23948sdkhjf

Ledare #10: Smittan skär genom en skör konjunktur

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Coronaviruset gör inte bara folk sjuka. Även världsekonomin får snuva när fabriker får stänga och leveranskedjor brister.

För ett ögonblick såg det nästan ut som att det kunde ljusna. Intensiteten i handelskriget mellan USA och Kina är för närvarande låg och även om Boris Johnson skramlar med sina tomma tunnor tror de flesta bedömare att det kan komma att bli ett rimligt handelsavtal mellan Storbritannien och EU innan året är slut.

Läs också: Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Men så kom smittan. I december i fjol rapporterades en rad fall av en mystisk lunginflammation i kinesiska Wuhan. Snart var orsaken identifierad, ett virus som fick det något svåruttalade namnet "Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2", eller SARS-CoV-2.

Som det härjade. Epidemin grasserade i Hubei-provinsen i Kina, en region med mängder av fabriker som levererar till bilindustrin. Först förlängde de ledigheten över det kinesiska nyåret, sedan höll de stängt lite till.

Och världsekonomin vacklade.

OECD spår nu att den globala ekonomin kan komma att krympa under det första kvartalet i år, som en följd av brustna leveranskedjor när kinesiska fabriker stängt sina verksamheter. Ett längre och mer intensivt utbrott av coronavirus som sprider sig över Asien och Stillahavsområdet, Europa och Nordamerika, skulle kunna försvaga utsikterna betydligt, skriver de i en analys av läget.

Läs också: Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Det har naturligtvis fått börserna att skaka. Bland förlorarna finns de redan pressade stora tyska biltillverkarna, som normalt får en tredjedel av sin vinst från coronadrabbade Kina, skriver DI:s Mikael Björk och citerar Ferdinand Dudenhöffer, bilexpert och professor på universitetet i schweiziska St Gallen: ”Låg ekonomisk tillväxt och svag konjunktur i Europa, brexit, politisk osäkerhet i Nordasien och Mellanöstern – bilmarknaden genomgår en kris 2020”.

Inte kul när Daimler redan har aviserat att 10 000 jobb ska väck, Volkswagen meddelat att 7 000 jobb ska bort och Ford och Audi ska bli 15 000 medarbetare färre, som Jonas Fröberg skrev i DN.

Inte blev det bättre av att Genèvesalongen blev snöpligt inställd, bara dagar innan det var tänkt att man skulle slå upp sina portar.

I synnerhet den italienska bilindustrin har drabbats hårt. I och med de chocker som coronaviruset innebär både på utbuds- och efterfrågesidan ser det nästintill säkert ut att den italienska ekonomin på nytt rör sig in i recession, skriver Oxford Economics i en analys och tillägger att stängda fabriker i Italien kan leda till samma brustna leveranskedjor som stängningarna i Kina redan lett till.

Så om det gick att skönja en ljusning i vintras ser det mörkare ut i dag. Det gäller inte minst här på hemmaplan. Enligt Teknikföretagen ökade BNP med ynka 1,2 procent i fjol, och då fick man ändå draghjälp av ett starkt uppsving för hushållens inköp av nya bilar inför nya skattehöjningar på bensin- och dieseldrivna bilar från januari i år. Vad viruset kommer att få för inverkan på det här året, det vågar man inte sia om ännu.

Det är som den amerikanska sajten Jalopnik uttryckte det: "Hoppas att det där irriterande viruset tröttnar på att ha ihjäl folk, så att de kan gå tillbaka till att köpa bilar."

Mer om: coronavirus | ekonomi | Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Nyhetsbrev

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Arkiv

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.58