Nissan ger inte upp förbränningsmotorn ännu och har bekräftat att den kan skapa en motor med en termisk verkningsgrad på 50 procent.
En typisk produktionsmotor har en termisk verkningsgrad på cirka 40 procent, vilket innebär att 40 procent av den energi som skapas när bränslet förbränns förvandlas till rörelse. Resten försvinner i värme och mekaniska förluster. 2017 sa Mercedes-AMG Formel 1-team att dess tävlingsmotor hade nått det till synes omöjliga 50-procentiga termiska effektivitetsgraden och Nissan säger att det nu har tekniken och kunskapen för att göra det också, vilket effektivt förbättrar bränsleförbrukningen med 25 procent.
Detta är dock inte en vanlig motor. Istället används motorn som utvecklats av Nissan för att ladda ett batteri som driver hjulen med elmotorer. För att uppnå 50 procent kan Nissans motor köra en mager blandning med högre kompressionsförhållande. Som Reuters konstaterar har de gjort detta genom att tvinga mer bränsle och luft in i cylindern och antända den med en starkare gnista.
Vid testning nådde systemet 46 procent värmeeffektivitet medan de återstående 4 procenten har uppnåtts med hjälp av ospecificerad teknik för återvinning av spillvärme. Den här nya motorn är en del av vad Nissan kallar sin e-Power drivlina och även om den ännu inte är klar för produktion kommer den snart.
"Nissans senaste tillvägagångssätt för motorutveckling har höjt ribban till världsledande nivåer, vilket accelererar förbi bilindustrins nuvarande genomsnittliga intervall på 40 procents värmeeffektivitet, vilket gör det möjligt att ytterligare minska fordonets koldioxidutsläpp", säger företaget i ett uttalande.
– Det tog 50 år att öka den termiska verkningsgraden (för konventionella motorer) från 30 procent till 40 procent, säger senior vice president för avdelningen för drivlinor och elteknik på Nissan, Toshihiro Hirai. Men med e-POWER kan vi öka den till 50 procent på några år.
Nissan når termisk verkningsgrad 50 procent
Japanska Nissan tror fortfarande på förbränningsmotorn. I alla fall i en stödjande applikation till eldrift. Nu säger man sig ha uppnått en termisk verkningsgrad på 50 procent.