23948sdkhjf

Inte fler klimatbonusbilar som exporteras

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Klimatbonusbilar exporteras inte oftare än andra bilar. Det menar M Sverige som sammanställt en rapport baserat på en ny granskning av fordonsexporten de senaste åren. Ett helt motsatt resultat än från tidigare granskningar på samma område.

I januari rapporterade Motormagasinet om att exporten av laddhybrider och elbilar ökat med 90 respektive 215 procent under 2018. Det här enligt myndigheten Trafikanalys som samtidigt hävdade att det finns ett starkt samband mellan den ökade exporten och klimatbonusen för miljöbilar. Enligt Trafikanalys var exporten för gasbilar så hög att det till och med innebar en nettominskning av gasbilar på svenska vägar, som föll till samma nivå som 2015. 

Läs också: M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

Nu kommer alltså M Sverige med nya och motstridiga uppgifter.

– Vi kan se att exporten under en jämförbar period ligger ganska jämnt, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige i ett pressmeddelande och meddelar att den ökande exporten snarare verkar bero på den svaga kronan. 

I debatten om den ökande exporten av klimatbonusbilar har bland annat utformningen av bonus malus kritiserats och skattesystemet anses vara en bidragande orsak till att så många klimatbonusbilar försvinner utomlands. Det här har särskilt kommunicerats från fordonsbranschen, som också efterfrågat ändringar inom ramen för bonus malus. I vintras varnade bland andra branschorganisationen MRF för att bonussystemet som är tänkt ska sänka koldioxidutsläppen riskerar att få motsatt effekt. 

– Det har i vissa fall legat ett egenintresse bakom uppgifter vi sett i media. Därför vill vi nyansera bilden av just fordonsexporten i den rapport som nu har sammanställts, hävdar Carl-Erik Stjernvall.

Läs också: Vi kör allt mindre bil

Enligt M Sveriges rapport exporteras ungefär 6 - 8 procent av bensin-, diesel-, laddhybrid- och elbilar jämfört med de som nyregistrerades under ett antal år. De konstaterar att exporten är relativt jämnt fördelad över de flesta fordons- och drivmedelstyperna, och samtidigt att de bilar som exporteras i snitt har sämre klimatprestanda än de bilar som blir kvar i landet.

– Rapporten bekräftar gasbilarnas utsatthet. Den stora exporten har gjort att beståndet av gasbilar har slutat öka. Det är ett problem för omställningen, säger Carl-Erik Stjernvall.

Enligt M Sverige skulle en åtgärd för att få fler klimatbonusbilar att stanna kvar i Sverige vara att skapa fler och bättre subventioner som stärker andrahandsvärdet och som gör bilen mer attraktiv även efter några år på nacken. Exempelvis diversifierade trängsel- och parkeringsavgifter på bilar med lägre klimatpåverkan även när de är mer eller mindre begagnade.

Utsläpp exporterade bilar, årsvis (utsläpp rullande vagnpark), gram CO2/km;

Läs också: M Sverige: slopa malus-skatten på HVO-dieselbilar

2015                177,6 (147,2)

2016                172,7 (141,0)

2017                165,5 (133,7)

2018                153,3 (131,9)

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Nyhetsbrev

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Arkiv

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.141