23948sdkhjf

Verkstadsexpansion mitt i pandemin

Verkstadsföretaget TL Motor AB i Västervik har under de senaste tio åren successivt expanderat. Nu går man dessutom igenom sin största förändring då man mitt i pandemin lyckats starta bygget av en helt ny anläggning. Ägaren och grundaren Tim Larsson tror att verkstäder har en ljus framtid, trots elbilarnas framfart.

Vi backar bandet till där historien började. Tim Larsson läste fordonstekniska programmet på gymnasiet och tog studenten 2006. Det var intresset för bilar som fick honom på den banan. Han fick direkt en anställning på en mindre, märkesbunden verkstad och hade han om ett av märkena. Fyra år senare kände han att arbetet inte stimulerade hans utveckling tillräckligt.

Jag gillar utmaning. Även om det fanns utmaningar i att det kom nya bilmodeller och att tekniken i bilarna började utvecklas, så räckte det inte för mig, berättar Tim.

Därför startade han sin egen firma 2010, allbilsverkstaden TL Motor AB. Han hyrde en liten lokal och arbetade ensam. Han blev överöst i jobb och redan ett år senare behövde han göra sin första expansion.

Det blev mycket kvällar och nätter, vilket inte var hållbart, så jag anställde en medarbetare som jag kände sedan tidigare och flyttade till en större lokal.

Hur fick du så mycket jobb när du var helt nystartad?

Jag tror det var mycket tur. Det var precis efter lågkonjunkturen så jag tror att behovet av en till allbilsverkstad var stor i lilla Västervik. Sedan hade jag ju en del kontakter eftersom jag arbetat i branschen, säger Tim.

Varför ville du driva allbilsverkstad när du hade erfarenhet från märkesverkstad?

När man är knuten till ett märke finns det kostnader, exempelvis auktorisation, som man kan hålla ner genom att vara allbilsverkstad.

Därefter har verksamheten ökat varje år, med i snitt en medarbetare per år, och lokalerna har byggts om två gånger. I dag sysslar företaget med både service och skadereparationer och de är elva anställda.

För ett par år sedan började Tim fundera över framtiden, skulle han stanna kvar i sina hyrda lokaler eller satsa på en rejäl expansion? Han valde det senare. Det var kanske intresset för bilar som fick honom att börja i branschen, men hans tävlingsinstinkter och affärssinne är det som fortfarande driver honom. Så 2018 köpte han en tomt i ett nybyggt industriområde i Västervik, ett stenkast från hans nuvarande lokaler. Och förra året, mitt i pandemin, startade bygget av en ny, modern, dubbelt så stor anläggning som den han hyr i dag.

Lokalerna byggs för att de ska passa oss och vi hoppas kunna öka i progressivitet framöver. Det kommer bli stor skillnad jämfört med det vi har nu, säger Tim.

Den nya anläggningen kommer ha en stor kundmottagning med en del butiksverksamhet, vilket man inte har i dag. Verkstadsmässigt byggs en serviceverkstad med tio platser, en separat skadeverkstad och även en tvätthall. I serviceverkstaden kommer det finnas en särskild plats för husbilar och en för skadebesiktningar.

Det kommer vara toppmodernt, med exempelvis sänkbara riktbänkar i golven. Det är viktigt att göra investeringar för att visa att man hänger med i utvecklingen, berättar Tim.

Vad gäller just utvecklingen inom branschen, med elektrifieringen och uppkopplade bilar, ser han inget större hot än. Han tror snarare att det är viktigt att vara nischad som verkstad och inte försöka sälja bilar också, eftersom onlineförsäljningen ökar.

Det kommer bli svårt för de traditionella bilförsäljarna när mer bilar säljs online. Jag tror att verkstadsanläggningar kommer bli ännu mer fristående och det är positivt för min del. Däremot måste man såklart göra investeringar för framtidens bilar och hänga med i utvecklingen, och det är det jag gör med den nya anläggningen, säger Tim.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.344