23948sdkhjf

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

| Av Torbjörn Lundgren | Tipsa redaktionen

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

För att uppnå kompressionständning har Mazdas tekniker höjt kompressionen i Skyactiv X till 16,3:1. En bensinmotor ligger normalt runt 13,0:1. Mazda kallar tekniken Spark Controlled Compression Ignition, SPCCI, och innebär att motorns sömlöst kan skifta mellan konventionell gnisttändning och kompressionständ förbränning genom att ett tändstift triggar igång båda typerna av förbränning på olika sätt. Syftet är att minska bensinförbrukningen.

Läs också: PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

I SPCCI-läget skapar en delad insprutningsprocess separata zoner av bränsle-luftblandning inuti förbränningsrummet. Först sprutas en mycket mager bränsle-luftblandning in i förbränningsrummet under insugsfasen. Sedan sprutas atomiserat bränsle in direkt runt tändstiftet under kompressionsfasen och bildar där en rikare blandning. När tändstiftet gnistar antänds denna rikare blandning vilket höjer trycket i förbränningsrummet till en punkt då den magrare blandningen snabbt förbränns.

SPCCI tillåter motorn att arbeta på ett energieffektivt sätt en stor del av tiden och i stort sett vid dess hela register. Undantagen är vid kallstart, uppvärmningsfaser och under mycket hög belastning. Under sådana förhållanden skiftar motorn över till normalt arbetsläge och antänder en konventionell stoichiometrisk bränsle-luftblandning på 14.7:1.

Nyckelkomponenter i SPCCI-tekniken är ny design på kolvtopparna, ett insprutningssystem med ultrahögt tryck som bidrar till kompressionständning och en enhet som kan leverera stora mängder luft. De är kombinerade med en sensor inuti cylindrarna som kontrollerar hela förbränningsprocessen.

Skyactiv X kombinerar en bensinmotors varvvillighet med bränsleeffektiviteten, vridmomentet och responsen hos en dieselmotor. Förbättringarna sker främst vid lättare motorbelastning och ger lägre förbrukning och minskar utsläppen av CO2 och NOx.

Vid körning växlar motorn omärkligt mellan de två förbränningssätten. Möjligen går den lite hårdare än en vanlig bensinmotor men det är hårfint. Vår testförukning vid pendling med både stadstrafik och motorvägskörning hamnade på 6,4 l/100 km. Det får anses bra för en bil på 1 631 kg och fyrhjulsdrift och är på samma nivå som min privata tvåliters bil med turbodiesel. Skyactiv X har partikelfilter och en av motorns fördelar mot en diesel är förstås att de giftiga kväveoxiderna NOx minskas rejält.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ford: Service utan mänsklig kontakt

Ford i Sverige börjar, tillsammans med sina återförsäljare, erbjuda en ny servicemöjlighet för sina verkstadskunder.

MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Hämta- och lämnaservice hos Mekonomen

Även Mekonomen har märkt av en ökad oro hos sina kunder sedan coronaviruset började sprida sig. Nu utökar de sin hämta- och lämnaservice till ytterligare 200 verkstäder.

NTF vill riskutbilda tunga förare

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Det framgår av en rapport från Trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Nyhetsbrev

Högst antal Godkänd bilverkstad från Mekonomen

Arkiv

Teknikföretagen vill se handlingsplan för ekonomin

Svensk industri och ekonomi behöver omgående en handlingsplan för återgång till det normala. Det uppger Teknikföretagens vd Klas Wåhlberg.

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

FKG: Mer än 100 underleverantörer planerar permittera

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Regeringen presenterar krispaket för småföretag

Nu presenterar regeringen ytterligare åtgärder för att mildra de ekonomiska konsekvenserna av virusutbrottet.

Inte fler klimatbonusbilar som exporteras

Klimatbonusbilar exporteras inte oftare än andra bilar. Det menar M Sverige som sammanställt en rapport baserat på en ny granskning av fordonsexporten de senaste åren. Ett helt motsatt resultat än från tidigare granskningar på samma område.

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Dubbdäcken får sitta på längre

Precis som branschorganisationerna MRF, SFVF och DRF begärt förlängs nu perioden för dubbdäcken. Det generella undantaget från reglerna gäller från 15 april till den 30 april.

Hjälp till verkstäder som kämpar mot konkurs

Försök att sänka de fasta kostnaderna, hitta nya försäljningsvägar och kanske rent av ta ut semester. Motorbranschens riksförbund (MRF) ger de små verkstäderna tips hur de kan göra för att försöka undvika konkurs.

Fortfarande gott om reservdelar för verkstäderna

Fordonsbranschen påverkas kraftigt av coronapandemin. Trots nedstängda fabriker hos underleverantörer finns ännu ingen större oro över reservdelsbrist bland verkstäder.

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Mopedbilar servas som andra bilar

Mopedbilar syns alltmer i trafiken. Precis som vanliga bilar behöver de regelbunden service och reparationer. Bergby Motorcenter både säljer och servar de små bilarna.

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Ett beslut väntar i Kiruna

Meca skriver avtal med Göteborgs Stad

Opus öppnar ny station i Malmö

Utan verkstad stannar landet

Biltema lanserar drive- in

Hundra Godkända bilverkstäder hos Autoexperten

Begär att förlänga dubbdäcksperioden

Morgan Plus Four: En helt ny gammal bil

Virusisolerade räddas av bildelningsapp

Ny hållbarhetsmärkning för däckmaterial

Se alla Företagens egna nyheter

Vi levererar enligt plan och hälsar nya projekt välkomna.

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Utbildning och kompetens under coronakrisen

Webbutbildning hos Kia blev succé

Valvoline 5w30 och 5w30 Longlife Olja

Hyundai i30 Fastback N-Line (type PDEN) 06/’17

Lazer’s banbrytande adaptiva extraljusramp

Pollentider!

Motordag för verkstadskunder...

Däckhantering med Formac

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | BMW F11 F07

Så jobbar du godkänt med AC-service

Kan extraljus användas som backljus?

100% Ekologisk Absorbent - ADSORBIUM95 - Nytt hos oss!

Starkt rustade för framtiden!

Angående rådande förhållanden pga. Covid-19

Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor i Kista

Audi E-Tron avtagbar dragkrok från GDW T60

G A Lindberg informarerar med anledning av COVID-19

Kvalitets luftbälgar till BMW X5 & X6

PPG-maskin revolutionerar färgblandningen hos Upplands Motor

Nyframtagna specialaxlar till sänkta Volvobilar!

NYHET! - ADSORBIUM95 - Ekologisk Absorbent - 100% ekologisk

CAB Plan Distansutbildning - prova kostnadsfritt i 3 veckor

Nu kan du följa din beställning!

Sänd till en kollega

0.078