23948sdkhjf

Ledare #30: Världens minsta metropol

Stockholm vill gärna vara en storstad. På ett plan har man lyckats, nämligen vad gäller belastningen av infrastrukturen.

Runt om i världen är det bilen man väljer när man återigen ska ta sig ut i samhället, när restriktioner lättar och folk ska tillbaka till sina arbeten. Data som samlas in av olika appar visar att biltrafiken är minst lika tät på många håll som den var innan pandemin.

Nu har också Telefonaktiebolaget LM Ericsson (jo, det är faktiskt fortfarande deras riktiga namn) undersökt förändringar i pendlings- och rörelsemönster till följd av covid-19 i sin senaste Consumerlab-rapport. Författarna till rapporten har genomfört online- och djupintervjuer med konsumenter och experter och följt trafikflödena i 16 världsstäder, däribland Seoul, Shanghai, Singapore, Sydney och Stockholm.

Och Stockholm sticker ut. På många håll tror man att användningen av privata bilar kommer att minska, medan stockholmare ”förväntar sig en ökning av användningen av personliga transportsätt”.

Samtidigt har pendlare i Stockholm en mer negativ bild av stadens infrastruktur än det globala genomsnittet och över 40 procent hävdar att den blir mer ansträngd varje år. Det är färre än i Bangkok, men fler än det globala genomsnittet.

Då ska man komma ihåg att Bangkok har närmare 15 miljoner invånare i hela storstadsområdet, sex gånger så många som Storstockholm. Vi har alltså i vår lilla huvudstad lyckats korka igen trafikflödena på samma sätt som världsmetropolerna.

I stället är det i städer som Delhi, Los Angeles och Shanghai, där majoriteten av pendlarna använder privata fordon, som man också är mest tillfreds med sina resor till och från jobbet.

Detta borde vara en väckarklocka. Människor och medborgare behöver kunna förflytta sig. Man behöver komma till jobbet, förskolan, matbutiken och frisören. En fungerande och välplanerad kollektivtrafik är naturligtvis instrumentell för att få en storstad att pulsera, men det löser inte alla problem. Infrastrukturen ska inte sätta käppar i hjulen för den personliga mobiliteten, för kollektivtrafiken löser inte alla transportproblem.

Särskilt viktigt blir det när vi drabbas av världsomvälvande händelser som den pågående pandemin. Arbetsgivare uppmanar sina anställda att undvika kollektivtrafiken och ta sig till sina arbeten på annat sätt, för att undvika smittorisken som följer på trängseln bak i bussen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.062