23948sdkhjf

Nyckelkiosken förenklar för både kunder och verkstäder

För att skapa ett automatiserat flöde i sin kundmottagning och verkstad har Mercedez-Benz i Malmö pilottestat nyckelinlämning för kunder i en kiosk. Nyckelkiosken har tagits fram i ett samarbete mellan Mercedez-Benz, kioskleverantören Gordion och programvaruföretaget Fordonsdata.

I slutet av mars började Mercedez-Benz att testa den nya kiosklösningen på allvar och nu får ett fåtal kunder varje dag använda kiosken i stället för att besöka den traditionella kundmottagningen. Målet är att kiosken ska bli en självklarhet i framtiden och att kunder enkelt ska kunna lämna och hämta sin bil utan att behöva ta hjälp av personal.

Läs också: Ny vd på Mercedes-Benz Sverige och Danmark

De kunder som hittills har fått prova på den nya lösningen är kunder som har serviceavtal och som därför redan betalat för sin service.

När vi i nästa steg även tar betalt via kiosken, kommer alla att kunna lämna och hämta, förklarar Daniel Tengelin, specialist inom system och process på Mercedes-Benz Malmö, i ett pressmeddelande.

För närvarande finns två kiosker. En för personbilsinlämning och en för transportbilar. Transportbilskiosken står i en sluss, som gör att den kan vara tillgänglig på andra tider än ordinarie öppettider. Tanken är att detsamma ska gälla för personbilskiosken så att man kan hämta och lämna sin bil även när verkstaden inte är öppen. I dagsläget står den i bilhallen så att kunder ska kunna få stöttning av personal under tiden som de vänjer sig.

I kiosken kan kunden se sin order och acceptera priset för aktuell service. Genom att kunden godkänner sin order i kiosken blir det likställt med kundens signatur på ett papper. Innan nyckeln lämnas görs en körkortskontroll. Slutligen skrivs ett inlämningskvitto ut.

Kiosken tar emot kundens bilnyckel, den kollar att rätt kund har kommit in, att vi har rätt telefonnummer och på vilken parkeringsplats som bilen står. Den kollar direkt online med vårt affärssystem Kobra II, vilken order och vilket uppdrag inlämningen gäller, förklarar Daniel Tengelin.

När nyckel är inlämnad blir det synligt för verkstaden att bilen är på plats och när bilen är servad och klar skickas ett sms till kunden med en ny nyckelkod så att han eller hon kan plocka upp bilen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093