23948sdkhjf

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

I en bransch som brottas med vikande lönsamhet kommer elektrifieringen att medföra ytterligare utmaningar. Men den kan också innebära möjligheter, menar Anders Widell, avgående COO på Atoy Automotive Sweden.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Inför elbilsmässan eCarExpo den 7–9 februari kunde man läsa följande på Friends Arenas hemsida:

”De närmaste åren kommer miljoner svenskar att köpa sin första laddbara bil, och behovet av information är nästan oändligt stort.”

Visserligen är det ett starkt påstående. Att revolutionen inom e-mobilitet (elbilar och laddningsstationer) och laddhybrider (med både förbränningsmotor och batteri) skulle gå fort var alla i branschen för 2–3 år sedan rörande överens om, men jag vågar påstå att ingen har kunnat förutse den otroliga acceleration och det totala paradigmskifte som vi redan idag år 2020 står inför på detta område.

Snart sagt varje bilproducent, varje etablerat bilvarumärke i världen med självaktning, har valt att redan i dag satsa kopiösa slantar på att finnas med i denna utveckling.

Jag skulle vilja hävda att överlag är tillverkarledet nöjda med denna utveckling; men hur står det egentligen till med serviceeftermarknaden?

Redan idag brottas eftermarknaden med svårigheter att växa och få lönsamhet i sina verksamheter. Man krigar i stället gärna sinsemellan om den verkstadskaka som ändå finns och gör vad man kan för att samtidigt effektivisera, kostnadsbespara och erbjuda i stort sett samma mervärden som konkurrenterna i form av diagnostik och fleet till verkstad och bilkund. Förutom lönsamhetsproblematiken går verkstadsbranschen även igenom ett stålbad som heter auktorisation och kompetens just nu – där verkstäder som inte förmår att ta steget upp till Godkänd Bilverkstad riskerar att slås ut eftersom kunderna blir allt mer kräsna och medvetna i sina val.

Lägg därtill det viktiga arbete som Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, envetet och mödosamt bedriver inom olika EU-organ för att rätten till fordonsdata även i framtiden ska finnas för den ”märkes-obundna” fria verkstaden (en förutsättning för att en service överhuvudtaget ska kunna genomföras av fordonet).

I ett scenario med allt fler elbilar på marknaden som kräver allt mindre service och underhåll skriver Volvo Cars själv på sin hemsida om senaste tillskottet XC40 Recharge:

”De elektriska motorerna är inneslutna under hela sin livslängd. De är underhållsfria och jämfört med en bil med förbränningsmotor behöver XC40 Recharge mindre underhåll, vilket kan betyda lägre löpande kostnader.”

Från bilägarens perspektiv och (troligen) från den goda miljöns perspektiv, låter detta mycket hoppfullt att slippa förbränningsmotorn. Men för eftermarknaden blir detta ytterligare en faktor som kraftigt begränsar möjligheten att tjäna pengar. Mindre behov av service ger nämligen färre verkstadsbesök.

Finns det någon tydlig vinnare på eftermarknaden? Jag förutspår att de aktörer inom eftermarknaden som förmår att investera i rätt diagnostikutrustning och verkstadskompetens/ auktorisation och som har förmågan att knyta biltillverkaren direkt till sig via affärssamarbeten är de som går vinnande ur denna strid.

Anders Widell, avgående COO på Atoy Automotive Sweden och medgrundare av konceptet Trygga Verkstan för OE-grossister. Öppen för nya projekt.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111