23948sdkhjf

Ledare #11: Storbråk i sandlådan

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

I coronavirusets spår gick oljekonsumtionen ned. Då gick Saudiarabien rakt ut i öknen och öppande sina oljekranar för fullt.

När den asiatiska råvarumarknaden öppnade för veckan den 9 mars tog det bara några sekunder. Terminskontraktet för ett fat brentolja rasade med 30 procent på ett ögonblick, det största fallet sedan den amerikanska invasionen av Irak 1991.

Läs också: Ford: Service utan mänsklig kontakt

Och världens börser föll som ett korthus. Investerare flydde i panik, sålde sina tillgångar och satte in sina pengar i obligationer och japanska yen (av någon anledning). John Lekas, vd på kanadensiska Leader Capital, sade till Reuters att "vi befinner oss i en armageddon-situation".

Bakom hela debaclet låg naturligtvis coronaviruset. När Kina stängde ner verksamheten sjönk också den globala oljekonsumtionen och det gjorde de oljeproducerande länderna nervösa. Opec, med Saudiarabien i spetsen, skulle sätta sig ned med Ryssland och förhandla om nya produktionsbegränsningar efter att det nuvarande avtalet går ut i slutet av mars. Eftersom världen gick på halvfart föreslog Saudiarabien att minska produktionen ytterligare från nuvarande nivåer, allt för att hålla priserna uppe.

Men Ryssland sade nej och då fick Saudiarabien spel. Utan att släppa blicken från ryssarna gick de rakt ut i öknen och öppnade oljekranarna för fullt, till synes bara för att reta den ryska björnen. Och vips kunde svenska bilister tanka bensin för 14,58 kronor litern. "Saudiarabien tillämpar brända jordens taktik för att hantera problemet med den kroniska överproduktionen", sade Again Capitals John Kilduff till CNBC. "Olja för 20 dollar kommer under 2020", skrev Dragoman Ventures vd Ali Khedery på Twitter.

Kanske är det bara början på en långsiktig trend. Financial Times skriver i en analys att brottningsmatchen mellan Saudiarabien och Ryssland bara är en förhandsvisning på en era där efterfrågan på olja kollapsar, i takt med att de förnyelsebara bränslena ersätter de fossila.

Läs också: MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Inte syns något snabbt slut på Saudiarabiens försök att pressa sina rivaler heller. Bloombergs oljestrateg Julian Lee skriver att "kungariket känner helt klart att de måste visa att de är en kraft att räkna med – oavsett kostnad."

Å andra sidan studsade oljepriset tillbaka redan dagen efter det brutala raset. Kanske spelade det roll att USA:s president Donald Trump gick ut och lovade skattelättnader för att stävja de ekonomiska effekterna av coronaviruset.

Oavsett vilket är världens marknader skakiga, rädda för coronavirusets effekter och chockade över bråket mellan oljevärldens jättar. "Marknaden är som en torktumlare", sade SEB:s chefsekonom Robert Bergqvist till TT.

De kanske är läge att se om sitt hus, för hur konjunkturen och ekonomin ser ut i morgon tycks ingen kunna svara på.

Mer om: coronavirus | ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ford: Service utan mänsklig kontakt

Ford i Sverige börjar, tillsammans med sina återförsäljare, erbjuda en ny servicemöjlighet för sina verkstadskunder.

MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Hämta- och lämnaservice hos Mekonomen

Även Mekonomen har märkt av en ökad oro hos sina kunder sedan coronaviruset började sprida sig. Nu utökar de sin hämta- och lämnaservice till ytterligare 200 verkstäder.

NTF vill riskutbilda tunga förare

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Det framgår av en rapport från Trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Nyhetsbrev

Högst antal Godkänd bilverkstad från Mekonomen

Arkiv

Teknikföretagen vill se handlingsplan för ekonomin

Svensk industri och ekonomi behöver omgående en handlingsplan för återgång till det normala. Det uppger Teknikföretagens vd Klas Wåhlberg.

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

FKG: Mer än 100 underleverantörer planerar permittera

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Regeringen presenterar krispaket för småföretag

Nu presenterar regeringen ytterligare åtgärder för att mildra de ekonomiska konsekvenserna av virusutbrottet.

Inte fler klimatbonusbilar som exporteras

Klimatbonusbilar exporteras inte oftare än andra bilar. Det menar M Sverige som sammanställt en rapport baserat på en ny granskning av fordonsexporten de senaste åren. Ett helt motsatt resultat än från tidigare granskningar på samma område.

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Dubbdäcken får sitta på längre

Precis som branschorganisationerna MRF, SFVF och DRF begärt förlängs nu perioden för dubbdäcken. Det generella undantaget från reglerna gäller från 15 april till den 30 april.

Hjälp till verkstäder som kämpar mot konkurs

Försök att sänka de fasta kostnaderna, hitta nya försäljningsvägar och kanske rent av ta ut semester. Motorbranschens riksförbund (MRF) ger de små verkstäderna tips hur de kan göra för att försöka undvika konkurs.

Fortfarande gott om reservdelar för verkstäderna

Fordonsbranschen påverkas kraftigt av coronapandemin. Trots nedstängda fabriker hos underleverantörer finns ännu ingen större oro över reservdelsbrist bland verkstäder.

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Mopedbilar servas som andra bilar

Mopedbilar syns alltmer i trafiken. Precis som vanliga bilar behöver de regelbunden service och reparationer. Bergby Motorcenter både säljer och servar de små bilarna.

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Ett beslut väntar i Kiruna

Meca skriver avtal med Göteborgs Stad

Opus öppnar ny station i Malmö

Utan verkstad stannar landet

Biltema lanserar drive- in

Hundra Godkända bilverkstäder hos Autoexperten

Begär att förlänga dubbdäcksperioden

Morgan Plus Four: En helt ny gammal bil

Virusisolerade räddas av bildelningsapp

Ny hållbarhetsmärkning för däckmaterial

Se alla Företagens egna nyheter

Vi levererar enligt plan och hälsar nya projekt välkomna.

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Utbildning och kompetens under coronakrisen

Webbutbildning hos Kia blev succé

Valvoline 5w30 och 5w30 Longlife Olja

Hyundai i30 Fastback N-Line (type PDEN) 06/’17

Lazer’s banbrytande adaptiva extraljusramp

Pollentider!

Motordag för verkstadskunder...

Däckhantering med Formac

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | BMW F11 F07

Så jobbar du godkänt med AC-service

Kan extraljus användas som backljus?

100% Ekologisk Absorbent - ADSORBIUM95 - Nytt hos oss!

Starkt rustade för framtiden!

Angående rådande förhållanden pga. Covid-19

Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor i Kista

Audi E-Tron avtagbar dragkrok från GDW T60

G A Lindberg informarerar med anledning av COVID-19

Kvalitets luftbälgar till BMW X5 & X6

PPG-maskin revolutionerar färgblandningen hos Upplands Motor

Nyframtagna specialaxlar till sänkta Volvobilar!

NYHET! - ADSORBIUM95 - Ekologisk Absorbent - 100% ekologisk

CAB Plan Distansutbildning - prova kostnadsfritt i 3 veckor

Nu kan du följa din beställning!

Sänd till en kollega

0.109