23948sdkhjf

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Head up-displayer innebär att bilföraren kan se information direkt i vindrutan, exempelvis om man håller aktuell hastighetsbegränsning eller en varning om att man närmar sig fordonet framför. Oftast syns informationen i nederkanten av rutan så att föraren ska kunna ha sitt huvudfokus på vägen.

Läs också: Cyberhot ställer nya krav på bilindustrin

Nu kommer uppföljaren: augmented reality (AR), det vill säga förstärkt verklighet. Det innebär kortfattat mer avancerad teknik så att föraren kan se ännu mer information i vindrutan, på hela rutan istället för enbart i nederkanten. Det kinesiska företaget Futurus är en aktör som arbetat med detta fenomen i flera år och har nu lovat att visa upp sin nya teknik på mässan CES i Las Vegas i januari, det rapporterar tidningen Ny Teknik.

Tekniken består av en projicering på vindrutan så att den blir en enorm AR-display. Synfältet är upp till 60 grader med en upplösning på 80 pixlar per grad och en luminans upp till 15 000 candela per kvadratmeter. Tanken är att grafiken på rutan ska uppmärksamma föraren på faror, exempelvis kunna lysa upp linjerna mellan filer samt stödja navigationen genom att måla ut anvisningar på vägbanan. Det skriver Futurus på sin hemsida.

Vindrutan tar även över infotainmentskärmens roll som gränssnitt för förarens uppkopplade telefon och övriga media. Exempelvis kan föraren se om denne fått ett nytt mejl, direkt i vindrutan. Enligt Futurus kan den visa underhållning för baksätespassagerarna utan att föraren kan uppfatta bilderna. Futurus hävdar att man nu samarbetar med stora biltillverkare kring att få ut lösningen i fordon, enligt Ny Teknik. Frågan är bara om tekniken kommer vara godkänd eller ens laglig i svenska bilar, med tanke på att mobiltelefonen redan ses som ett tillräckligt störningsmoment. Kanske kommer det behöva diskuteras vilka delar av tekniken som lämpar sig för svenska trafiklagar och regler. När nu tekniken är helt färdigställd.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.125