23948sdkhjf

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

I samhällsdebatten framställs bilen ofta i dålig dager. Det smittar av sig på allt som rör branschen.

I luften fanns energi, en spänning som nästan gick att ta på. "Det finns ingen som försvarar bilen", röt KGK:s vd Johan Regefalk och satte fingret på en snedvriden debatt.

Läs också: Ledare #34: Revolutionen som kom av sig

Scenen utspelade sig vid Sveriges Bildelsgrossisters Förenings årsmöte och den paneldebatt som hölls i SBF:s regi. Frågan som ställdes var hur man ska locka ungdomar till branschen när statusen är så låg.

Så har det inte alltid varit. En gång i tiden, för länge, länge sedan, var bilen synonym med frigörelse. I massbilismens barndom stod bilen för omställningen till ett samhälle där man kunde transportera sig från en punkt till en annan, utan att behöva skumpa omkring på ett ofjädrat vagnsflak tillsammans med höbalar och jutesäckar med ett par hästrumpor mitt i siktfältet.

Bilen var en välgörare och en frihetssymbol. Bilen var en oumbärlig komponent i det moderna samhällsbygget, eller folkhemmet om du vill.

Och sedan blev bilen en skurk.

Läs också: Ledare #33: Vinterdäckslagen – vad bryr sig en vind om förbud?

Efter massbilismens genomslag var det bilen som fick bära hundhuvudet för allt som blev fel i världen, från smogen i Los Angeles (välförtjänt) till västvärldens allmänna dekadens (möjligen något mindre välförtjänt).

Det är inte så konstigt, eftersom bilen är så synlig. Bilen finns överallt och sticker i ögonen med sina kromglänsande avgasrör. Den är lätt att hata och det är många som gör det.

Och det smittar av sig på allt som har med bilen att göra: vägbyggen, bensinmackar och bilmekaniker. I dag vill ingen bli bilmekaniker.

Trots att jobbet som fordonstekniker öppnar för både utveckling och bra betalning står både branschen och skolorna och skriker efter folk. Förgäves. För det är ingen som vill säga till sina kompisar att man ska bli bilmekaniker. Inte när man kan säga influencer i stället. Eller kock.

Läs också: Ledare #32: Nu kommer kineserna

För 30 år sedan var det ingen som ville bli kock. Men med tävlingar och tv-program blev kock ett högstatusyrke och i dag vill horder av ynglingar ställa sig i köket och dra på sig förklädet.

Att bilbranschen skulle göra motsvarande resa är kanske för mycket begärt. Otaliga är de klavertramp där gubbar i slips och mustasch valhänt försökt poppa till någonting för att appellera till ungdomen, bara för att framstå som precis så förlegade som man varit.

Men i takt med att bilvärlden förändras, elektrifieras, digitaliseras, så öppnas också dörren på glänt för att fordonstekniker ska bli ett framtidsyrke. Det är en utveckling som vi ska omfamna, för den ger oss möjlighet att som bransch kliva in i 2000-talet på allvar. Återigen kan bilen ta på sig rollen som välgörare och frihetssymbol, när kromglänsande avgasrör inte längre sticker i ögonen.

Allt som behövs är någon som försvarar bilen.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125