23948sdkhjf

Nyregistreringarna faller – men laddbart ökar

De totala nyregistreringarna av både personbilar och lätta lastbilar minskade i februari. Men de laddbara bilarna fördubblade sin andel. Det visar statistik från Bil Sweden.

Nyregistreringarna av personbilar minskade med 6,3 procent och lätta lastbilar minskade med 38 procent. Tappet var väntat, som en följdeffekt av fordonsskattehöjningen vid årsskiftet, och nedgången var mindre än den man såg i januari.

Läs också: Trots köpfest: många fordon blir stående

– Nedgången i registreringarna på den svenska marknaden var väntad och kan inte kopplas till Coronaviruset, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Var fjärde ny bil som registrerades i februari var laddbar, det vill säga en ren elbil eller laddhybrid. Andelen är nästan dubbelt så stor som i februari i fjol och enligt Bil Swedens kommer 30 procent av alla nyregistreringar utgöras av laddbara bilar, sett över hela 2020.

Av de laddbara bilarna under februari var drygt var tredje bil en suv, 35 procent. Suv-segmentet är stort och enligt Mattias Bergman är detta prioriterat att elektrifiera för att fortsätta minska koldioxidutsläppen, även om nästan 90 procent av de registrerade suvarna är små och medelstora modeller som i många fall ersatt större sedan- och kombimodeller.

– För att elektrifieringen av fordonsflottan ska fortsätta vara framgångsrik måste utbyggnaden av laddinfrastrukturen både för hemmaladdning och snabbladdning påskyndas. Det bör vidare införas styrmedel som premierar användningen av de renaste fordonen, till exempel befrielse från trängselskatt, lägre parkeringskostnader och att laddhybrider tillåts köra i den strängaste miljözonen om de införs, fortsätter Mattias Bergman.

Läs också: Galet sug efter begagnade bilar

Samtidigt som de laddbara bilarna har tagit marknadsandelar har andelen bensin- och dieseldrivna bilar minskat. I februari var 37,9 procent av nyregistreringarna bensinbilar och 26,5 procent dieselbilar. Det ska jämföras med februari i fjol, då 45,3 procent utgjordes av bensinbilar och 37,1 procent av dieslar.

– Att andelen bensin- och dieselbilar minskat förklaras också av den köprusch av så kallade malusbilar som skedde i december inför höjningen av fordonsskatten vid årsskiftet, då WLTP-värden infördes i Bonus-malussystemet. Däremot ökade andelen gasbilar från fjolårets låga nivå på 0,4 procent till 1,6 procent i februari i år, säger Mattias Bergman.

De laddbara bilarna vinner mark även på transportbilssidan. I februari i år var andelen eldrivna lätta lastbilar 5,7 procent jämfört med 3,7 procent i februari förra året.

– Totalmarknaden för lätta lastbilar sjönk med 38 procent i februari, vilket är en effekt av de mycket höga registreringarna i december inför fordonsskattehöjningen 1 januari, säger Mattias Bergman.

Nyregistreringarna av tunga lastbilar över 16 ton minskade med 7,7 procent i februari och har hittills i år minskat med 2,9 procent. Nyregistreringarna av bussar minskade med 54,4 procent i februari och har hittills i år minskat med 38,5 procent.

– Bussmarknaden är till stor del styrd av kommunernas upphandling vilket gör att marknaden ofta blir väldigt ryckig, avslutar Mattias Bergman.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.11