23948sdkhjf

Mopedbilar servas som andra bilar

| Av Torbjörn Lundgren | Tipsa redaktionen

Mopedbilar syns alltmer i trafiken. Precis som vanliga bilar behöver de regelbunden service och reparationer. Bergby Motorcenter både säljer och servar de små bilarna.

Bergby Motorcenter finns i en rätt ny anläggning alldeles bredvid E4 en dryg mil norr om Uppsala. Här säljer och servar Peter Holmberg och hans medarbetare mopedbilar, främst av det franska märket Ligier (ja du har rätt – samma företag som tävlade i Formel 1 i slutet av 1900-talet med förare som Stefan Johansson).

Läs också: Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Men nu spikar Ligier ihop branschens snofsigaste mopedbilar vilket går hem hos de så kallade ”kidsen”. I synnerhet de med hyfsat välbeställda föräldrar.

– Vi sålde runt 60 nya mopedbilar 2019 och 30 begagnade, säger Peter Holmberg, bördig från Bergby Gård, varifrån företaget fått sitt namn. Av de nya var 90 procent av märket Ligier. Resten var Microcar som är lite suvigare och rymligare.

En mopedbil skiljer sig inte mot en vanlig personbil när de ska ha service – tvärtom. För att garantin ska gälla (och bilen hålla sitt värde) ska moppebilen servas tämligen tätt.

– AZT Progresso-motorn ska in var 500 mil med byte av olja och oljefilter. Dessutom byts bränslefiltret och luftfiltret. En sådan service ligger på ungefär 3 800 kronor. Den direktinsprutade DCI-motorn ska in var 1 000:e mil eller en gång per år, vilket som inträffar först.

Läs också: Fortsatt hög skadestatistik för mopedbilar

För en oinvigd kan det verka rörigt med de olika motorerna men de ger i stort sett samma effekt och fart. DCI-motorn är tystare, i synnerhet på tomgång. DCI-motorn är en modernare konstruktion. Kostnadsmässigt är de i stort sett lika dyra att serva.

En mopedbil körs i snitt 1 000 – 1 500 mil per år. Kamrem och vattenpump byts efter 5 000 mil. Det är ett kit från fabriken.

– Bromsarna är viktiga att hålla koll på. De sitter rätt oskyddat och de måste hållas rena. Annars blir det dyrt längre fram, säger Peter Holmberg.

Precis som med en vanlig bil för man servicebok över en mopedbil. Serviceschemat måste följas, i alla fall de två år garantin gäller. Peter och hans medarbetare följer ofta bilarna även efter de har sålt dem.

– Sedan är det svårare att följa dem, säger han.

Det är alltså mest ungdomar som kör mopedbil. Föräldrarna vill att de ska kunna köra till skola, träning och kompisar för egen maskin. Ibland är det rent nödvändigt om de bor där det är tunt med kollektivtrafik. Många föräldrar vars barn åkt A-traktor har också ledsnat på att de hela tiden stoppas av ordningsmakten.

– Polisen är som hökar på A-traktorer. Är det något som är fel blir det problem. Där har vi sålt många bilar.– Vanligast är att de har dem tre år. De köper dem när de fyller 15 år och säljer dem vid 18 när det är dags för körkort. Vi förmedlar ofta när det är dags att sälja mopedbilen. Det är väldigt stor efterfrågan på begagnat.

Suget efter begagnade mopedbilar har en baksida. Det importeras många från utlandet och historiken är ofta oklar. Det gäller att se upp och noga granska det objekt som man tänker köpa.

– Bilar som är utdömda i Frankrike går till Polen där de repareras mycket dåligt. Så fort bågen är skadad ska bilen skrotas, enligt fabrikens direktiv. Vi har fått in tre bilar som lagats helt galet. På en var golvet reparerat med silvertejp och epoxi.

– Det här måste komma fram. Kunderna blir enormt lurade.

Peters verkstad reparerar även krockskador. Vanliga reparationer är byte av framskärm och bakstötfångare, det senare ligger i sakens natur då alla bilister inte alltid uppfattar triangeln bak som varnar för långsamtgående fordon. I verkstaden står just ett sådant fall. En Ligier som Fredrik Holmberg håller på att byta bakstötfångare på.

– Det blir en del jobb med sådant här. Stötfångaren består av sex delar, säger han. Men man får snart in vanan att laga dem.

Karossdelarna kommer färdiglackerade från fabriken. Enligt Peter beror det på att plasten är rätt speciell och lacken också. Det är svårt att få till rätt nyans. Fördelningen i Peter Holmbergs verkstad är i stort sett fifty-fifty mellan skadereparationer och vanlig service.

Mopedbilar är inte direkt billiga. En ny Ligier kostar från 144 900 kronor och den mest påkostade, JS50 Elegance+, går på 174 900 kronor. På marknaden finns dessutom märken som Aixam, Microcar, Chatenet och Casalini. Ligier är störst med drygt 50 procents marknadsandel i Sverige.Men andrahandsvärdet är bra, säger Peter Holmberg. Om man vårdar mopedbilen och ser till att servicen sköts får man tillbaka en hel del av sina pengar. Santander kör nu med privatleasing på prov. För det krävs att servicen sköts enligt schemat.

Regler Mopedbil

• För att få köra mopedbil krävs AM-körkort, samma som för EU-moped samt att du fyllt 15 år. AM-körkortet kräver utbildning på trafikskola.

• Högsta tillåtna motoreffekt är 6,0 kilowatt (8,2 hästkrafter), max vikt 425 kg. Max last 260 kg.

• Högsta tillåtna hastighet är 45 km/h.

• Mopedbilar får framföras på alla vägar utom motorväg, motortrafikled eller cykelbana

• Mopedbil är befriad från fordonsskatt och trängselskatt.

• Mopedbilar har utrymme för två personer och bagage.

• För mopedbil finns inget krav på vinterdäck, men det rekommenderas definitivt.

• Mopedbilar behöver inte genomgå årlig kontrollbesiktning.

• Mopedbilar ska vara registrerade och måste ha en bakre registreringsskylt samt triangeln för långsamtgående fordon.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Nyhetsbrev

Mekonomen utsatt för dataintrång

Arkiv

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Vroom: osäkert om nedgång i bilhandeln

Hur mycket påverkar coronaviruset den svenska bilmarknaden? Enligt bilstatistikföretaget Vroom är det för tidigt för att se hur nybilsförsäljningen drabbas. På begagnatsidan är nedgången oväntat liten.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Ford: Service utan mänsklig kontakt

Ford i Sverige börjar, tillsammans med sina återförsäljare, erbjuda en ny servicemöjlighet för sina verkstadskunder.

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

Hämta- och lämnaservice hos Mekonomen

Även Mekonomen har märkt av en ökad oro hos sina kunder sedan coronaviruset började sprida sig. Nu utökar de sin hämta- och lämnaservice till ytterligare 200 verkstäder.

NTF vill riskutbilda tunga förare

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Det framgår av en rapport från Trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Högst antal Godkänd bilverkstad från Mekonomen

Teknikföretagen vill se handlingsplan för ekonomin

Svensk industri och ekonomi behöver omgående en handlingsplan för återgång till det normala. Det uppger Teknikföretagens vd Klas Wåhlberg.

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

FKG: Mer än 100 underleverantörer planerar permittera

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Ett beslut väntar i Kiruna

Meca skriver avtal med Göteborgs Stad

Opus öppnar ny station i Malmö

Utan verkstad stannar landet

Se alla Företagens egna nyheter

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Vi levererar enligt plan och hälsar nya projekt välkomna.

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Utbildning och kompetens under coronakrisen

Webbutbildning hos Kia blev succé

Valvoline 5w30 och 5w30 Longlife Olja

Hyundai i30 Fastback N-Line (type PDEN) 06/’17

Lazer’s banbrytande adaptiva extraljusramp

Pollentider!

Motordag för verkstadskunder...

Däckhantering med Formac

Sänd till en kollega

0.11