23948sdkhjf

Ledare #16: Hoppet om en normal framtid

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Så smått börjar samhällets funktioner fungera igen. Men tillbaka till det normala är det långt. Väldigt långt.

När Ford återstartar sin fabrik i Plymouth, Michigan, testar man om armband kan hjälpa personalen att hålla avståndet till varandra. Till att börja med delar man ut ett dussin armband som vibrerar om det kommer inom ett par meters avstånd från ett annat armband.

Läs också: Fler permitteringar på bilverkstäder

Tanken är förstås att förhindra vidare spridning av det dödliga coronaviruset och sjukdomen covid-19. Så tillsammans med åtgärder som värmekameror för att upptäcka feber och visir för ansiktet hoppas man kunna stävja smittan även i en fungerande fabrik med folk i.

Det kommer förstås inte vara lätt att få upp farten, varken hos Ford eller någon annanstans i världen. Inte minst gäller det tillgången på material; stora delar av leverantörskedjorna har brustit och vare sig man är en bilfabrik eller en verkstad är det svårt att göra sitt jobb när det inte går att få tag på rätt multirem eller mutter.

Sedan behöver man kunder också, förstås, och tillgången på den resursen varierar starkt. Några har fått väldigt mycket att göra i krisens kölvatten, men många har fått se sina penningströmmar torka upp.

Så vi hoppas att vi så snart som möjligt ska kunna gå tillbaka till världen som den var före pandemin. Men dit är det långt. Världshälsoorganisationen, WHO, listar ett antal punkter som måste vara tillgodosedda innan vi kan försöka börja lyfta restriktionerna och fungera som ett samhälle igen.

Läs också: Kvdbil: Corona kraschade exporten och utlöste prisras

Det handlar om att kontrollera smittvägar och testa misstänkta fall på bred front, så att man kan sätta dem och deras kontakter i karantän. Skyddsutrustning ska finnas i högriskmiljöer och på arbetsplatser måste man tillämpa social distansering, god handhygien och ”respiratorisk etikett”, alltså att hosta i armvecket, inte på kollegorna.

Handtvätt i all ära, någon kontroll över smittvägarna kommer vi inte att ha enligt WHO förrän antalet nya fall av covid-19 bara förekommer i sporadiska fall eller kluster av fall, från kända kontakter eller import från utlandet. Och från utlandet kommer vi att få nya fall, så länge smittan härjar i någon del av världen.

WHO skriver att hela samhällen måste förstå att normaliseringen innebär en stor förändring, att beteendeförebyggande åtgärder måste upprätthållas och att varje individ har en nyckelroll för att hålla smittan stången. Att vi sorglöst skulle kunna rulla tillbaka världen till hur den var för ett år sedan, det kommer inte att hända på länge än.

Men om ett armband kan hjälpa oss att stävja spridningen, då har vi ändå tagit ett steg på vägen. Det finns ljus i slutet av tunneln.

Mer om: coronakrisen | ledare | WHO
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Nyhetsbrev

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Arkiv

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Brutalt fall för biluthyrningen under våren

Plus

Skadesidan på väg mot kris

Lack- och skadeverkstäder drabbas hårdare än andra i krisen. Orsakerna till det är flera.

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

KGK arbetar vidare för en hållbar fordonsbransch

Volvo och Volvo slopar sina utdelningar

Både lastbilstillverkaren AB Volvo och personbilstillverkaren Volvo Cars stoppar sina aktieutdelningar.

Branschstandard ska öka kvaliteten på skadereparationer

De senaste årens undersökningar gjorda av Trafikförsäkringsföreningen (TFF) har visat att det finns stora kvalitetsbrister hos verkstäder som utför bilskadereparationer. Branschen arbetar idag aktivt med att ta fram tydliga och välfungerande system för både certifiering och kvalitetskontroll av skadeverkstäder.

M Sverige kritiska: färre kontroller av skadeverkstäder

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Enorma försäljningras i vissa länder

Teslas autopilot stannar bilen vid rött ljus och stopplikt

Se alla Företagens egna nyheter

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | BMW F11 & F07

HBA NYTT - ta del av Tips & nyheter!

Sänd till en kollega

0.111