23948sdkhjf

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Visst kommer bilvärlden att se annorlunda om ett decennium. Men kanske är förändringen störst där vi minst anar det.

Plötsligt har vi klivit rakt in i framtiden och skriver 2020. Under det senaste årtiondet har vi hunnit med eurokrisen, arabiska våren och upptäckten av Higgspartikeln. I bilbranschen har privatleasing blivit en självklarhet, dieselmotorn fått skurkstatus och din tjänstebil går att ladda med sladd, i stället för att tanka med E85 som för tio år sedan.

Läs också: Ledare #2: Flykten från hönsgården

Så vad kommer att hända under det kommande decenniet? Många förståsigpåare säger att hela bilindustrin genomgår en omvälvande förändring och att morgondagens bilar kommer att vara uppkopplade, självkörande, delat ägda och elektrifierade.

Branschorganisationen Bil Sweden förutspådde nyligen tillsammans med regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige att 80 procent av alla nya bilar är laddbara 2030 – och att de rena elbilarna kommer att gå om laddhybriderna i försäljning redan 2025.

Den spådomen är inte särskilt vågad. Elektrifieringen har stöd från politiskt håll såväl som från industrin världen över, från Kina till USA.

Och de som inte kör på el, de kommer att tanka biobränslen som HVO och butanol för de fossila bränslena lär bli beskattade till döds.

Läs också: Branschstandard för hantering av elfordon

Att bilarna kommer att vara uppkopplade är inte heller någon vild gissning. När den verkliga informationsmotorvägen 5G rullas ut kommer makalösa datamängder att kunna flöda fritt i etern och det kan utnyttjas till allt från aktuell trafikinformation till ständiga uppdateringar over the air.

Men det är inte lika självklart att vi kommer att dela ägandet av våra bilar. Bilpooler och delningstjänster poppar upp och försvinner och flera stora satsningar har kollapsat när kundunderlaget sviktat.

Kanske blir det mer självklart att man inte ska äga sin bil när man inte längre behöver köra den själv. Framtidens bil kallar man på i sin mobil. Sedan åker man dit man ska innan man lämnar över den till nästa passagerare. Som en slags taxi alltså, fast utan chaufför. Bilarna, de ägs av stora fleetoperatörer.

Men fullt självkörande bilar, som tar dig från dörr till dörr i regn och mörker utan att köra över några cyklister på vägen, det är det numera få som tror att de kommer att finnas ens om tio år. Så bilarna må vara eldrivna och uppkopplade, men vi kommer fortfarande behöva köra dem själva – åtminstone ibland.

Läs också: Bil Sweden: Fordonsförsäljningen slog rekord 2019

Kanske kommer den största skillnaden att vara på verkstäderna, när Godkänd Bilverkstad slagit igenom på allvar – eller ersatts av en lagstadgad ackreditering av Swedac. Och de som jobbar där, de kommer att behöva certifikat för att komma åt all information i OBD-uttaget och det kommer att kräva regelbunden vandelsprövning.

Förhoppningsvis kan det betyda att bilverkstadssektorn kommer att tvätta bort alla fläckar från sitt rykte och faktiskt bli en bransch med riktigt gott renommé. Men samtidigt kan det också innebära att de enda som blir kvar, det är de stora aktörerna: generalagenter och verkstadskedjor som har egna administrationsavdelningar som kan hantera alla certifieringar och regleringar.

Och de små, fristående och oberoende verkstäderna – meken på hörnet – de kommer att föra en tynande tillvaro år 2030.

Mer om: Bil Sweden | Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Nyhetsbrev

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Arkiv

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Bilen med en miljon stygn

Rolls-Royce fick en order från Sverige och tog fram symaskinen. Sedan broderade man blommor för glatta livet.

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Begagnatförsäljningen ökade i december

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Haldex vice vd invald i inflytelserik branschorganisation

Dekra i ännu ett kvalitetssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

God Jul och Gott nytt år önskar vi på Schwenker

Sänd till en kollega

0.095