23948sdkhjf

Coronakrisen påverkar drivmedelsförsäljningen

Senaste månaderna har sett en nedgång i försäljningen. Men andra europeiska länder är hårdare drabbade.

Den pågående coronapandemin har påverkat drivmedelsbranschen hårt. Tidigt under coronakrisen fick ett bråk mellan Saudiarabien och Ryssland priserna att sjunka och vid ett tillfälle handlades råolja till negativa priser.

Läs också: September såg kraftig rekyl i nyregistreringarna

Det kan ha varit en delanledning till att försäljningen av drivmedel i Sverige såg en mycket måttlig minskning under mars, trots tilltagande restriktioner i pandemins fotspår. Branschorganisationen Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (SPBI) rapporterade då att man började se en vikande försäljning.

Nedgången befästes i april, då bensinförsäljningen tappade 16 procent och dieselförsäljningen 5 procent. Att försäljningen av bensin minskade mer än diesel tolkade SPBI som att privatbilismen påverkats betydligt mer än övrig trafik. Däremot var nedgången inte lika stor som i andra europeiska länder, där försäljningsvolymerna minskade med 20–70 procent.

Nu har preliminära siffror för maj kommit in och de visar på att både bensin- och dieselförsäljningen gått ned med åtta procent, jämfört med samma månad i fjol.

– Under ett normalt år ökar försäljningen av drivmedel under sommarmånaderna maj-augusti. ”Driving-season” är en global företeelse där ökad mobilitet under perioden återspeglas i ökad försäljning. Hur det utvecklas i år beror bland annat på hur stor påverkan covid-19 får på resandet i sommar och Folkhälsomyndighetens reserestriktioner, säger Johan G. Andersson, vd för SPBI i ett uttalande.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094