23948sdkhjf

Chef-intervju: "Sedan den dagen har jag varit glad – varje dag"

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Micael Ljungström äger och driver Ferrita, företaget som specialiserar sig på rostfria avgassystem. Han har under åren haft i stort sett oändliga ambitioner och hans driv kommer från en fruktansvärd händelse han var med om som 17-åring.

Micaels yrkesresa började 1982 när han kom ut från yrkesskolan och tyckte det var roligt att svetsa. Han fick då möjlighet att börja jobba på Ferrita i Köping och två år senare var han fast anställd. Han jobbade på, tiden gick och i slutet av 1980-talet ville de dåvarande ägarna kliva av och frågade om Micael var intresserad av att köpa företaget.

Läs också: Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

Och jag var ju ung och ivrig då, runt 25 år, så jag hoppade jämfota och skrek rakt ut att jag såklart ville det, minns han och skrattar.

Han fick lån på banken och köpte loss lagret. Han fick fem år på sig att betala tillbaka lånet.

Sagt och gjort. Det var fantastiskt när jag stod som ensam ägare, jag var fortfarande ung och hungrig och jag hade en väldigt förstående fru, berättar Micael.

Han och frun Pia fick nämligen barn samtidigt som allt det här skedde, tre stycken mellan 1989 och 1994. Det var med andra ord en minst sagt intensiv period.

Läs också: Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Jag ägnade all vaken tid åt arbetet. Jag var på jobbet vid sex på morgonen, åkte hem vid lunch och sedan tillbaka till jobbet. Kom hem till middag, busade med ungarna och åkte därefter åter tillbaka till jobbet och kom inte hem förrän det var sängdags. Jag kan ångra det lite i dag, för jag missade så mycket av mina barns uppväxt.

Tror du att du hade varit där du är i dag om du gjort annorlunda?

Nej, jag hade nog fått vara anställd någonstans då. Och mina två söner jobbar ju här på företaget i dag, det är helt fantastiskt att kunna träffa dem varje dag nu, säger Micael.

I december 1995 var lånet betalt och Micael stod som ensam ägare 1 januari 1996. Sedan dess har firman varit med om mycket. Man expanderade genom att förvärva andra bolag och på så vis få in nya kompetenser. Micael har dessutom investerat i olika sidoprojekt, vilket han fortfarande gör. Däremot har man skalat ner företaget igen och nu återstår 16 anställda.

Läs också: CHEFintervjun: ”Branschen behöver hitta fler allianser”

Vi är ungefär där vi var 1996, med skillnaden att vi har högre kompetens och gör allt själva på plats, och har högre omsättning. Vi har möjlighet att växa, men vi behöver inte göra det i människor. Vi hungrar snarare efter mer business, säger Micael.

Och hungrig är bara Micaels förnamn. Att han köpte upp andra bolag och delar av andra bolag handlade om att få in ny kompetens och kunskap på Ferrita. Men han har också haft många sidoprojekt som han själv brunnit för. Och när han gör något går han all in.

Exempelvis fick han för sig att han ville börja tävla i racing, trots att han aldrig kört en racerbil. Han sponsrade då, med hjälp av företaget, sin kompis som tävlade och följde med på resor. Därefter köpte han själv bilen från Hubbe Bergh, vinnare av GTR-serien 1998, en Porsche 993:a, samt hyrde bilens befintliga team. De begav sig sedan till södra Frankrike där Micael körde och körde, och när säsongen 1999 väl var igång var han väl förberedd.

Och jag kom tvåa i SM mitt första år. Jag var kanske inte bäst, men jag var bäst förberedd. Föraren utgör kanske 20 procent och teamet utgör resten, fram tills att lampan tänds. Och sådan är jag, jag vill ha de bästa förutsättningarna när jag ska ge mig in på något, säger Micael.

Läs också: CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

Det är också något han implementerar i sin verksamhet och hur den ska drivas. Han vill att personalen ska ha rätt förutsättningar för att göra sitt jobb. Han tror att det bidrar till att jobbet görs bättre och att personalen har roligt.

Det är jätteviktigt att ha roligt på jobbet. Och för mig är det viktigt att ge beröm när de gör ett bra jobb. Det kostar ju ingenting att säga till någon att den varit duktig eller bemött en kund på ett bra sätt.

Micael beskriver sig själv som investeringsvillig, vilket han har bevisat under sina år som ägare av Ferrita. Och hans ambitioner tycks aldrig ta slut eftersom han fortfarande bedriver både nya projekt för firman och sidoprojekt utanför firman.

Han är dessutom lika aktiv på fritiden, då han kör mountainbike eller löper i skogen. När han är hemma har han ett hus och en trädgård att ta hand om, och både barn och barnbarn som behöver kärlek. Och det går inte en helg utan att han åker in till jobbet för att släppa in en kund med sin bil, som ska tas om hand veckan därpå. Men var kommer hans driv ifrån? Det är en sorgligare historia.

När jag var 17 år körde jag omkull på en motocross. Då slets artären till levern av och jag opererades och fick ligga i respirator i fem dagar. När jag vaknade kände jag att jag fått en ny chans och tre veckor senare var jag uppe på hojen igen för att inte riskera att bli rädd för att köra. När jag senare hade läkt ihop kändes det hela så ofattbart och sedan den dagen har jag varit glad – varje dag, berättar Micael.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sammanslagning av J Bil och Holmgrens

Polestar Space öppnar i sommar

I sommar öppnar Polestar Space i Stockholm och Göteborg. De är bland de första av de 50 stycken som är planerade att öppna på centrala platser i storstäder i världen under 2020.

Bil Sweden chocksänker försäljningsprognos

Spår att coronakrisen får drastiska följdverkningar på bilförsäljningen.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Nyhetsbrev

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

Arkiv

It-bolag ger pandemi-rabatt

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Se alla Företagens egna nyheter

Nyckelkiosken underlättar för både kund och personal

Glad Påsk

Vattenpump till VAG 1.4 bensinmotorer i ny design

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Land Rover

Tryggare arbetsmiljö - ett viktigt arbete

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Sänd till en kollega

0.11