23948sdkhjf

Ledare #1: Förändrade körmönster kräver ny trafiksyn

Investeringsmiljarderna har hittills gått till kollektivtrafiken. Pandemin kan komma att kräva ett nytt synsätt.

För exakt ett år sedan satt alla självutnämnda experter – undertecknad inkluderad – och försökte gissa sig till vad 2020 skulle föra med sig. Sedan kom coronapandemin. Allt ställdes på ända.

Inte minst har pandemin brutit invanda resmönster. Under det gångna året har mer än hälften av svenskarna ändrat sina körvanor, dels för att vi arbetar hemma i större utsträckning, dels för att vi undviker virusträngseln i kollektivtrafiken. För vem vill få en coronanysning i nacken?

Vad som är intressant – och här kommer min gissning för vad 2021 kommer att föra med sig – är att våra ändrade körmönster lär bli bestående. Enligt en undersökning utförd av Novus på uppdrag av Carpay och Volvofinans Bank tror sex av tio svenskar att de kommer att behålla sina förändrade beteenden under nästa år.

Det har satt sina spår. Världen över har folk valt bilen framför bussen och priserna på begagnade bilar har rusat i höjden. För nya bilar, det vågar man inte köpa med de osäkra framtidsutsikter som råder. Dessutom har ju bilfabrikerna stått till från tid till annan, så utbudet har tidvis varit skralt.

Störst är efterfrågan på de äldsta och billigaste bilarna, bilar som är äldre än 15 år. I länder som Belgien, Italien och Nederländerna har internetsökningarna på äldre bilar rusat efter sommaren. Det visar en undersökning som Reuters låtit genomföra.

Samtidigt visar siffrorna en rejäl nedgång för kollektivtrafiken i hela Europa, något som fått tåg- och bussföretagen att gå på knäna och bland andra Tyskland och Frankrike har tvingats ge resebolagen ekonomiskt stöd. I Sverige beslutade regeringen i våras om en tillfällig riktad kompensation om tre miljarder kronor till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna.

Men se det räcker inte. Svensk Kollektivtrafik vill ha flera miljarder till.

Frågan är om det skulle vara väl investerade pengar. När bedömningar görs att resemönstrens förändring är bestående betyder det att infrastrukturen behöver anpassas efter den nya verkligheten. Det betyder att vi behöver investera i att förenkla människors vardag och med den nya kartan i hand betyder det att vi behöver investera i vägtrafiken, för att göra den smidigare, säkrare och mer miljövänlig, snarare än att kasta pengar på en redan tungt subventionerad kollektivtrafik.

För det kommer att dröja länge innan folk i allmänhet kan tänka sig att trängas på bussen igen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111