23948sdkhjf

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

I samhällsdebatten framställs bilen ofta i dålig dager. Det smittar av sig på allt som rör branschen.

I luften fanns energi, en spänning som nästan gick att ta på. "Det finns ingen som försvarar bilen", röt KGK:s vd Johan Regefalk och satte fingret på en snedvriden debatt.

Läs också: Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Scenen utspelade sig vid Sveriges Bildelsgrossisters Förenings årsmöte och den paneldebatt som hölls i SBF:s regi. Frågan som ställdes var hur man ska locka ungdomar till branschen när statusen är så låg.

Så har det inte alltid varit. En gång i tiden, för länge, länge sedan, var bilen synonym med frigörelse. I massbilismens barndom stod bilen för omställningen till ett samhälle där man kunde transportera sig från en punkt till en annan, utan att behöva skumpa omkring på ett ofjädrat vagnsflak tillsammans med höbalar och jutesäckar med ett par hästrumpor mitt i siktfältet.

Bilen var en välgörare och en frihetssymbol. Bilen var en oumbärlig komponent i det moderna samhällsbygget, eller folkhemmet om du vill.

Och sedan blev bilen en skurk.

Läs också: Ledare #12: Skadan är redan skedd

Efter massbilismens genomslag var det bilen som fick bära hundhuvudet för allt som blev fel i världen, från smogen i Los Angeles (välförtjänt) till västvärldens allmänna dekadens (möjligen något mindre välförtjänt).

Det är inte så konstigt, eftersom bilen är så synlig. Bilen finns överallt och sticker i ögonen med sina kromglänsande avgasrör. Den är lätt att hata och det är många som gör det.

Och det smittar av sig på allt som har med bilen att göra: vägbyggen, bensinmackar och bilmekaniker. I dag vill ingen bli bilmekaniker.

Trots att jobbet som fordonstekniker öppnar för både utveckling och bra betalning står både branschen och skolorna och skriker efter folk. Förgäves. För det är ingen som vill säga till sina kompisar att man ska bli bilmekaniker. Inte när man kan säga influencer i stället. Eller kock.

Läs också: Ledare #11: Storbråk i sandlådan

För 30 år sedan var det ingen som ville bli kock. Men med tävlingar och tv-program blev kock ett högstatusyrke och i dag vill horder av ynglingar ställa sig i köket och dra på sig förklädet.

Att bilbranschen skulle göra motsvarande resa är kanske för mycket begärt. Otaliga är de klavertramp där gubbar i slips och mustasch valhänt försökt poppa till någonting för att appellera till ungdomen, bara för att framstå som precis så förlegade som man varit.

Men i takt med att bilvärlden förändras, elektrifieras, digitaliseras, så öppnas också dörren på glänt för att fordonstekniker ska bli ett framtidsyrke. Det är en utveckling som vi ska omfamna, för den ger oss möjlighet att som bransch kliva in i 2000-talet på allvar. Återigen kan bilen ta på sig rollen som välgörare och frihetssymbol, när kromglänsande avgasrör inte längre sticker i ögonen.

Allt som behövs är någon som försvarar bilen.

Mer om: Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Bensinbilarna dyrare i coronakrisen

En bra affär på kroken

Att sälja dragkrokar via nätet visade sig vara en bra idé. Företaget Dragkrokskungen är just nu nedringda av bilägare som huspysslar eller vill semestra på hemmaplan men även av bilhandlare som har svårt att få tag på dragkrokar.

Opus börjar med hämta- och lämnaservice för personbilar

CAB stödjer skadeverkstäderna under coronakrisen

Fordonsbudgivning på nätet

Volkswagen tror på förbränningsmotorn

Nyhetsbrev

Plus

Stora oenigheter kring ersättningsstorlek för reklamerad bil

M Sverige anklagar Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Blocket för att inte värna om konsumentskyddet efter att ett beslut från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) inte följts. MRF motsätter sig kritiken och ifrågasätter i stället myndighetens trovärdighet när man går emot gällande branschöverenskommelse.

Arkiv

Ytterligare försäkringsbolag ändrar betalningstid på e-fakturor

Volvos produktion i Kina igång

Volvo Cars har återupptagit sin produktion i Kina. Samtidigt syns tecken på att även bilhandeln börjar komma igång.

Stor affär mellan J Bil och Holmgrens

Polestar Space öppnar i sommar

I sommar öppnar Polestar Space i Stockholm och Göteborg. De är bland de första av de 50 stycken som är planerade att öppna på centrala platser i storstäder i världen under 2020.

Bil Sweden chocksänker försäljningsprognos

Spår att coronakrisen får drastiska följdverkningar på bilförsäljningen.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

It-bolag ger pandemi-rabatt

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Meca börjar med hämta-lämna-service

Se alla Företagens egna nyheter

Formac önskar en Glad Påsk!

Luftfjädring | Fjäderben Arnott | Mercedes ML & GL Class

Våra varningsljus - Håll dig och dina medtrafikanter säkra!

Däcketiketter och skrivare

Nyckelkiosken underlättar för både kund och personal

Glad Påsk

Vattenpump till VAG 1.4 bensinmotorer i ny design

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Land Rover

Tryggare arbetsmiljö - ett viktigt arbete

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Sänd till en kollega

0.109