23948sdkhjf

Mopedbilar servas som andra bilar

| Av Torbjörn Lundgren | Tipsa redaktionen

Mopedbilar syns alltmer i trafiken. Precis som vanliga bilar behöver de regelbunden service och reparationer. Bergby Motorcenter både säljer och servar de små bilarna.

Bergby Motorcenter finns i en rätt ny anläggning alldeles bredvid E4 en dryg mil norr om Uppsala. Här säljer och servar Peter Holmberg och hans medarbetare mopedbilar, främst av det franska märket Ligier (ja du har rätt – samma företag som tävlade i Formel 1 i slutet av 1900-talet med förare som Stefan Johansson).

Läs också: Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Men nu spikar Ligier ihop branschens snofsigaste mopedbilar vilket går hem hos de så kallade ”kidsen”. I synnerhet de med hyfsat välbeställda föräldrar.

– Vi sålde runt 60 nya mopedbilar 2019 och 30 begagnade, säger Peter Holmberg, bördig från Bergby Gård, varifrån företaget fått sitt namn. Av de nya var 90 procent av märket Ligier. Resten var Microcar som är lite suvigare och rymligare.

En mopedbil skiljer sig inte mot en vanlig personbil när de ska ha service – tvärtom. För att garantin ska gälla (och bilen hålla sitt värde) ska moppebilen servas tämligen tätt.

– AZT Progresso-motorn ska in var 500 mil med byte av olja och oljefilter. Dessutom byts bränslefiltret och luftfiltret. En sådan service ligger på ungefär 3 800 kronor. Den direktinsprutade DCI-motorn ska in var 1 000:e mil eller en gång per år, vilket som inträffar först.

Läs också: Fortsatt hög skadestatistik för mopedbilar

För en oinvigd kan det verka rörigt med de olika motorerna men de ger i stort sett samma effekt och fart. DCI-motorn är tystare, i synnerhet på tomgång. DCI-motorn är en modernare konstruktion. Kostnadsmässigt är de i stort sett lika dyra att serva.

En mopedbil körs i snitt 1 000 – 1 500 mil per år. Kamrem och vattenpump byts efter 5 000 mil. Det är ett kit från fabriken.

– Bromsarna är viktiga att hålla koll på. De sitter rätt oskyddat och de måste hållas rena. Annars blir det dyrt längre fram, säger Peter Holmberg.

Precis som med en vanlig bil för man servicebok över en mopedbil. Serviceschemat måste följas, i alla fall de två år garantin gäller. Peter och hans medarbetare följer ofta bilarna även efter de har sålt dem.

– Sedan är det svårare att följa dem, säger han.

Det är alltså mest ungdomar som kör mopedbil. Föräldrarna vill att de ska kunna köra till skola, träning och kompisar för egen maskin. Ibland är det rent nödvändigt om de bor där det är tunt med kollektivtrafik. Många föräldrar vars barn åkt A-traktor har också ledsnat på att de hela tiden stoppas av ordningsmakten.

– Polisen är som hökar på A-traktorer. Är det något som är fel blir det problem. Där har vi sålt många bilar.– Vanligast är att de har dem tre år. De köper dem när de fyller 15 år och säljer dem vid 18 när det är dags för körkort. Vi förmedlar ofta när det är dags att sälja mopedbilen. Det är väldigt stor efterfrågan på begagnat.

Suget efter begagnade mopedbilar har en baksida. Det importeras många från utlandet och historiken är ofta oklar. Det gäller att se upp och noga granska det objekt som man tänker köpa.

– Bilar som är utdömda i Frankrike går till Polen där de repareras mycket dåligt. Så fort bågen är skadad ska bilen skrotas, enligt fabrikens direktiv. Vi har fått in tre bilar som lagats helt galet. På en var golvet reparerat med silvertejp och epoxi.

– Det här måste komma fram. Kunderna blir enormt lurade.

Peters verkstad reparerar även krockskador. Vanliga reparationer är byte av framskärm och bakstötfångare, det senare ligger i sakens natur då alla bilister inte alltid uppfattar triangeln bak som varnar för långsamtgående fordon. I verkstaden står just ett sådant fall. En Ligier som Fredrik Holmberg håller på att byta bakstötfångare på.

– Det blir en del jobb med sådant här. Stötfångaren består av sex delar, säger han. Men man får snart in vanan att laga dem.

Karossdelarna kommer färdiglackerade från fabriken. Enligt Peter beror det på att plasten är rätt speciell och lacken också. Det är svårt att få till rätt nyans. Fördelningen i Peter Holmbergs verkstad är i stort sett fifty-fifty mellan skadereparationer och vanlig service.

Mopedbilar är inte direkt billiga. En ny Ligier kostar från 144 900 kronor och den mest påkostade, JS50 Elegance+, går på 174 900 kronor. På marknaden finns dessutom märken som Aixam, Microcar, Chatenet och Casalini. Ligier är störst med drygt 50 procents marknadsandel i Sverige.Men andrahandsvärdet är bra, säger Peter Holmberg. Om man vårdar mopedbilen och ser till att servicen sköts får man tillbaka en hel del av sina pengar. Santander kör nu med privatleasing på prov. För det krävs att servicen sköts enligt schemat.

Regler Mopedbil

• För att få köra mopedbil krävs AM-körkort, samma som för EU-moped samt att du fyllt 15 år. AM-körkortet kräver utbildning på trafikskola.

• Högsta tillåtna motoreffekt är 6,0 kilowatt (8,2 hästkrafter), max vikt 425 kg. Max last 260 kg.

• Högsta tillåtna hastighet är 45 km/h.

• Mopedbilar får framföras på alla vägar utom motorväg, motortrafikled eller cykelbana

• Mopedbil är befriad från fordonsskatt och trängselskatt.

• Mopedbilar har utrymme för två personer och bagage.

• För mopedbil finns inget krav på vinterdäck, men det rekommenderas definitivt.

• Mopedbilar behöver inte genomgå årlig kontrollbesiktning.

• Mopedbilar ska vara registrerade och måste ha en bakre registreringsskylt samt triangeln för långsamtgående fordon.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Nyhetsbrev

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Arkiv

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.109