23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

| Av Torbjörn Lundgren | Tipsa redaktionen

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

Mazda CX-30 är ett av de senaste bidragen till den ständigt växande klassen av kompakta crossovers – en korsning mellan vanlig personbil och suv. Mazda har lyckats skohorna in den mellan suvarna CX-3 och CX-5 och där passar den riktigt bra.

Läs också: Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Det mest intressanta med CX-30 är motorn, Skyactiv X, men den behandlas utförligare i texten bredvid. Därmed kan vi gå in på resten, utifrån och in.

Skalet, även kallat exteriör, bär Mazdas formspråk ”Kodo” i sin senaste tolkning. Redan för flera år sedan pratade Mazdas designavdelning i Hiroshima om former från naturen, till exempel vågor. CX-30 har en S-formad böljande linje längs sidorna som ger ett särpräglat intryck och ändras beroende på från vilket håll man betraktar bilen. En mardröm för en bilplåtslagare men numer byter man plåtdelar i stället för att rikta dem.

Nosen är aggressiv med lite haj-look och rätt låg placering för en suv men från sidan har bilen en bra ”stance”, i mitt tycke.

Testbilen har en sober grå kulör (Machine Grey) och insidan matchar med toner i mörkbrunt (Rich Brown), svart och stolarna är klädda i gräddvitt skinn (Pure White). Båda mina barn, 16 och 24, gillade bilens utseende och framför allt inredningen. Normalt brukar de knappt notera vad de åker i.

Läs också: Mazda firar 100 år av finurlighet

Utrymmena fram är generösa, något mindre generösa i baksätet. Å andra sidan sitter de som förpassats dit 18 mm högre men midjelinjens höjd ger tyvärr en smula instängd känsla.

Instrument och reglage är i huvudsak vettigt utformade. Känslan och kvalitén i material är mixade men totalt sett är det godkänt, till och med med beröm. Instrumenttavlorna är lättlästa. Mittentavlan är digital och kan ändra utseende, men med märkligt få alternativ. Ratten har en massa knappar och funktioner som kräver lite tillvänjning – den är dessutom eluppvärmd. Skratta inte – det är en av de funktioner jag uppskattat mest när jag påbörjat min hemresa i en utkyld bil. Borde vara lagkrav.

Navigation, radio, handsfree och en del annat styrs via ett vred på mittkonsolen och resultatet visas på en tydlig 8,8-tumsskärm. Normala vridreglage för klimat och ljudvolym för enkel och snabb inställning utan att behöva ta blicken från trafiken ger Mazda pluspoäng liksom en bra head-up-display för de mest basala informationerna. Återigen – gärna lagkrav. Allt som underlättar fokus på omgivande trafik och den egna körningen bör premieras.

Vid start hör man knappt motorn från förarplats. Särskilt vid rangering i P-hus kan man tro att man kör en elbil eller laddhybrid. Det gör man inte men CX-30 är i all fall en mildhybrid. Systemet består av en remdriven kombinerad startmotor-generator och ett 24V litiumjonbatteri. Vid inbromsning och motorbromsning konverterar systemet den kinetiska energin och lagrar den i batteriet. En konverter omvandlar sedan elkraften så den passar bilens elektriska funktioner och sparar därmed bränsle (bensin).

I låga farter går det tyst och smidigt. Den 6-stegade automatlådan växlar omärkligt men man kan se att den gör det via varvräknaren. Känslan är inte olik den jag fått i amerikanska bilar – man faller in i en avslappnad men ändå koncentrerad stämning. Allt bara flyter på.

Till skillnad mot många andra tillverkare har inte Mazda valt vägen via mindre cylindervolym och överladdning (läs turbo). Skyactiv-fyran är på två liter (1 998 cm3), och ger tillräcklig kraft men utan några sensationer. Vill du jaga som en dåre på motorvägen är det fel bil.

Mazda brukar bygga bestämda chassin och CX-30 vansläktas inte. Den är solid som få men ”trippar lite lätt på tå”. Med det vill jag säga att den förmedlar mer kunskap om hur NCC lyckats med vägbeläggningen än jag egentligen vill veta.

Mazda har ett japanskt uttryck, Jinba Ittai, vilket betyder ungefär ”ryttare och häst i ett”. Det är en av märkets heligaste normer och används för att beskriva Mazda MX-5 – Miata. CX-30 är ingen MX-5 men ligger stadigt i svängarna. Märkets strävan efter skarpa vägegenskaper har historiskt sett lett till höga ljudnivåer. Vägbullret kryper gärna upp via hjulupphängningarna som en resonans i kupén. På vissa underlag märks det. På släta ytor är den i princip knäpptyst.

Bränsleekonomin är helt OK men det står mer om det i motorartikeln bredvid.

Sammantaget är det här en bil som är mycket trevlig att leva med. Inte för småbarnsfamiljen men för den teknikintresserade föraren, plus-medelålders, som uppskattar ett högre insteg, komfort och den kvalitet märket gjort sig känt för. Irriterande nog ser jag att jag just beskrivit mig själv.

FAKTA Mazda CX-30 Skyactiv X Cosmo
MOTOR: Rak tvärmonterad 4-cylindrig (bensin) med två överliggande kamaxlar. Fyra ventiler/cyl. Kompression 16,3:1. Volym 1 998 cm
3. Max effekt 180 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 224 Nm vid 3 000 varv/min.

FÖRBRUKNING WLTP: 6,5 l/100 km. Testförbrukning 6,4 l/100 km.

CO2: 146 g/km.
KRAFTÖVERFÖRING: 6-stegad automatisk växellåda, fyrhjulsdrift.
PRESTANDA: Acceleration 0–100 km/h: 9,2 s. Toppfart 204 km/h.
MÅTT: (cm) L/B/H 439,5/179,5/154,0. Axelavstånd 265,5 cm. Bagagevolym: 430 l.
TJÄNSTEVIKT: 1 631 kg

PRIS: Grundutförande 375 800 kronor, testbilens pris 383 300 kr.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

It-bolag ger pandemi-rabatt

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Nyhetsbrev

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Arkiv
Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Se alla Företagens egna nyheter

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Sänd till en kollega

0.109