23948sdkhjf

Tema Lackering: Färgglatt jobb gråare i pandemin

Oppunda Bil Lackering i Katrineholm har arbetat lite i motvind sedan starten 2017. Både för att företaget är nytt och för att verksamheten påverkats av coronapandemin. Men grundaren och ägaren Hekmat El Dib kämpar på tack vare sina nöjda kunder.

Mitt inne i Katrineholms industriområde ligger den lilla firman Oppunda Bil Lackering. Genom en mindre dörr intill de större garageportarna välkomnar ägare och grundare Hekmat El Dib till vad som till synes är en helt vanlig lackeringsverkstad. Där står en färdiglackad, svart bil precis innanför garageportarna, bakom ett skynke arbetar två personer på varsin bil och en röd bil står inuti den väl upplysta lackboxen.

Det kan vara krångligt att arbeta med röd färg, det påverkas så mycket av solen så det är svårt att hitta rätt nyans på en bil som rullat i några år, berättar Hekmat.

Längre in, bakom lackboxen, ligger färgrummet. Där färgburkar står uppradade på hyllor och en liten dator som hjälper till att hitta rätt färgkod och nyans, som personalen sedan kan blanda till.

En helt vanlig lackeringsverkstad. Och den har lyckats bli och förbli precis det, trots de utmaningar som Hekmat tvingats bemöta. Till att börja med är han ny i branschen.

Jag är utbildad säkerhetsingenjör från början, men tog mig in i bilbranschen tack vare familjemedlemmar som jobbat med bilar länge. Jag utbildade mig till lackerare i Göteborg och har jobbat med det här de senaste fyra åren, säger Hekmat.

Helt nyutbildad startade han företaget i februari 2017. Lokalen var helt tom och Hekmat fixade själv i ordning den för sin verksamhet. Det tog över en månad att få lackboxen färdig från beställningsdatum. Därefter dröjde det ungefär ett halvår innan det började strömma in kunder. Så småningom började det ta fart och under 2019 kände man att fler började känna till firman.

Vi har bara fått positiva omdömen från kunder, så på den vägen har vi vuxit, berättar Hekmat.

Därefter kom 2020 och coronaviruset och påverkade alla, även – eller kanske särskilt – de mindre företagen som Oppunda Bil Lackering. Redan innan pandemin var det få privatkunder och mest försäkringsjobb, men privatkunderna har nästan upphört helt.

Folk nyttjar hellre försäkringen än betalar själva, det kan bli dyrt om bilen har några år på nacken, säger Jamal Khodr, som gör administrativt arbete på företaget.

Det är inte helt lätt att arbeta med försäkringsbolag menar Hekmat, för ett litet företag innebär det mycket administrativt arbete. Det är många regelverk gällande arbetsmiljö som ska följas och bara vissa typer av material och utrustning som godkänns.

Jag arbetar bara med vattenbaserad färg och jag har fått gå flera utbildningar för olika certifikat, berättar Hekmat.

De få privatkunder man haft har däremot inneburit spännande jobb. Exempelvis fick de in en äldre Saab-modell som agerade utställningsbil, där även delar av motorutrymmet skulle lackeras.

Den bilen vann sedan en tävling, vilket var extra roligt, berättar Jamal Khodr.

En anledning till att Hekmat blivit duktig och har nöjda kunder tror han själv beror på bakgrunden inom säkerhetsbranschen, där det krävs disciplin och noggrannhet.

Jag tycker att det är ett spännande yrke där jag gör mitt bästa för att tillfredsställa kunderna med toppresultat, säger Hekmat.

Dessutom har han anställt kollegan Hanna Bahi, en man med 30 års erfarenhet i branschen, som är särskilt duktig på grundarbetet med att slipa och spackla. Han har också tagit emot flera praktikanter för att hjälpa dem att utvecklas och för att samarbeta med gymnasieskolorna.

I företagskontoret sitter flera diplom på väggarna. Ett specifikt för Länsförsäkringar, som måste tas om varje år, ett för treskiktslackering och ett för el- och hybridfordon.

– Målet är att hela tiden utvecklas tillsammans med företaget och att se det växa, avslutar Hekmat.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.105