23948sdkhjf

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

De fyra stora försäkringsbolagen If, Folksam, Trygg-Hansa och Länsförsäkringar har alla olika typer av krav på skadeverkstäder för att få vara ansluten till försäkringsbolaget och utfärda arbeten under dess flagg. Det handlar inte enbart om att utföra ett säkert och fackmannamässigt arbete, flera försäkringsbolag kräver även att verkstaden följer lagar och regler gällande miljö.

Läs också: SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

If kräver kortfattat att verkstaden följer svensk lagstiftning gällande ekonomi och arbetsmiljö

samt de miljökrav som finns enligt miljöbalken. Dessutom ska man följa lokala/kommunala regelverk för miljöfrågor.

Utöver det genomför vi också alltid en genomlysning av ledningen för företaget, bland annat då vi vill minimera risken att omedvetet stötta ekonomisk brottslighet eller risk för penningtvätt, säger Osvald Wiklander, presskontakt på If.

Folksam kräver sammanfattat att leverantörer ska sköta sin ekonomi, det vill säga innehar F-skattsedel och betalar mervärdesskatt till exempel. Dessutom måste verkstaden ha kollektivavtal för sina anställda. Folksam kontrollerar också att företaget inte har väsentliga skatteskulder, samt har god kreditvärdighet.

Läs också: If köper Viking Räddningstjänst

Trygg-Hansa ställer krav främst inom fyra områden: kund och kvalité, finansiellt, kommersiellt och miljö. När det gäller miljö ska verkstaden ha kompetens och arbetssätt som säkerställer att man följer såväl relevant miljölagstiftning som andra miljökrav.

Med vår uppförandekod ställer vi även krav på att leverantörer ska ha ett aktivt miljöarbete som syftar till att minska miljöpåverkan i deras verksamhet. Genom att vi ställer krav på återanvändning av reservdelar och att plastdetaljer repareras istället för att bytas ut (när det är möjligt) minskar såväl resursanvändning som klimatpåverkan vid skaderegleringen, säger Joseph Borenstein, presschef på Trygg-Hansa.

Länsförsäkringar arbetar endast med verkstäder som genomgått deras egen Miljö- och kvalitetscertifiering. Då säkerställer de själva att verkstaden följer lagar och myndighetskrav gällande både miljö och arbetsmiljö, att verkstaden utför en fackmannamässig och säker reparation och återanvänder reservdelar om möjligt.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Nyhetsbrev

Bilhandlarnas vardag hettar till

Arkiv

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Begagnatmarknaden backar – och växer

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Bilägare får inte tillbaka sin bil från verkstaden

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

Stark bilmarknad i november

Bilmarknaden fortsätter att gå starkt, visar Bil Swedens statistik. Det förklaras till stor del av fordonsskattehöjningen som väntar vid årsskiftet.

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Hankooks vd gripen misstänkt för mutbrott

Audi ska minska personalstyrkan

Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

Se alla Företagens egna nyheter

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Subaru XV dragkrok det nye T60 system från GDW

BLACK FRIDAY! Passa på att köpa en bra 50 Amp-laddare.

NYTT: Mer än 60 referenser i EGR-kylare

Cirkulär Skadereglering

Brett sortiment av bromsserviceutrustning

Audi A7 Sportback dragkrok det nye T60 system från GDW

Dags att digitalisera bilhallar & showrooms

ACTIA 3D4C: en premiumhjulmätare från Actia

Varför är CRC Brakleen bromsrengöring så bra?

Nya specifikationer för hjulinställare

Black Friday = fri frakt på webben!

BMW X5 dragkrok det nye T60 system från GDW

Låt oss locka fram barnet i dig..

Sänd till en kollega

0.108