23948sdkhjf

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

När Emma Bengtsson tar emot kunder gör hon det i strumplästen. Att kliva in på HBA Fordonstekniks kontor i Norsborg söder om Stockholm är nämligen som att kliva in i vardagsrummet där hemma.

En enorm adventsstjärna hänger i det stora fönsterpartiet och utanför ligger Hagavikens vatten stilla och väntar på att få frysa till inför vintern. Emma väcker espressobryggaren till liv och matar den med kapslar.

– Jag började praktisera här och så fick jag jobb genom praktiken. Det var 2010, så nu har jag varit här i nio år. Det är länge, men det har varit kul, berättar Emma.

På HBA Fordonsteknik, ett grossistföretag som bland annat säljer fordonsbelysning, bilelektriska reservdelar och backkameror, har hon ansvar för order men det handlar inte bara om att ta emot telefonsamtal med beställningar, utan också att sköta uppgifter som fakturering, administration och registervård – det mesta som rör kunderna, kort sagt.

– Men det roligaste är att prata med kunderna. Framför allt när man lägger ner mycket tid och lyckas lösa problem. Det är ju roligare när man får hålla på och krångla lite grann. Det uppskattas ju från kundens sida.

Det är väl så man blir Årets Reservdelsperson, genom att verkligen vilja hjälpa sina kunder att lösa problem, och det är precis vad Emma Bengtsson blev utsedd till på Motorgalan i november.

– Min chef berättade att hon hade nominerat mig. Det var jättestort. Och sedan fick jag höra att jag var med som en av tre finalister. Jag trodde inte att jag skulle gå så långt.

Men det gjorde hon och till slut stod hon också som vinnare. I nomineringen som juryn tog ställning till lyfte företagets vd Johanna Lundberg fram Emma som en förebild som leder sitt team på ett naturligt sätt, mild men bestämd. Och hon tryckte på Emmas förmåga att få saker gjorda och att hon alltid återkopplar. Det är också någonting hon själv tycker är viktigt i sin yrkesroll.

– Man får inte glömma bort någon kund. Det gäller att kunna hålla många bollar i luften. Och man måste hålla lugn ton i telefonen.

En annan faktor som spelar roll för Emma är att ha ordning omkring sig, något av en förutsättning när man bollar med flera problem samtidigt.

– Jag gillar rutiner, säger hon.

Olyckligt nog kunde Emma inte komma till galan och ta emot sitt pris. Då passade det bra att samma person som en gång nominerat henne, Johanna Lundberg, också fick ställa sig på scenen och ta emot priset i Emmas ställe. Emma har också fått massor av uppmärksamhet i efterhand, av både kunder och kollegor.

– En av våra leverantörer kom med en tårta. Det var jättesnällt, avslutar Emma.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.094