23948sdkhjf

Mopedbilar servas som andra bilar

| Av Torbjörn Lundgren | Tipsa redaktionen

Mopedbilar syns alltmer i trafiken. Precis som vanliga bilar behöver de regelbunden service och reparationer. Bergby Motorcenter både säljer och servar de små bilarna.

Bergby Motorcenter finns i en rätt ny anläggning alldeles bredvid E4 en dryg mil norr om Uppsala. Här säljer och servar Peter Holmberg och hans medarbetare mopedbilar, främst av det franska märket Ligier (ja du har rätt – samma företag som tävlade i Formel 1 i slutet av 1900-talet med förare som Stefan Johansson).

Läs också: Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Men nu spikar Ligier ihop branschens snofsigaste mopedbilar vilket går hem hos de så kallade ”kidsen”. I synnerhet de med hyfsat välbeställda föräldrar.

– Vi sålde runt 60 nya mopedbilar 2019 och 30 begagnade, säger Peter Holmberg, bördig från Bergby Gård, varifrån företaget fått sitt namn. Av de nya var 90 procent av märket Ligier. Resten var Microcar som är lite suvigare och rymligare.

En mopedbil skiljer sig inte mot en vanlig personbil när de ska ha service – tvärtom. För att garantin ska gälla (och bilen hålla sitt värde) ska moppebilen servas tämligen tätt.

– AZT Progresso-motorn ska in var 500 mil med byte av olja och oljefilter. Dessutom byts bränslefiltret och luftfiltret. En sådan service ligger på ungefär 3 800 kronor. Den direktinsprutade DCI-motorn ska in var 1 000:e mil eller en gång per år, vilket som inträffar först.

Läs också: Fortsatt hög skadestatistik för mopedbilar

För en oinvigd kan det verka rörigt med de olika motorerna men de ger i stort sett samma effekt och fart. DCI-motorn är tystare, i synnerhet på tomgång. DCI-motorn är en modernare konstruktion. Kostnadsmässigt är de i stort sett lika dyra att serva.

En mopedbil körs i snitt 1 000 – 1 500 mil per år. Kamrem och vattenpump byts efter 5 000 mil. Det är ett kit från fabriken.

– Bromsarna är viktiga att hålla koll på. De sitter rätt oskyddat och de måste hållas rena. Annars blir det dyrt längre fram, säger Peter Holmberg.

Precis som med en vanlig bil för man servicebok över en mopedbil. Serviceschemat måste följas, i alla fall de två år garantin gäller. Peter och hans medarbetare följer ofta bilarna även efter de har sålt dem.

– Sedan är det svårare att följa dem, säger han.

Det är alltså mest ungdomar som kör mopedbil. Föräldrarna vill att de ska kunna köra till skola, träning och kompisar för egen maskin. Ibland är det rent nödvändigt om de bor där det är tunt med kollektivtrafik. Många föräldrar vars barn åkt A-traktor har också ledsnat på att de hela tiden stoppas av ordningsmakten.

– Polisen är som hökar på A-traktorer. Är det något som är fel blir det problem. Där har vi sålt många bilar.– Vanligast är att de har dem tre år. De köper dem när de fyller 15 år och säljer dem vid 18 när det är dags för körkort. Vi förmedlar ofta när det är dags att sälja mopedbilen. Det är väldigt stor efterfrågan på begagnat.

Suget efter begagnade mopedbilar har en baksida. Det importeras många från utlandet och historiken är ofta oklar. Det gäller att se upp och noga granska det objekt som man tänker köpa.

– Bilar som är utdömda i Frankrike går till Polen där de repareras mycket dåligt. Så fort bågen är skadad ska bilen skrotas, enligt fabrikens direktiv. Vi har fått in tre bilar som lagats helt galet. På en var golvet reparerat med silvertejp och epoxi.

– Det här måste komma fram. Kunderna blir enormt lurade.

Peters verkstad reparerar även krockskador. Vanliga reparationer är byte av framskärm och bakstötfångare, det senare ligger i sakens natur då alla bilister inte alltid uppfattar triangeln bak som varnar för långsamtgående fordon. I verkstaden står just ett sådant fall. En Ligier som Fredrik Holmberg håller på att byta bakstötfångare på.

– Det blir en del jobb med sådant här. Stötfångaren består av sex delar, säger han. Men man får snart in vanan att laga dem.

Karossdelarna kommer färdiglackerade från fabriken. Enligt Peter beror det på att plasten är rätt speciell och lacken också. Det är svårt att få till rätt nyans. Fördelningen i Peter Holmbergs verkstad är i stort sett fifty-fifty mellan skadereparationer och vanlig service.

Mopedbilar är inte direkt billiga. En ny Ligier kostar från 144 900 kronor och den mest påkostade, JS50 Elegance+, går på 174 900 kronor. På marknaden finns dessutom märken som Aixam, Microcar, Chatenet och Casalini. Ligier är störst med drygt 50 procents marknadsandel i Sverige.Men andrahandsvärdet är bra, säger Peter Holmberg. Om man vårdar mopedbilen och ser till att servicen sköts får man tillbaka en hel del av sina pengar. Santander kör nu med privatleasing på prov. För det krävs att servicen sköts enligt schemat.

Regler Mopedbil

• För att få köra mopedbil krävs AM-körkort, samma som för EU-moped samt att du fyllt 15 år. AM-körkortet kräver utbildning på trafikskola.

• Högsta tillåtna motoreffekt är 6,0 kilowatt (8,2 hästkrafter), max vikt 425 kg. Max last 260 kg.

• Högsta tillåtna hastighet är 45 km/h.

• Mopedbilar får framföras på alla vägar utom motorväg, motortrafikled eller cykelbana

• Mopedbil är befriad från fordonsskatt och trängselskatt.

• Mopedbilar har utrymme för två personer och bagage.

• För mopedbil finns inget krav på vinterdäck, men det rekommenderas definitivt.

• Mopedbilar behöver inte genomgå årlig kontrollbesiktning.

• Mopedbilar ska vara registrerade och måste ha en bakre registreringsskylt samt triangeln för långsamtgående fordon.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ford: Service utan mänsklig kontakt

Ford i Sverige börjar, tillsammans med sina återförsäljare, erbjuda en ny servicemöjlighet för sina verkstadskunder.

MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Hämta- och lämnaservice hos Mekonomen

Även Mekonomen har märkt av en ökad oro hos sina kunder sedan coronaviruset började sprida sig. Nu utökar de sin hämta- och lämnaservice till ytterligare 200 verkstäder.

NTF vill riskutbilda tunga förare

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Det framgår av en rapport från Trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Nyhetsbrev

Högst antal Godkänd bilverkstad från Mekonomen

Arkiv

Teknikföretagen vill se handlingsplan för ekonomin

Svensk industri och ekonomi behöver omgående en handlingsplan för återgång till det normala. Det uppger Teknikföretagens vd Klas Wåhlberg.

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

FKG: Mer än 100 underleverantörer planerar permittera

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Regeringen presenterar krispaket för småföretag

Nu presenterar regeringen ytterligare åtgärder för att mildra de ekonomiska konsekvenserna av virusutbrottet.

Inte fler klimatbonusbilar som exporteras

Klimatbonusbilar exporteras inte oftare än andra bilar. Det menar M Sverige som sammanställt en rapport baserat på en ny granskning av fordonsexporten de senaste åren. Ett helt motsatt resultat än från tidigare granskningar på samma område.

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Dubbdäcken får sitta på längre

Precis som branschorganisationerna MRF, SFVF och DRF begärt förlängs nu perioden för dubbdäcken. Det generella undantaget från reglerna gäller från 15 april till den 30 april.

Hjälp till verkstäder som kämpar mot konkurs

Försök att sänka de fasta kostnaderna, hitta nya försäljningsvägar och kanske rent av ta ut semester. Motorbranschens riksförbund (MRF) ger de små verkstäderna tips hur de kan göra för att försöka undvika konkurs.

Fortfarande gott om reservdelar för verkstäderna

Fordonsbranschen påverkas kraftigt av coronapandemin. Trots nedstängda fabriker hos underleverantörer finns ännu ingen större oro över reservdelsbrist bland verkstäder.

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Mopedbilar servas som andra bilar

Mopedbilar syns alltmer i trafiken. Precis som vanliga bilar behöver de regelbunden service och reparationer. Bergby Motorcenter både säljer och servar de små bilarna.

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Ett beslut väntar i Kiruna

Meca skriver avtal med Göteborgs Stad

Opus öppnar ny station i Malmö

Utan verkstad stannar landet

Biltema lanserar drive- in

Hundra Godkända bilverkstäder hos Autoexperten

Begär att förlänga dubbdäcksperioden

Morgan Plus Four: En helt ny gammal bil

Virusisolerade räddas av bildelningsapp

Ny hållbarhetsmärkning för däckmaterial

Se alla Företagens egna nyheter

Vi levererar enligt plan och hälsar nya projekt välkomna.

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Utbildning och kompetens under coronakrisen

Webbutbildning hos Kia blev succé

Valvoline 5w30 och 5w30 Longlife Olja

Hyundai i30 Fastback N-Line (type PDEN) 06/’17

Lazer’s banbrytande adaptiva extraljusramp

Pollentider!

Motordag för verkstadskunder...

Däckhantering med Formac

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | BMW F11 F07

Så jobbar du godkänt med AC-service

Kan extraljus användas som backljus?

100% Ekologisk Absorbent - ADSORBIUM95 - Nytt hos oss!

Starkt rustade för framtiden!

Angående rådande förhållanden pga. Covid-19

Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor i Kista

Audi E-Tron avtagbar dragkrok från GDW T60

G A Lindberg informarerar med anledning av COVID-19

Kvalitets luftbälgar till BMW X5 & X6

PPG-maskin revolutionerar färgblandningen hos Upplands Motor

Nyframtagna specialaxlar till sänkta Volvobilar!

NYHET! - ADSORBIUM95 - Ekologisk Absorbent - 100% ekologisk

CAB Plan Distansutbildning - prova kostnadsfritt i 3 veckor

Nu kan du följa din beställning!

Sänd till en kollega

0.093