23948sdkhjf

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Visst kommer bilvärlden att se annorlunda om ett decennium. Men kanske är förändringen störst där vi minst anar det.

Plötsligt har vi klivit rakt in i framtiden och skriver 2020. Under det senaste årtiondet har vi hunnit med eurokrisen, arabiska våren och upptäckten av Higgspartikeln. I bilbranschen har privatleasing blivit en självklarhet, dieselmotorn fått skurkstatus och din tjänstebil går att ladda med sladd, i stället för att tanka med E85 som för tio år sedan.

Läs också: Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Så vad kommer att hända under det kommande decenniet? Många förståsigpåare säger att hela bilindustrin genomgår en omvälvande förändring och att morgondagens bilar kommer att vara uppkopplade, självkörande, delat ägda och elektrifierade.

Branschorganisationen Bil Sweden förutspådde nyligen tillsammans med regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige att 80 procent av alla nya bilar är laddbara 2030 – och att de rena elbilarna kommer att gå om laddhybriderna i försäljning redan 2025.

Den spådomen är inte särskilt vågad. Elektrifieringen har stöd från politiskt håll såväl som från industrin världen över, från Kina till USA.

Och de som inte kör på el, de kommer att tanka biobränslen som HVO och butanol för de fossila bränslena lär bli beskattade till döds.

Läs också: Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Att bilarna kommer att vara uppkopplade är inte heller någon vild gissning. När den verkliga informationsmotorvägen 5G rullas ut kommer makalösa datamängder att kunna flöda fritt i etern och det kan utnyttjas till allt från aktuell trafikinformation till ständiga uppdateringar over the air.

Men det är inte lika självklart att vi kommer att dela ägandet av våra bilar. Bilpooler och delningstjänster poppar upp och försvinner och flera stora satsningar har kollapsat när kundunderlaget sviktat.

Kanske blir det mer självklart att man inte ska äga sin bil när man inte längre behöver köra den själv. Framtidens bil kallar man på i sin mobil. Sedan åker man dit man ska innan man lämnar över den till nästa passagerare. Som en slags taxi alltså, fast utan chaufför. Bilarna, de ägs av stora fleetoperatörer.

Men fullt självkörande bilar, som tar dig från dörr till dörr i regn och mörker utan att köra över några cyklister på vägen, det är det numera få som tror att de kommer att finnas ens om tio år. Så bilarna må vara eldrivna och uppkopplade, men vi kommer fortfarande behöva köra dem själva – åtminstone ibland.

Läs också: Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Kanske kommer den största skillnaden att vara på verkstäderna, när Godkänd Bilverkstad slagit igenom på allvar – eller ersatts av en lagstadgad ackreditering av Swedac. Och de som jobbar där, de kommer att behöva certifikat för att komma åt all information i OBD-uttaget och det kommer att kräva regelbunden vandelsprövning.

Förhoppningsvis kan det betyda att bilverkstadssektorn kommer att tvätta bort alla fläckar från sitt rykte och faktiskt bli en bransch med riktigt gott renommé. Men samtidigt kan det också innebära att de enda som blir kvar, det är de stora aktörerna: generalagenter och verkstadskedjor som har egna administrationsavdelningar som kan hantera alla certifieringar och regleringar.

Och de små, fristående och oberoende verkstäderna – meken på hörnet – de kommer att föra en tynande tillvaro år 2030.

Mer om: Bil Sweden | Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Nyhetsbrev

Svensk biltvätt blir dansk

Arkiv

Tatuera in företagslogga och få fyra fälgar

Plus

Pininfarina – 90 år av skönhet och funktion

Den 22 maj fyllde företaget Pininfarina 90 år. Det var det datum då Battista ”Pinin” Farina startade sitt eget Carozzeria Pinin Farina på 107 Corso Trapani i Turin.

Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Volvo återkallar 2,1 miljoner bilar

Volvo Cars återkallar drygt 2,1 miljoner äldre bilar över hela världen. I Sverige påverkas över fyrahundratusen bilägare.

Volvo och Waymo ska utveckla självkörande bilar

Volvo ökar samarbetet med Google och Waymo blir en partner i utvecklingen av autonom teknik.

Bentley släpper möbelkollektion

Ny Godkänd bilverkstad i Kumla

Ingen bilsalong i Genève nästa år – eventet säljs

Bilutställningen i Genève skjuts upp till 2022.

Toyota återkallar 20 000 personbilar i Sverige

Ett fel har upptäckts på Toyotas bilmodeller Prius och Auris hybrid och 19 808 personbilar återkallas.

Hur farliga är avgaserna från biogasbilar?

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Så mycket ökade Blockets bilförsäljning under maj

Sveriges första fartsyndare

Bottenplacering för Tesla i kvalitetsundersökning

Dodge och Kia har bäst övergripande kvalitet. Tesla testas för första gången och hamnar längst ned på listan.

USA:s mest sålda bil byter skepnad

Fords mestsäljande pickup växlar generation.

Ford väljer Defas laddlösningar

Jaguar återintroducerar klassiskt motorblock

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Transportföretagens yrkesprov klara

Underleverantör varslar 80 anställda

Mekonomen-delägaren ger positiv vinstvarning

Se alla Företagens egna nyheter

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Yallotrade önskar Er alla en Glad Midsommar!

Har du Sveriges bästa garage?

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Dodge RAM

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Glad midsommar!

Länsbästa eleverna i yrkesprovet utsedda!

Sänd till en kollega

0.125