23948sdkhjf

Rapport: Så kan återvinningen ur bilar öka

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Mer material kan återvinnas från skrotade bilar. Men det kräver åtgärder, visar en ny rapport.

När Sveriges Radios Ekot granskade bilskrotar i höstas kom de fram till ett par för branschen bekymmersamma slutsatser: Dels att en försvinnande liten del av plasten i bilarna återvinns utan istället bränns upp och går under benämningen energiåtervinning. Dels att en restprodukt av återvinningen, ett grusliknande material kallat fines, används som deponitäckning och redovisas som materialåtervunnet.

Läs också: Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Det kan komma att ändras, enligt slutrapporten från ett Mistra-finansierat projekt som pågått under fyra år. Men för att sortera ut mer material ur bilarna krävs både ekonomiska incitament och lagkrav, visar resultatet från Mistra-projektet Explore.

– Både plast och metaller i elektronik kan återvinnas mer funktionellt. Om vi ska kunna ta vara på de här resurserna behöver bildemonteringen bli mer effektiv, säger Hanna Ljungkvist Nordin, projektledare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och en av författarna till rapporten.

Tillsammans med bland andra Stena Recycling, Chalmers, AB Volvo och Volvo Cars samt en lång rad andra aktörer från fordonsdemontering och återvinning har man undersökt vad som krävs för att öka återvinningsgraden från uttjänta bilar. Man har kommit fram till att det i dag saknas både ekonomiska och juridiska drivkrafter för att sortera ut mer plast och elektronik i skrotade bilar. En utökad återvinning kräver nya affärsmodeller och återvinningsmetoder.

– Det är för dyrt för demonteraren att sortera ut större mängder än vad man redan gör. Den eventuella vinst man gör på återvinningen äts upp av hantering och logistik, säger Hanna Ljungkvist Nordin.

Läs också: Antalet maskinskador varierar stort

Projektet pekar ut tydliga styrmedel och en justerad balans mellan demontering och fragmentering som möjliga vägar framåt. Mer maskinell demontering och lean-processer är konkreta exempel på lösningar, vilka i sig innebär stora investeringar som också måste löna sig.

En komponent som redan idag är relativt enkel att demontera och materialåtervinna är stötfångaren. Uppskattningsvis skulle 3 000 ton stötfångarplast per år kunna samlas in från demonterare och verkstäder, enligt studier i projektet.

– Det handlar inte om att demontera bilen till molekylnivå. Vi behöver både effektiv demontering och fortsatt fragmentering. Om vi på ett bra sätt kan avskilja vissa materialflöden innan fragmenteringen så blir det återvunna materialet renare och mer värdefullt, säger Hanna Ljungkvist Nordin.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Nyhetsbrev

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Arkiv

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Brutalt fall för biluthyrningen under våren

Plus

Skadesidan på väg mot kris

Lack- och skadeverkstäder drabbas hårdare än andra i krisen. Orsakerna till det är flera.

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

KGK arbetar vidare för en hållbar fordonsbransch

Volvo och Volvo slopar sina utdelningar

Både lastbilstillverkaren AB Volvo och personbilstillverkaren Volvo Cars stoppar sina aktieutdelningar.

Branschstandard ska öka kvaliteten på skadereparationer

De senaste årens undersökningar gjorda av Trafikförsäkringsföreningen (TFF) har visat att det finns stora kvalitetsbrister hos verkstäder som utför bilskadereparationer. Branschen arbetar idag aktivt med att ta fram tydliga och välfungerande system för både certifiering och kvalitetskontroll av skadeverkstäder.

M Sverige kritiska: färre kontroller av skadeverkstäder

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Enorma försäljningras i vissa länder

Teslas autopilot stannar bilen vid rött ljus och stopplikt

Se alla Företagens egna nyheter

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | BMW F11 & F07

HBA NYTT - ta del av Tips & nyheter!

Sänd till en kollega

0.172