23948sdkhjf

Undantagen om skattefria miljöbränslen kan slopas

Sveriges undantag om skattefria miljöbränslen kan slopas vid årsskiftet 2020/21, rapporterar Ekot. Det skulle kunna göra det svårare att uppnå klimatmålen och dessutom påverkar det eventuella framtida konverteringar till etanol och gas, som Motormagasinet har berättat om upprepade gånger.

Det är nya EU-regler som kan sätta stopp för skattebefrielsen på biodrivmedel. Det pratas mycket om klimatmålen och senast på tapeten har just biodrivmedel figurerat. Därför skulle skatt på etanol, biodiesel och gas som drivmedel kunna göra det svårare att nå målen enligt Energimyndigheten.

Läs också: Äldre bilar kan drabbas av reduktionsplikten

– Det kommer bli svårare. Skulle skattebefrielsen försvinna så skulle utsläppen inte minska i den takt som behövs för att nå 70 procent minskade utsläpp från inrikes transporter till 2030, säger Jenny Näslund, handläggare på Energimyndigheten, till Ekot.

Biodrivmedel kan minska utsläppen av koldioxid med uppemot 95 procent om man konverterar befintliga bilar som drivs av fossila bränslen.

I Sverige är biodrivmedel i dag skattebefriade tack vare tillstånd från EU, men EU-regler som väntas träda i kraft vid årsskiftet 2020/21 skulle förbjuda en sådan skattebefrielse. Det skulle leda till att biobränslet blir ännu dyrare.

– Det ser vi som väldigt allvarligt, eftersom vi använder väldigt mycket biodrivmedel. Det blir enormt mycket ökade kostnader eller i värsta fall att vi måste gå tillbaka till fossila drivmedel, säger Leif Magnusson, som jobbar med kollektivtrafik på Västra Götalandsregionen, till Ekot.

Läs också: Skärpt reduktionsplikt bromsar bensinskattehöjning

En av anledningarna till de nya EU-reglerna är att man inte vill att produktionen av biobränsle ska konkurrera med livsmedelsproduktion eller äventyra den biologiska mångfalden. Man vill styra om till det som kallas andra generationens biodrivmedel, som produceras av avfall, för att de anses vara bättre.

Pål Börjesson, professor i miljö- och energisystem vid Lunds universitet håller inte med EU.

– Det är ingen större skillnad mellan första och andra generationens biodrivmedel i dagsläget. I ett längre perspektiv när vi kanske behöver allt mer åkermark för livsmedelsproduktion då kan bilden bli en annan. Men det är ganska lång dit, säger han till Ekot.

Han menar också att skattebefrielsen på alla biodrivmedel är viktig för att de ska användas.

– Biodrivmedel måste vara minst i klass med fossila, eller helst lite billigare, för att den stora breda allmänheten ska välja det här.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079