23948sdkhjf

Unika arbetsplattformar för bussar är framtiden

Ett nytt bussgarage i Skellefteå ger Preqas möjlighet att visa upp en väldigt fiffig lösning – bussplattformen.

Det händer mycket i Skellefteå! Northvolt-fabriken är nog vad som har fått mest uppmärksamhet men vi ska rikta ljuset mot Skellefteå Buss nya lokaler som ligger i Hedensbyn och kallas Östra Navet. Skellefteå Buss är Västerbottens marknadsledande kollektivtrafikbolag och har en fordonspark på över 130 fordon i trafik som så klart behöver regelbunden översyn och service.

Läs också: Arbetsmiljöverket inspekterar belastningsskador

Det är verkstadsutrustningsföretaget Preqas har stått för utrustningen och projektledare Mikael Engman är mycket stolt över de olika speciallösningar som kommit till för att kunna göra service och underhåll så enkelt och smidigt som möjligt.

Efter flera år är projektet äntligen i hamn och inflytten i de nya lokalerna påbörjades i början på december. Den allra sista leveransen kom vecka 50 som en tidig julklapp i form av en takplattform för arbete på busstak. I övrigt har Preqas levererat smörj- och kombigropar samt ett flertal lyftar.

Enligt Arbetsmiljöverket är en av de allra vanligaste och allvarligaste typen av arbetsplatsolyckor just arbete på höjd. Då är fasta fallskydd betydligt bättre än ett personligt dito.

– Tidigare hade mekanikerna en wire i taket som de krokade fast sig i innan de klättrade upp på en stege och därefter busstaket, förklarar Mikael Engman.

Läs också: JB Maskinteknik knyter avtal med Försvarsmakten

Men nu har det blivit ändring på det. Med hjälp av Dendro Lift och tyska Pfaff har man använt sig av tekniken som funnits i tågverkstäder under många år och anpassat den till att fungera i en bussverkstad.

– Den plattform vi nu har levererat kan både höjas och sänkas samt skjutas in och ut, berättar Mikael Engman. Man kör in bussen, höjer upp den på den nivå den ska vara och sedan kör man ut plattformarna mot bussen. Sedan kan mekanikern gå upp för trappan och rakt ut på bussens tak.

På varje sektion sitter det automatiska klämskydd som stoppar plattformen när den kommer i kontakt med fordonet för att sedan backa fem millimeter.

Moderna bussar har så mycket utrustning och teknik på taket mekaniker måste kunna ha enkel tillgång till för att kunna utföra service och reparationer. Elbussar har batterier och laddaggregat på taket, gasbussar har gastankarna på taket, och där sitter även värme- och ventilationsutrustning.

Plattformen kan även sänkas så att det enkelt går att göra, till exempel fönsterbyten eller övrig service eller montering av dekaler.

– Detta är något som jag tror att många verkstäder längtar efter, avslutar Mikael Engman. Dessa plattformar ger en fantastisk möjlighet att kunna göra taket lättillgängligt för mekanikerna.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.235