23948sdkhjf

Prov Polestar 1: Lämna tandborsten hemma

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

I samband med elbilsmässan eCarExpo fick Motormagasinet chansen att köra superhybriden Polestar 1. Vår utsände rapporterar om sugande acceleration och stunsiga stötdämpare.

Fingrarna löper över läderarbetet i stolen. Det är snyggt gjort, och omsorgsfullt utfört på samma sätt som det en gång var i den Italienbyggda Volvo 262C från 1977. På något sätt får väl den stå som en andlig urfader till Polestar 1; båda är Volvo-baserade coupémodeller med kepsen neddragen i pannan.

Läs också: Ledare #7: Ordförande Li städar upp

När Polestar skapade sin "1" tog man stommen från Volvo S90, kapade den på mitten och garnerade med delikata detaljer, som de karmlösa sidospeglarna, de tunna solskydden, växelväljaren i kristall. Och så fina läderarbeten i stolarna, precis som hos gamla 262C.

Men där tar också likheterna slut. Volvo 262C var ett jordbruksredskap i polyesterkostym. Polestar 1 är en atlet. Kanske ska man tolka den som en slags svensk Aston Martin, även om den byggs i Kina. För den upplevs som lite speciell, handbyggd i liten serie som den är. Just den här bilen är lite extra handbyggd, en förseriebil som använts i utvecklingsarbetet.

Mer specifikt är det här Joakim Rydholms bil. Han är testchef på Polestar och har lagt oräkneliga mil i just den här bilen, allt för att fila fram en förfinad körupplevelse. Nu sitter han i passagerarsätet och berättar om hur kollegorna på svenska Öhlins, som levererar de avancerade stötdämparna till bilen, nästan blev utslitna på kuppen av allt arbete under utvecklingen.

– Och de sade det, inte ens Lamborghini lägger ner så här mycket jobb, säger han och skrattar och tillägger att en bra setup handlar om att testa sig fram i oändlighet, utan att ge upp.

Läs också: Mazda firar 100 år av finurlighet

Och visst rör sig Polestar 1 med självförtroende, fast och följsamt som en sportbil och väsensskilt från den där mer vardagsnära kusinen Volvo. Kanske är det den där associationen till Aston Martin som är där och spökar igen, för visst är de ganska lika varandra.

Allt arbete med chassiinställningarna har gett resultat. Genom kurvor och rondeller smiter den som en ödla, i farter som trots vinterdäcken skulle kunna genera riktigt stöddiga konkurrenter. Ändå störs man inte av att bilen skulle vara stötig på något sätt. Visst är den fast, men förlåtande.

Accelerationen, med starka elmotorer som skjuter på, är inte alldeles olikt magsuget i Tesla. Väljer man att vrida ur drivlinan allt den har vaknar turbomotorn där fram och fyller i där det behövs.

Men någon riktig hästspark är det inte fråga om, de 600 hästkrafterna till trots. För trots kolfiberkarossen väger Polestar 1 in på en modig matchvikt om 2 350 kilo. Dubbla drivlinor och ett rejält tilltaget batteripaket kostar på.

Läs också: Hummer återuppstår – som elbil

Baksätet är det inte heller mycket bevänt med. Där satt en fotograf, men benen fick inte plats så han fick halvligga över hela soffan. Och i skuffen får tandborsten knappt plats.

Så vadå? Rymd är inte bilens syfte. Polestar 1 är någonting man tar på sig för att se bra ut, ett meddelande till omvärlden att man är välbeställd, stilmedveten och bryr sig om klimatet. Dessutom är den en rackarns trevlig bil, med den ena foten på trygga gamla Hisingen och den andra fast planterad i framtiden.

FAKTA Polestar 1

PRIS från 1 699 000 kronor, minus miljöbonus ca 35 000 kronor.
MOTOR Fram: Bensinmotor rak 4-cyl. Volym 1 969 cm3. Max effekt 309 hk. Elmotor 68 hk. Bak: 2 x elmotor, 232 hästkrafter. Max systemeffekt 609 hästkrafter. Max systemmoment 1 000 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING Fram åttaväxlad automatlåda, bak fast utväxling genom planetväxlar. Fyrhjulsdrift.
PRESTANDA Acceleration 0–100 km/h: 4,2 s. Toppfart 250 km/h (160 km/h på el).
FÖRBRUKNING bl körn WLTP 0,7 l/100 km. CO2-utsläpp 15 g/km.
MÅTT L/B/H 460/194/135 cm. Hjulbas 274 cm. Bagagevolym (VDA): 143 l.
TJÄNSTEVIKT ca 2 350 kg. Max släpvagnsvikt 0 kg.
BATTERIKAPACITET 34 kWh. Snabbladdning 150 kW DC. Räckvidd ca 125 km WLTP.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets Bilsäljare: fullt ös i försäljnings-hallen

Framgångsreceptet för Årets Bilsäljare är tillgänglighet. Inte ens på semestern kan han hålla sig från att sälja bilar från solstolen.

Branschöverskridande samarbete om elsäkerhet

Säkerhet vid arbete på elfordon är en brännhet fråga. Nu har branschens stora organisationer enats om att samarbeta för att ta fram en branschstandard.

Ledare #8: Mönsterelever och problembarn

SFVF efterlyser friare försäkringsregler

VW ID 3 kan försenas av mjukvaruproblem

Ansiktslyft för Anderstorp

Det händer saker på den gamla F1-banan på torvmossen utanför Anderstorp. Inför årets DTM-race 12-14 juni kommer man att renovera både högt och lågt.

Nyhetsbrev

Sätt fingeravtryck på din nya Porsche

Porsche erbjuder kunden att göra sin nya 911 verkligt unik. Sportbilsbjässen har tagit fram teknik för att spruta bilder på bildelar, till att börja med den nyblivne ägarens fingeravtryck.

Arkiv

AkzoNobel levererar bättringsfärg till BMW

Continental startar podcast

Inzile ökar produktionen och säkrar avtal med Bosch

Ser en stor efterfrågan på sin första modell. ”Begränsningen ligger helt i vår produktion.”

Världspremiär för helt nya VW Caddy

1

Större andel stulna bilar försvinner

Antalet bilar som stjäls minskar. Men de som försvinner för gott utgör en allt större andel.

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det var kanske inte vad vi väntade oss av en geniförklarad Formel 1-konstruktör. Men Motiv är en ensitsig, självkörande elbil

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

FKG: beslut om korttidsarbete bedöms komma snart

I förra numret av Motormagasinet skrev vi om branschorganisationen Fordonskomponentgruppens arbete för att få ett beslut om korttidsarbete och kompetensutveckling. Nu är FKG övertygade om att ett lagförslag i frågan klubbas igenom i riksdagen inom kort.

Första omcertifieringen för MBC klar

Transportstyrelsen polisanmäler fuskande gymnasieskola

Framtidsgymnasiet i Kristianstad har polisanmälts av Transportstyrelsen. Anmälan gäller osant intygande.

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

SFVF satsar på handlarutbildning

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

Se alla Företagens egna nyheter

Hyundai Kona EV dragkrok för cyklar

Varningsljusramper med automatisk dimfunktion!

INFOFLEX FORDON - Integration Crediflow

Förstår du värdet av en avgasanalys?

Nu kan du ta kontroll över ditt arbetsljus!

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Sänd till en kollega

0.11