23948sdkhjf

Bristande kunskap om partiklar från däck

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

En ny rapport sammanställer den kunskap som finns om mikroplastpartiklar som bildas av däck- och vägslitage. Av rapporten framgår att kunskapen är mycket begränsad.

Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har tillsammans med forskare från Chalmers tagit fram en rapport om vilka kunskaper vi egentligen har om de mikroplastpartiklar som bildas av däck- och vägslitage. Rapporten "Mikroplast från däck- och vägslitage – en kunskapssammanställning" är en del av det uppdrag regeringen gett VTI att under åren 2018–2020 ta fram och sprida kunskap om mikroplast från vägtrafiken.

Läs också: NTF vill riskutbilda tunga förare

Men det finns inte mycket kunskap att sprida. I den 142 sidor långa rapporten konstaterar man att "det finns inte tillräckligt med kunskap för att bedöma vilka miljö- och hälsoeffekter som exponeringen för nuvarande halter av mikroplaster i miljön medför".

Man har påvisat att däckslitagepartiklar finns i vägdamm, luft, vattendrag, dagvatten och i olika sediment, bland annat på den svenska västkusten, men "studierna är så få att det är omöjligt att veta vad som är normala, höga eller låga halter i olika media" och "studier om slitagepartiklar från vägmarkeringar och polymermodifierad bitumen (som finns i asfalt. Reds anm.) saknas i princip helt."

Några fastslagna sanningar bjuder i alla fall rapporten på. Bland annat säger man att en stor andel av däckslitagepartiklarna utgörs av relativt stora partiklar, större än 20 mikrometer, och bedöms därför huvudsakligen deponeras på eller nära vägen.

De få tester som har gjorts visar också att giftiga ämning lakas ut, men halterna som ger upphov till effekter på testorganismer varierar mycket både mellan olika däck och olika studier.

Läs också: Biogummi för däck lanseras 2021

Samtidigt uttalar sig Mikael Johannesson, forskningschef vid VTI, i det pressmeddelande man skickat ut i samband med rapportsläppet:

– Vi vet att utsläppen av däckslitagepartiklar är mycket stora, att de sannolikt bryts ner mycket långsamt i naturen och att de innehåller ämnen som kan skada levande organismer. Därför finns det skäl att begränsa både uppkomsten och spridningen av däckslitagepartiklar.

Det finns också sätt att begränsa däckslitaget, och därmed partikelutsläppen. Några av de viktigaste man nämner i rapporten är last, däcktryck, hjulinställningar, fordonshastighet, förarbeteende och vägbanans egenskaper. Samtidigt är dagvattenanläggningar och olika filtersystem effektiva och filtrerar bort 90–100 procent av mikroplastpartiklar större än 20 mikrometer. Men inga studier har genomförts specifikt för däck- eller vägslitagepartiklar.

Läs mer om rapporten i Däckspecial, en specialtidning om däck som medföljer i Motormagasinet nummer 21/2020.

Mer om: Chalmers | däck | miljö | rapport | VTI
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

It-bolag ger pandemi-rabatt

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Nyhetsbrev

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Arkiv
Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Se alla Företagens egna nyheter

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Sänd till en kollega

0.14