23948sdkhjf

Tryck i verkstäderna trots coronatider

Med tassande steg tar sig fordonsbranschen tillbaka till ett någorlunda vaket tillstånd. På verkstäderna rullar kunderna in igen och humöret runt om i branschen stiger i takt med att vårsolen värmer allt mer.

Än är det kanske för tidigt att hoppa över några bäckar och ropa hej, men känslan är att framtidshoppet ökar på fler och fler verkstäder runtom i landet. Motormagasinet har checkat dagsformen med bland annat två av landets största verkstadskedjor.

Läs också: Ledare #29: En spark i baken

Jag talar med verkstäder varje dag och de flesta har faktiskt väldigt mycket att göra nu. Om det beror på att det är däckbytarsäsong vet jag inte men det känns hoppfullt, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på Motorbranschens Riksförbund.

Kanske är det däckbytarsäsongen som kom lägligt, kanske är det att många passar på att fixa det praktiska i hemmet när de behövt gå hem på karantän och permitteringar, och att det då blir lägligt att serva bilen. Hanna Bühlmann är chef för verkstadskonceptet Autoexperten och hon berättar att det just nu tickar på någorlunda som vanligt på deras verkstäder runt om i landet.

Det är klart att vi har blivit påverkade av coronaviruset, framförallt är det mer sjukfrånvaro än vanligt. På butiksnivå har det varit en del permitteringar. Men på en övergripande nivå ser vi inte någon direkt minskning i antalet jobb i våra verkstäder, även om det såklart kan förekomma på lokala håll. Skillnaden är snarare att kunderna bokar med kortare framförhållning än tidigare.

Carl-Johan Åström är vd för Mekonomen Group Sverige, i vilka verkstadskoncepten Mekonomen och Meca ingår. Även han vittnar om att det börjat stabiliseras.

Läs också: ”Sveriges lågkonjunktur är mycket djup och allvarlig”

Efterfrågan var något lägre initialt och vi har precis som många andra sett en tydlig nedgång, men steg för steg har efterfrågan ökat, säger han.

Både Autoexperten och Mekonomen har kunnat dra nytta av att de har stora lagermöjligheter vilket gjort att inga av bolagen drabbats av att fabriker stängt ned runt om i Europa. De har även varit tydliga i sin kommunikation till både anställda och kunder kring nya hygienrutiner.

Jag tror att det som hjälpt oss mest är att vi varit var ganska snabba att mobilisera. Vi tog tidigt fram riktlinjer och vi började samla lager. Det är såklart för tidigt att ropa hej ännu och vi kan inte veta om det kommer någon påverkan för oss längre fram, säger Hanna Bühlmann.

Även Mekonomen var snabba på fötterna som bland annat snabbt utökade sin hämta- och lämnaservice. Först kopplades tvåhundra verkstäder på denna tjänst och i dagsläget har antalet fördubblats till cirka fyrahundra verkstäder.

Förhoppningsvis har det hjälpt då tjänsten gjort det möjligt för bilägare som känner sig oroliga, eller som tillhör en riskgrupp, att ändå kunna serva sin bil, säger Carl-Johan Åström.

Fördelen för anslutna verkstäder är att vi som stort företag har möjlighet att snabbt anpassa oss till den nya situationen och på så sätt hjälpa dem att ta fram lösningar som annars hade krävt ganska mycket resurser och arbete från deras sida.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.156