23948sdkhjf

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

På personbilssidan har rankningslistan stuvats om rejält jämfört med förra årets generalagentsundersökning. I topp ligger Isuzu som förra året hamnade på en delad andraplats. Isuzu har förbättrat sitt index med hela 15 procent jämfört med förra året. Årets andraplacering knep i stället BMW och gjorde på så sätt ett rejält skutt upp från i fjol då biljätten hamnade på plats sjutton.

Läs också: BMW gör förlust andra kvartalet 2020

Subaro som förra året föll ner sju placeringar är tillbaka på prispallen igen och ligger nu trea. Och förra årets segrare, Mazda, är nere på en sjätteplats.

Jag tror att våra återförsäljare är glada över att vi har respekt för hur affären ser ut och att man på varje bil har en bra lönsamhet, säger Filip Frennby som är varumärkesdirektör på Isuzu i ett pressmeddelande.

BMW är som sagt årets raket och har förbättrat sitt index med närmare 37 procent.

Det här är resultatet av ett lagarbete. Jag vill tacka våra återförsäljare som lägger mycket tid tillsammans med oss för att förbättra vårt partnerskap och vår gemensamma prestation, säger Emmanuel Bret, vd för BMW Sverige.

Läs också: BMW presenterar målsättning för 2030

På tunga sidan är det Mercedes LB som stabilt står kvar som segare för tredje året i rad.

Det betyder mycket för mig att vi hamnar högt upp i GA-enkäten eftersom vi vill ge våra partners de bästa förutsättningarna så att de kan ge bästa servicen till våra slutkunder, säger Jens Tittel, vd för Mercedes-Benz Trucks Sweden.

I år är det Scania som tar hem andraplaceringen och Volvo hamnar trea. Genom GA-enkätens historia har dessa två växlat placeringar. I år gjorde Scania ett ryck och passerade Volvo med god marginal. Men än så länge ohotad etta är som sagt Mercedes tunga lastbilar, även om märket tappat lite i index.

Jag är glad att vi har gått framåt i enkäten och att vi har löst reservdelstillgången, säger David Källsäter, vd Scania Sverige.

Läs också: BMW i stort samarbete med svenska Northvolt

Klaus Silfvenius är bilhandelsansvarig och enkätgeneral på MRF. Enligt hans analys av årets resultat är återförsäljarnas åsikter om generalagenterna mycket varierande. De som har värderats bäst har fått mycket höga betyg medan de som värderas lägst i stället har fått riktigt låga betyg.

”Det krävs högre medelvärde för att behålla sin position i år. Detta exemplifieras tydligast av föregående års vinnare på personbilssidan, Mazda, som i år har i princip samma medelvärde på svaren och trots det tappar ledningen och placerar sig på en sjätte plats. Det vill säga fem märken har i år högre medelvärde än vad Mazda hade som segrare förra året”, skriver Klaus Silfvenius i sin analys.

Han uppmärksammar även BMW:s fantastiska prestation som måste inneburit avgörande förändringar i samarbetet med sina återförsäljare.

I sin analys på lastbilssidan ser Klaus Silfvenius att återförsäljarnas betyg av sina generalagenter försämrats. Medelsvaren i enkäten för tunga lastbilar backar med 2,5 procent där två av spelarna – Volvo och Mercedes – har tydligt sämre resultat.

Läs också: Volvochefen – så bra behöver elbilars räckvidd vara

”Det verkar i alla fall vara tydligt att Scania med kraft har tagit tag i sina problemområden och rättat till dessa och då får respons från sina återförsäljare med ett högre betyg”, skriver Klaus Silfvenius.

För både Volvo och Mercedes del har de frågor som tidigare varit deras främsta styrkor, det vill säga områden med höga betyg och stor påverkan på resultatet generellt tappat i värdering. Klaus Silfvenius anser att båda dessa spelare behöver göra en noggrann analys.

”Att ett område där man haft starka värden nedvärderas beror inte sällan på en generellt försämrad relation och då behöver orsaken till den försämrade relationen sökas istället för att den enskilda frågan analyseras.”

Som avslut poängterar MRF:s bilhandelsansvarig att årets enkät, precis som tidigare år, visar på att ett gott samarbete föder lönsamhet i längden. Han ser det även som extra glädjande att samarbetet mellan merparten av generalagenterna och deras återförsäljare varit så goda i dessa pandemitider.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.141