konkurrera med livsmedelsproduktion eller äventyra den biologiska mångfalden. Man vill styra om till det som kallas andra generationens biodrivmedel, som produceras av avfall, för att de anses vara bättre.

Pål Börjesson, professor i miljö- och energisystem vid Lunds universitet håller inte med EU.

– Det är ingen större skillnad mellan första och andra generationens biodrivmedel i dagsläget. I ett längre perspektiv när vi kanske behöver allt mer åkermark för livsmedelsproduktion då kan bilden bli en annan. Men det är ganska lång dit, säger han till Ekot.

Han menar också att skattebefrielsen på alla biodrivmedel är viktig för att de ska användas.

– Biodrivmedel måste vara minst i klass med fossila, eller helst lite billigare, för att den stora breda allmänheten ska välja det här.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Northvolt etablerar batteriåtervinning nästa år

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Svenskar kollar sina däck oftare än belysningen

Nytt innovationsprojekt för fordonsindustrin

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Tungram tillbaka i Sverige efter 30 år

Nyhetsbrev

Ingo lanserar sin första automattvätt

Arkiv

Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Se alla Företagens egna nyheter

Dragkrok GDW Suzuki Vitara & SX4 S-Cross

Ny nyckeltag

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Har du sett Dagens lucka?

Sogefi-filterteknologi I den lyxiga Maserati SUV Levante

Audi A6 + A6 Avant fast och avtagbar dragkrok

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Tesla: Triscan först med drivknutar och manschetter

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Sänd till en kollega

0.135