23948sdkhjf

Ledare #10: Smittan skär genom en skör konjunktur

Coronaviruset gör inte bara folk sjuka. Även världsekonomin får snuva när fabriker får stänga och leveranskedjor brister.

För ett ögonblick såg det nästan ut som att det kunde ljusna. Intensiteten i handelskriget mellan USA och Kina är för närvarande låg och även om Boris Johnson skramlar med sina tomma tunnor tror de flesta bedömare att det kan komma att bli ett rimligt handelsavtal mellan Storbritannien och EU innan året är slut.

Läs också: Svångrem och god serviceaffär räddade Bilias resultat

Men så kom smittan. I december i fjol rapporterades en rad fall av en mystisk lunginflammation i kinesiska Wuhan. Snart var orsaken identifierad, ett virus som fick det något svåruttalade namnet "Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2", eller SARS-CoV-2.

Som det härjade. Epidemin grasserade i Hubei-provinsen i Kina, en region med mängder av fabriker som levererar till bilindustrin. Först förlängde de ledigheten över det kinesiska nyåret, sedan höll de stängt lite till.

Och världsekonomin vacklade.

OECD spår nu att den globala ekonomin kan komma att krympa under det första kvartalet i år, som en följd av brustna leveranskedjor när kinesiska fabriker stängt sina verksamheter. Ett längre och mer intensivt utbrott av coronavirus som sprider sig över Asien och Stillahavsområdet, Europa och Nordamerika, skulle kunna försvaga utsikterna betydligt, skriver de i en analys av läget.

Läs också: Nissan går mot rekordförlust

Det har naturligtvis fått börserna att skaka. Bland förlorarna finns de redan pressade stora tyska biltillverkarna, som normalt får en tredjedel av sin vinst från coronadrabbade Kina, skriver DI:s Mikael Björk och citerar Ferdinand Dudenhöffer, bilexpert och professor på universitetet i schweiziska St Gallen: ”Låg ekonomisk tillväxt och svag konjunktur i Europa, brexit, politisk osäkerhet i Nordasien och Mellanöstern – bilmarknaden genomgår en kris 2020”.

Inte kul när Daimler redan har aviserat att 10 000 jobb ska väck, Volkswagen meddelat att 7 000 jobb ska bort och Ford och Audi ska bli 15 000 medarbetare färre, som Jonas Fröberg skrev i DN.

Inte blev det bättre av att Genèvesalongen blev snöpligt inställd, bara dagar innan det var tänkt att man skulle slå upp sina portar.

I synnerhet den italienska bilindustrin har drabbats hårt. I och med de chocker som coronaviruset innebär både på utbuds- och efterfrågesidan ser det nästintill säkert ut att den italienska ekonomin på nytt rör sig in i recession, skriver Oxford Economics i en analys och tillägger att stängda fabriker i Italien kan leda till samma brustna leveranskedjor som stängningarna i Kina redan lett till.

Så om det gick att skönja en ljusning i vintras ser det mörkare ut i dag. Det gäller inte minst här på hemmaplan. Enligt Teknikföretagen ökade BNP med ynka 1,2 procent i fjol, och då fick man ändå draghjälp av ett starkt uppsving för hushållens inköp av nya bilar inför nya skattehöjningar på bensin- och dieseldrivna bilar från januari i år. Vad viruset kommer att få för inverkan på det här året, det vågar man inte sia om ännu.

Det är som den amerikanska sajten Jalopnik uttryckte det: "Hoppas att det där irriterande viruset tröttnar på att ha ihjäl folk, så att de kan gå tillbaka till att köpa bilar."

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.174